Aviseringar
Rensa alla

Lungcancer efter ett års rökning?


Ämnesstartare

Hej är en 16 årig grabb som rökt i ungefär ett års tid. tror ni jag riskerar lungcancer redan nu? (alltså om jag slutar direkt nu)


   
Citera

nej


   
SvaraCitera

fråga dina föräldrar


   
SvaraCitera

mackan_1995:

lungcancer redan nu?

även icke-rökare riskerar att få lungcancer, eller någon annan cancer.

Men ja, rökning ökar såklart risken till att få det. Så sluta! Minns inte hur lång tid det tar tills lungorna återställs efter sista cigaretten, (minns bara bilderna på återställningen och de olika stegen som satt på en vägg i mitt gymnasium)tror det var längre tid än vad man tror.

Googla!


   
SvaraCitera

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej


   
SvaraCitera

menneeej stör mig på att så många verkar lyssna jättemycket på antirökningspropaganda. även om man röker hela livet är det inte mer än ett par procents risk att få lungcancer. dock kan det ju förstöra lungorna väldigt mycket på andra sätt.


   
SvaraCitera

Som sagt:

"även icke-rökare riskerar att få lungcancer".

Det sägs att om du har rökt i exempelvis 5 år, så tar det 10 år för lungorna att återhämta sig skapligt, det vill säga att risken att drabbas av lungcancer nästan är lika liten som hos en person som aldrig har rökt.

Låt inte detta lura dig, du kan drabbas av sjukdomar den tiden du röker, och den tiden det tar för lungorna att återhämta sig.. Vilket är ganska lång tid. [crazy]


   
SvaraCitera

Well,man vet ju aldrig. Jag hörde om en tjej som fick kol efter att ha rökt i 3 år. Jag jag har även hört om gamla tanter som rökt i 130 år och inte fått någon större åkomma.

Det hela beror mest på om du har anlag för lungcancer.Men tänk inte för mycket på det,utan lägg av med rökandet om du känner för det. [smile]


   
SvaraCitera

visst men det gör alla


   
SvaraCitera

Risken för att få lungcancer blir märkbart högre först efter 10-20 års rökning, skulle jag säga. Däremot löper du som rökare större risk att få lunginflammation plus att din lungkapacitet blir sämre och din kropp i allmänhet tar skada.

Snygg graf som visar hur lungornas förtidiga åldrande upphör vid rökstopp:

http://www.westbournemedical.com/COPD_files/image002.gi f" target="_blank">http://www.westbournemedical.com/COPD_files/image002.gi f"/> &w=488&h=342&ei=IEk1T7S5B9PR4QSwvcjaDw&zoom=1" target="_blank"> http://www.google.fi/imgres?q=lung+function+graph&um=1&hl=sv&biw=1366&bih=643&tb...


   
SvaraCitera

brains....


   
SvaraCitera

Ja, karma is a bitch.


   
SvaraCitera
Yaren

Klart du kan få det. Men risken är ju inte alls så stor om du slutar nu, så sluta NU. 😀


   
SvaraCitera

mackan_1995:

Hej är en 16 årig grabb som rökt i ungefär ett års tid. tror ni jag riskerar lungcancer redan nu? (alltså om jag slutar direkt nu)

Om du slutar nu har du lika liten risk som alla andra när du är 30.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skönt att veta... Ska försöka sluta nu.. men blir en sån jävla bitch om jag inte får nikotin... :/ och e sugen hela tiden och inte vissa perioder som alla sluta röka sidor skriver... 🙁


   
SvaraCitera