Aviseringar
Rensa alla

Lumpen på Livgardet 2010?


Ämnesstartare

JanJoergen:

Vad ska Stadsskytte ha sådant tungt till?[confused]

Bekämpa befästade soldater i bebyggelse, innan man gör inbrytning t ex!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska inte göra lumpen förrän om 3år men då hoppas jag att jag blir placerad där för att bla bla bla.


   
SvaraCitera

Jag slapp göra lumpen, men mina polare som gjorde lumpen tyckte alla som var i livgardet va gay.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Bekämpa befästade soldater i bebyggelse, innan man gör inbrytning t ex!

Dvs mot mänskliga mål? Jag var då ganska säker på att FM som princip aldrig utbildar till att använda AG90 till sådant.

Ag 90 finns i Försvarsmakten i tre versioner, Ag 90, Ag 90B och Ag 90C. Ag 90(A) är ämnad främst för ammunitionsröjning, medan Ag 90B används av jägarförband för framför allt materielförstöring på långa avstånd. Ag 90C är främst en kvalitetsförbättring från tidigare versioner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Automatgevär_90


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JanJoergen:

Dvs mot mänskliga mål? Jag var då ganska säker på att FM som princip aldrig utbildar till att använda AG90 till sådant.

Jag vet, svenska FM säger en sak, men i verkligheten händer annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Jag vet, svenska FM säger en sak, men i verkligheten händer annat

AG90 är ju en M82 Barrett .50 och den är ju känd och använd över hela världen pga sina ypperliga egenskaper som anti-material vapen? Eftersom den i grund och botten är ett prickskyttegevär så har den ingen kapacitet att bekämpa mål på samma sätt som Granatgevär kan? Calle Gurra och AG90 är ju dessutom HELT olika vapen. Jag tror du har blivit felunderrättad min vän [y]

info AG90: http://www.world.guns.ru/sniper/sn02-e.htm

info Carl Gustaf Grg: http://www.world.guns.ru/grenade/gl10-e.htm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Krille66690:

Calle Gurra och AG90 är ju dessutom HELT olika vapen. Jag tror du har blivit felunderrättad min vän [y]

Jag har vetat det sen begynnelsen, jag vet att de fyller helt olika funktioner, men nu är det så att Livkomp i år har fått Ag 90. Klaga hos dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag rycker in på LG som Skyttesoldat Jan 2010. [smile] Ska bli sjukt roligt.


   
SvaraCitera

Jag rycker in som Insatssoldat, i November 2010 🙂 kan tipsa om Luckan där kan man hitta fler som ska in som samma befattning, har redan hittat 7 st jag 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finnsisjön:

Jag rycker in som Insatssoldat, i November 2010 🙂 kan tipsa om Luckan där kan man hitta fler som ska in som samma befattning, har redan hittat 7 st jag 🙂

Kul! [smile]

Får man fråga vilka mönstringsresultat du hade?


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

Jag har vetat det sen begynnelsen, jag vet att de fyller helt olika funktioner, men nu är det så att Livkomp i år har fått Ag 90. Klaga hos dem.

Fel, AG90 var planerad men ersattes utav PSG90, som skall kunna verka för att ta ut nyckelpersonal samt am-röja. AG90 var endast ämnad för am-röj och ingenting annat, och att den i någon utsträckning skulle kunna ersätta GRG'n är fullständigt nonsens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fusion:

Fel, AG90 var planerad men ersattes utav PSG90, som skall kunna verka för att ta ut nyckelpersonal samt am-röja. AG90 var endast ämnad för am-röj och ingenting annat, och att den i någon utsträckning skulle kunna ersätta GRG'n är fullständigt nonsens.

Så du bekräftar att Livkomp 2010 har istället blivit tilldelade PSG90, ok. Resten vet jag, även om det bara är FN som har påtryckt vad man får använda grovkalibriga vapen till.


   
SvaraCitera

Själv är jag riktigt jävla taggad på lumpen!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera