Aviseringar
Rensa alla

Lysande vägmarkeringar ska stärka säkerheten för cyklister


Ämnesstartare

_78570270_2glowinglinesroosegaarde.jpg
Bild: BBC News

I Nederländerna har man installerat vägmarkeringar som lyser i mörkret! De har målats med särskild färg som laddas av solljuset och lyser när det blir mörkt. Det är en miljövänlig modernisering eftersom vägbelysningen är energineutral samtidigt som det är en säkerhetsåtgärd för att synliggöra cyklister, och ljuset är så starkt att vägmarkeringarna till exempel syns tydligare i dimma än vad de gör med dagens gatubelysningar. 

Daan Roosegarde, som varit med och designat vägmarkeringarna, säger bland annat:
- "The glowing lines are a little ... Daft Punk look-alike but they are to do with safety"

Vad tycker ni om dessa festliga disco-vägmarkeringar? Är det en bra idé? Hur säkra känner ni er på cykelvägar idag? Hur kan man göra det säkrare för cyklister?


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande: Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
Ämnesstartare

Bländar inte ljuset trafikanter då? 

Om inte, cooooolt! Inför gärna i svea plz plz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Soft


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ökar ju jobbmöjligheter ocksåååå 

tänk på vintern när d snöar och ngn måste borsta bort snön från de där slingorna med eller utan maskin ständigt! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
ökar ju jobbmöjligheter ocksåååå 

tänk på vintern när d snöar och ngn måste borsta bort snön från de där slingorna med eller utan maskin ständigt! 🙂

Hjärta

OnT: cool idé tycker jag själv, tycker säkerheten behöver förbättras jävligt mycket här i Sverige också. Jag älskar att cykla men har aldrig vågat mig på stora äventyr för att jag just inte känner mig särskilt säker, men skulle man satsa lite mer på cykelvägar hade jag blivit väldigt glad!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Sådär, men skulle behövas många förbättringar

Cyklar väldigt sällan dock.


   
SvaraCitera

är ej cyklist men knnr mig inte säker när jag går på kombinerad cykel å gångbana pga d dära kräk1............


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ganska säker, men en del justeringar kan nog göras


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
är ej cyklist men knnr mig inte säker när jag går på kombinerad cykel å gångbana pga d dära kräk1............

Näe håller med om detta också! Tycker det behöver bli betydligt bättre på den fronten. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner mig superdupermegasäker för äger på att cykla 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Häftigt, men sen när anses radioaktivitet vara miljövänligt?


   
SvaraCitera

Zymba:

Näe håller med om detta också! Tycker det behöver bli betydligt bättre på den fronten. 

ja. är ju nästan man vill tvinga alla som ska cykla i stadsmiljö att göra ett teoriprov först....


   
SvaraCitera