Aviseringar
Rensa alla

Luffa/resa/rymma med mig?


Ämnesstartare

Snart
är det ju sommar, och det betyder ju ett stort antal dagar som kan spenderas
lite hursomhelst (om man går i skolan annars och inte har sommarjobb dårå). Jag
är en 17-årig tjej som går ut första ring nu i juni. Detta sommarlov är ännu ett
oskrivet blad för min del, men jag har en plan som är lite annorlunda med sjukt härligt! Det är att luffa, spontanresa, eller liknande.
Anledningen till min längtan efter detta är att jag så gärna vill komma bort
och uppleva något nytt. Det känns som att mitt liv just nu befinner sig i ett
slags vakuum och allt går väldigt segt. Denna vår har varit fylld med lite
halvjobbiga händelser, massa plugg och sådär. Allt jag vill är att komma bort från min
omgivning ett tag. Det kan vara knappt en vecka, eller en månad. Mig spelar det
ingen roll. Min vision är att resa runt (i Sverige antagligen) och leva enkelt.
Förflytta sig med buss, tåg eller vad det nu kan vara. Boende kan vara vad som
nu går att ordna. Tält, hemma hos någon, eller kanske på hotell om det funkar som
omyndig. Jag tänkte att det vore superb om man kunde hitta någon att åka med!
Jag har inga speciella planer/önskemål på vad man ska göra. Det spelar ingen
roll om du vill festa och äventyra i någon stad, eller slå dig ner vid en sjö
och bara vara där. Typ leva friluftsliv och fiska, bada eller vad som helst.
Jag är öppen för nästan allt! Bara att få åka iväg och se nått nytt räcker för
mig. Då jag bor i Göteborg så är den destinationen dock utesluten. Tycker du
också att livet är för kort för att gå och göra samma sak dag in och dag ut i
resten av ditt liv? Skriv då! Kontakt tas via PM. Låter min plan orealistisk eller har du synpunkter så är
jag såklart beredd att diskutera detaljerna senare. Detta är min grundplan så
att säga. KOM IGEN! 😀


   
Citera

gjorde typ så i somras, så länge som du lägger upp en rimlig budget och håller den så kan det nog gå bra. sen gjorde jag det hela sommaren och inte bara någon vecka, så det blir lite en annan sak. men, det är rätt mycket upp och ner, förbered dig på det. du är tvungen att skaffa en ny fast punkt i tillvaron som inte är knutet till en fysisk plats, eller helst inte heller någon person som inte är fysiskt närvarande. sen måste du planera det bra med strömförsörjningen, oavsett om du ska bort från civilisationen helt eller bara dra runt.

rekommendrar inte tält på en person, det är för mycket meck. Sovsäck och ev vindskydd av något slag räcker. Ett bra liggunderlag är ett plus. Paraply är oumbärligt, och en bra ryggsäck.


   
SvaraCitera

sen kan du glömma hotell och skit, kostar en massa pengar och bidrar inte med några festligheter. men att lägga undan akutpengar för det kan nog vara bra. viktigaste är dock att du lägger undan en nödtusenlapp eller så för att kunna sätta dig på nästa tåg hem, om det skulle krävas. mer, om du kommer befinna dig längre bort.


   
SvaraCitera

jag är så jävla på!!!!!!! har också tänkt på en sådan resa denna sommar men visste inte exakt med vem Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
gjorde typ så i somras, så länge som du lägger upp en rimlig budget och håller den så kan det nog gå bra. sen gjorde jag det hela sommaren och inte bara någon vecka, så det blir lite en annan sak. men, det är rätt mycket upp och ner, förbered dig på det. du är tvungen att skaffa en ny fast punkt i tillvaron som inte är knutet till en fysisk plats, eller helst inte heller någon person som inte är fysiskt närvarande. sen måste du planera det bra med strömförsörjningen, oavsett om du ska bort från civilisationen helt eller bara dra runt.

rekommendrar inte tält på en person, det är för mycket meck. Sovsäck och ev vindskydd av något slag räcker. Ett bra liggunderlag är ett plus. Paraply är oumbärligt, och en bra ryggsäck.

Tack så mycket för att du delade med dig av din visdom!Mycket glad
Men när du gjorde detta, hur sov du? Sov du i trappuppgångar, skogen eller vad? Känns för min del rätt tvek att sova på t ex en parkbänk. Är rädd för att bli våldtagen typ. Men jag har såklart ingen erfarenhet och mest bara fördomar! Tips/erfarenhetsberättning vore super, om du vill då, hehe 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allevo:
jag är så jävla på!!!!!!! har också tänkt på en sådan resa denna sommar men visste inte exakt med vem Cool

Wihoo vad kul!!! Party Jag känner att mina kompisar inte riktigt är på eller känner för något sånt här, haha. Om du fortfarande är på så låter det asgrymt!


