Aviseringar
Rensa alla

Lyckopiller på BUP?


Paseo

Burger:

Dyrt som fan, bieffekter och det finns mycket bättre lösningar än att käka ett piller(iaf för mig).

Det är sant.
För vissa kan det vara livsviktigt, och för andra helt onödigt. Det räcker att man glömmer ta en dag och man blir helt kass. Ljuskänslig, yr som faaaaan, väldig huvudvärk. Man kan bara ligga ner i sängen med solglasögon på typ (dock är det olika för alla människor). Så man ska bara äta antidepressiva om man verkligen behöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burger:

Dyrt som fan, bieffekter och det finns mycket bättre lösningar än att käka ett piller(iaf för mig).

Ouch. Dyrt. Kommer aldrig ha råd. . .
Visserligen har jag en lösning. Lite svår lösning när man är femton dock. Jag blir världens lyckligaste bara jag får flyga, men det enda flyga jag gör är resor och det är väl inget man pysslar med varje dag.

Men först av allt ska jag kanske försöka ta itu med mina ätstörningar, hur man nu än bär sig åt med sådant.


   
SvaraCitera

Lyckopiller är fel ord. Det är inte eurofri på burk utan endast någonting som ska skapa balans och "normalisera" sinnet igen.


   
SvaraCitera

Mattias94:

ler tandläkare

Tandläkare tar inga blodprover, Så de har ingen aning om vad för mediciner du äter. däremot tycker de att det är bra att bli informerade om ev sådana.


   
SvaraCitera

Flygaren:

Ouch. Dyrt. Kommer aldrig ha råd. . .
V

Högkostnadsskyddet ligger inte så högt, och i din ålder så ska ändå din vårdnadshavare betala - har ni inte råd att lägga runt tusenlappen per år på medicin så lär ni ju vara berättigade till bidrag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Lyckopiller är fel ord. Det är inte eurofri på burk utan endast någonting som ska skapa balans och "normalisera" sinnet igen.

I am well aware of that one. Mest bara ett ironiskt nickname, för att livet utan ironi existerar inte.

isola:

Tandläkare tar inga blodprover, Så de har ingen aning om vad för mediciner du äter. däremot tycker de att det är bra att bli informerade om ev sådana.

Han menar nog snarare att det står i hans vad ska man säga "Medicinhistoria". Och får man receptbelagd medicin kommer det stå i medicinhistorian. You know vissa läkemedel i kombination kan vara relativt o-bra för kroppen. Varje gång jag går till någon form av läkare frågar de alltid om tobak, allerigi, alkohol, osv. Och har gjort sen jag var säkert 9år. Undra vilken 9åring som erkänner att de har alkohol&tobaks-vana [rolleyes]?

isola:

och i din ålder så ska ändå din vårdnadshavare betala

Jag vill inte att mina föräldrar ska veta om :(.
Men tusen kronor per år har jag råd med, hade tänkt mig 5-7hundra i månaden när han sa dyrt


   
SvaraCitera
Paseo

Flygaren:

Ouch. Dyrt. Kommer aldrig ha råd. . .

Jag äter venlafaxin och det kostar ca 70kr för 100st


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

venlafaxin

Det är ju pisspengar i jämförelse med tidigare mediciner jag tagit. Pröjsade nog 170 sist för verktabletter i 50 pack, dock bästa verktabletterna någonsin, nästan så man funderar på att gå till doktorn och klaga på lite smärta för att då nytt recept [rolleyes].
Och när man ska utomlands. . . uff. Då går't på 600spen för malaria och kolera.

Men hur många tabletter tar du om dan, asså hur länge räcker dina 100 tabletter?


   
SvaraCitera
Paseo

Flygaren:

Men hur många tabletter tar du om dan, asså hur länge räcker dina 100 tabletter?

Just nu har jag fått ökad dos, så jag har två olika styrkor, dvs två olika tabletter. Men ska få 100st 220mg och då tar jag en per dag. Räcker alltså i 100 dagar, med just venlafaxin börjar man alltid med 75mg/dag.


   
SvaraCitera

Annars kan du ju bara gå på lustgas som finns i diverse sprayflaskor av olika slag, billigt, lagligt, jättedumt.


   
SvaraCitera

Paseo:

med just venlafaxin börjar man alltid med 75mg/dag.

näö man behöver ej

Flygaren:

Jag vill inte att mina föräldrar ska veta om :(.

Är du under 18 så måste de nog det om du ska gå på bup. Har jag för mig. Kan ha fel dock.

Flygaren:

Han menar nog snarare att det står i hans vad ska man säga "Medicinhistoria". Och får man receptbelagd medicin kommer det stå i medicinhistorian

Det finns ingen sådan i nuläget, ´tyvärr. Det är ditt eget ansvar att tala om vilka mediciner du äter.


   
SvaraCitera

1. Antidepressiva är inte lyckopiller, de har snarare en tendens att förvärra problem om man inte är djupt deprimerad, och även om man är i det tillståndet så skänker de ingen lycka utan försöker snarare skapa ett normalstadie

2. Ja BUP och liknande formligen kastar antidepp efter alla (unga flickor) som kommer in och säger att de mår lite dåligt.


   
SvaraCitera

Av antidepressiva blir man snarare avtrubbad än lycklig.


   
SvaraCitera

Det är värt att pröva men ssri funka inge fint på mig.


   
SvaraCitera

1. Man blir inte lycklig av antidepp men det kan hjälpa en på traven om man mår väldigt dåligt.
2. Har själv gått hos bup och jag har snarare fått uppfattningen om att de är väldigt försiktiga med att skriva ut medicin [shake]


   
SvaraCitera