Aviseringar
Rensa alla

LuciaA


Ämnesstartare

Ska du fira lucia? Hur har dina luciafiranden tett sig? Vilket är ditt värsta kontra bästa luciaminne?
Jag blev framröstad (ja det var på den tiden där man körde med röstning i lågstadiet) till klassens lucia i tvåan eller trean och fick skrida in med lust och tunga fjät inför en massa föräldrar, lärare och syskon. Livrädd för att bli skållad av ljusen så jag ser sammanbiten och lidande ut på alla foton.
Sen sätter sig en tjock tomtenissepojke framför mig och håller på att fälla mig och alla ljusen inför en förfärad publik, men undertecknad klarade av det galant. Vill jag minnas.
Ett annat lågstadietåg förstörde jag dock då jag som tärna gallskriker alldeles innan tåget ska gå in till en förväntansfulla publiken och skapar lite panik.
Anledning: det rann stearin på min hand.
Men allt ordnade sig och jag får gå in som den enda tärna utan ljus.

Vet ej varför jag fick tillbaka dessa minnen just denna luciamorgon men ja.
Har en massa tid nu på morgonen så nu kan vi lussa för varandra i tråden jättelänge.

Tycker ni förresten att det är rätt att man i låg ålder kör med röstning om vem som ska få vara lucia?
Och med det förbjuda barnen att klä sig som de vill och dela in dem i pepparkaksgubbar/gummor, nissar, tärnor osv.

Image


   
Citera
Ämnesstartare

Ska ej fira, ser verkligen ingen mening i det.

isola:

Vilket är ditt värsta kontra bästa luciaminne?

Har inga luciaminnen [tard] Har nog alltid valt att avstå lusciatåg. Tramsigt med sådana.

isola:

Tycker ni förresten att det är rätt att man i låg ålder kör med röstning om vem som ska få vara lucia?

Nä. Könskvotera lite och gör en man till lucia. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Nä. Könskvotera lite och gör en man till lucia. [wink]

Ja eller hur! Minns att det var en jättegrej när jag precis börjat ny skola i högstadiet och en punkarkille inte fick vara med i luciaröstningen och uppmanade till strejk osv.

Nintendo:

Har nog alltid valt att avstå lusciatåg. Tramsigt med sådana.

man hade ju inget val som liten!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

man hade ju inget val som liten!

Minns ej dessa tåg, måste ju ha varit pytteliten då [crazy]

isola:

en punkarkille inte fick vara med i luciaröstningen

Vad elakt [sad]

När jag gick i högstadiet så röstades en jättetjock tjej fram till lucia, de flesta gjorde det för att dryga och vara elaka men tror ej hon förstod det. Ungar är elaka [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lärarna låtsas bara att det är röstning. Sen väljer dom själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Minns ej dessa tåg, måste ju ha varit pytteliten då [crazy]

Jag med jöö.

Nintendo:

När jag gick i högstadiet så röstades en jättetjock tjej fram till lucia, de flesta gjorde det för att dryga och vara elaka men tror ej hon förstod det. Ungar är elaka [crazy]

Men hon fick vara lucia iaf. Blev hon glad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

ärarna låtsas bara att det är röstning. Sen väljer dom själva.

De måste ha gillat lilla mig då. hehehehehe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men hon fick vara lucia iaf.

Ja!

isola:

Blev hon glad?

Ja, jag antar det! Eftersom hon valde att ställa upp i omröstningen så måste ju målet ha varit att vinna.

isola:

ja det var på den tiden där man körde med röstning i lågstadiet

Körs det inte alltid med omröstning? :c
Alla luciagrejer jag minns har det varit röstning till!

isola:

Jag med jöö.

Du har för bra minne


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Körs det inte alltid med omröstning? :c
Alla luciagrejer jag minns har det varit röstning till!

Det togs bort sen, iaf vad jag minns och på de dagis och fritids jag varit på. Det blev så mkt ledsna miner när barnen inte fick klä ut sig till vad de ville och de som aldrig blev valda blev trumpna.

Nintendo:

Du har för bra minne

Ja misstänker. Har en massa sådana episodminnen. Mitt semantiska är det dock sämre med allt som oftast. [sad]

Nintendo:

! Eftersom hon valde att ställa upp i omröstningen så måste ju målet ha varit att vinna.

Av själva firandet tänkte jag. Fast ja eftersom hon inte verkade fatta att folk röstade för att vara onda så hade hon väl kul och det var ju det viktigaste.

Kollar du på vakna med the voice? Det kom ett luciatåg med fula människor till dem. Men de sjunger fint.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Såg du på den tv-sända imorse?

Vi hade lottning på lågstadiet.
Jag ville egentligen vara tomte men gick med på att vara med i lottningen efter påtryckningar från läraren.
Alla andra tjejer i klassen ville jättegärna vara Lucia.. gissa vem som blev det [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Firar ej att någon brud brändes på bål för flera hundra år sedan.
skulle däremot gå till läkaren men försov mig [sad]

isola:

Tycker ni förresten att det är rätt att man i låg ålder kör med röstning om vem som ska få vara lucia?

ja demokratins för och nackdelar ska på tidigt stadium impregneras i deras sinnen


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är fint.
Gillar att lyssna på musik. Gillar att lyssna på musik i kyrkor. Gillar alla ljusen. Gillar sångerna.
Trots att det är baserat på kristen tradition.


   
SvaraCitera

vi röstade aldrig, minns att alla tjejer var assura i 6:an när en tjej de inte gillade blev lottad. de var säkra på att det var riggat av lärarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trodde lucia var imorn. är det idag alltså?
där ser man


   
SvaraCitera