   
SvaraCitera

Ode2Ochrasy:

Tack så mycket för att du delade med dig av din visdom!Mycket glad
Men när du gjorde detta, hur sov du? Sov du i trappuppgångar, skogen eller vad? Känns för min del rätt tvek att sova på t ex en parkbänk. Är rädd för att bli våldtagen typ. Men jag har såklart ingen erfarenhet och mest bara fördomar! Tips/erfarenhetsberättning vore super, om du vill då, hehe 🙂

sova på parkbänkar är inte optimalt. vad du letar efter är ett område som är både öppet och avskiljt. ett sånt där det helt enkelt inte passerar något folk nattetid, dvs bort från fyllestråken. typ. typ alla skogspartier utanför innerstäderna och en hel del ställen i innerstäderna också, om man hittar dem. parkbänkar är utplacerade på ställen där folk passerar, vilket är mer ett varningstecken.
se till att ha med dig nödproviant, sovsäck och paraply. en vattenflaska är bra, och kläder i flera lager. duscha och tvätta kläder vid varje tillfälle du får, och tar du varje chans att sova över hos bekanta så kommer du förmodligen vara inne mer än ute på nätterna. ladda batterier till saker så fort du har möjligheten, skaffa laddare som går på batterier alt. utbytbara batterier till mobil. se till att inte packa för tungt, inte mer än du kan bära bekvämt en längre sträcka. ett spritkök eller dylikt är bra i skogen, men är du i närheten av butiker blir det enklare och typ lika billigt att köpa grejer som kan ätas direkt stor del av tiden.
säg till i början av juni om du fortfarande är intresserad, kanske kommer köra samma grej i sommar, vore nog trevligt med sällskap ett tag om det fortfarande känns aktuellt.


   
SvaraCitera

Glatt skålande Blev lite intresserad faktiskt!  Men kommer vara utomlands till ungefär mitten av juli så det blir lite svårt... Tumme ned


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

sova på parkbänkar är inte optimalt. vad du letar efter är ett område som är både öppet och avskiljt. ett sånt där det helt enkelt inte passerar något folk nattetid, dvs bort från fyllestråken. typ. typ alla skogspartier utanför innerstäderna och en hel del ställen i innerstäderna också, om man hittar dem. parkbänkar är utplacerade på ställen där folk passerar, vilket är mer ett varningstecken.
se till att ha med dig nödproviant, sovsäck och paraply. en vattenflaska är bra, och kläder i flera lager. duscha och tvätta kläder vid varje tillfälle du får, och tar du varje chans att sova över hos bekanta så kommer du förmodligen vara inne mer än ute på nätterna. ladda batterier till saker så fort du har möjligheten, skaffa laddare som går på batterier alt. utbytbara batterier till mobil. se till att inte packa för tungt, inte mer än du kan bära bekvämt en längre sträcka. ett spritkök eller dylikt är bra i skogen, men är du i närheten av butiker blir det enklare och typ lika billigt att köpa grejer som kan ätas direkt stor del av tiden.
säg till i början av juni om du fortfarande är intresserad, kanske kommer köra samma grej i sommar, vore nog trevligt med sällskap ett tag om det fortfarande känns aktuellt.

Blir så taggad när man hör tipsen, allt känns så verkligt och möjligt då, yay!
Kontaktar i juni om allt går som beräknat. Grymt med tips från en erfaren ju! Jag och Allevo ska ju åka tillsammans, får se när det blir, men vore ju najs att möta upp någon merGlad (ensam springer fort, fler springer längre).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg:
Glatt skålande Blev lite intresserad faktiskt!  Men kommer vara utomlands till ungefär mitten av juli så det blir lite svårt... Tumme ned

Kul att fler är intresserade! Jag kan fram till 29 juli bara förresten. Isåfall däremellan? Vi kan ju seCool Annars återigen, roligt att höra att intresset finns därGlad


   
SvaraCitera

Wohooo alla måste komma! Skit najs ju!Mycket glad


   
SvaraCitera

Vad det låter skönt. Har funderat på att göra någonting liknande bara för att komma bort från allt elände hemma.

Hade jag inte haft heltidjobb nu hade jag gärna följt med. Åka någonstans lugnt och bara leva i några veckor i skogen / whatever skulle vara nice.


   
SvaraCitera
Saga
 Saga

Tänkte bara tipsa om en liten sak då jag e scout o vet hur jobbigt det är med dessa batterier till mobilen osv..  Hittade denna väskan för någon vecka sedan och funderar starkt på att köpa den! Vet inte om den är bra el klarar av så mkt, men om man har pengarna o känner att man behöver den så..Galen  http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=99&products_id=120  


   
SvaraCitera

Nä du är ju inte ens myndig. Förvirrad


   
SvaraCitera

Tänk om jag var äldre :/


   
SvaraCitera