Aviseringar
Rensa alla

Lucid Dreaming


Jamesy
Ämnesstartare

Har ni någon gång haft en dröm där ni haft möjligheten att manipulera med drömvärlden? Dela med er av era erfarenheter. 


   
Citera
mynona

Ja, faktiskt, den senaste tiden har jag börjat lägga märke till att jag kan bli medveten om att jag drömmer medan jag gör det, och att mina känslor kan styra saker i drömmen: om jag till exempel inte har lyckats med något i drömmen, kan jag spola den bakåt så jag får en ny chans. Men än så länge är detta så känslostyrt, jag är inte i full kontroll över mitt medvetande - jag ser fram emot att bli ännu mer medveten! 


   
SvaraCitera

astral projection verker mycket coolare, satsa på det istället. 


   
SvaraCitera
Jamesy
Ämnesstartare

Sägmig:
astral projection verker mycket coolare, satsa på det istället. 

Och vad innebär det?


   
SvaraCitera

Jamesy:

Och vad innebär det?

Själen svävar ur kroppen och ser sig själv ligga där, typ.


   
SvaraCitera
Jamesy
Ämnesstartare

Kan man resa vart man vill? 


   
SvaraCitera

Jamesy:

Och vad innebär det?

Först och främst så är Astral Projection än så länge pseudovetenskap, medan Lucid Dreaming är en erkänd riktig vetenskap. Galen

Men Astral Projection handlar om att "drömma" på ett sätt som gör att man lämnar sin fysiska kropp och kan observera den fysiska världen som en ande, samt har möjlighet att besöka "livet efter detta" osv.
Lite grand som en nära-döden-upplevelse, fast medan man sover.
Men som sagt, det är ren pseudovetenskap.

Men man KAN faktiskt uppleva någonting som känns som nästan samma sak, nämligen genom så kallade False Awakenings - det betyder helt enkelt att man drömmer om att vakna, och om man inser att man drömmer så kan den drömmen påminna nästan skrämmande mycket om verkligheten, med nästan alla detaljer trogivet simulerade av hjärnan.
Jag har själv haft flera såna drömmar, och det känns verkligen som att gå upp ur sängen och vandra runt "som vanligt" - det enda som visar att jag drömmer är alla små omöjliga avvikelser, till exempel att sovrummet är större eller mindre än normalt, eller att dörrarna är på andra ställen, eller att jag kan hoppa tio meter upp i luften osv.


   
SvaraCitera

Jamesy:
Kan man resa vart man vill? 

ja


   
SvaraCitera
Jamesy
Ämnesstartare

Till och med till USA?


   
SvaraCitera
b1son

typ halvt
kan liksom ofta manipulera situationerna men inte dra mig ur dom helt eller skapa något helt annat, typ medveten att man drömmer men låst till omständigheterna
så typ som att vara vaken :/


   
SvaraCitera

Jamesy:
Till och med till USA?

Till och med till andra sidan universum.


   
SvaraCitera
Jamesy
Ämnesstartare

Och hur är det möjligt? 


   
SvaraCitera

Jamesy:
Och hur är det möjligt? 

Ja, alltså.. Resan sker ej på riktigt..


   
SvaraCitera

Vad är och andra sidan på riktigt? vi kanske drömmer nu? 


   
SvaraCitera

obtruncant:
Vad är och andra sidan på riktigt? vi kanske drömmer nu? 

Haha mjo, på sätt och vis.
Allt som man upplever i det vakna livet skapas nämligen på samma sätt som drömmar,.
Det är därför som man kan uppleva hallucinationer när man är vaken, hallucinationer är nämligen ett resultat av att hjärnan av någon anledning inte kan simulera världen tillräckligt bra. =P


   
SvaraCitera