Aviseringar
Rensa alla

må dåligt över nåt som hände


Fingerprints:

Tack. Tänk dig för på vad fan du skriver och vem du skriver till när du gör det.

Jag har en dålig ovana att bara skriva hälften av vad jag menar och tycker, vilket ofta leder till missförstånd Ledsen


   
SvaraCitera

Stå på dig Kirokiro. Så länge du känner som du känner så har du rätt, oavsett vad alla säger.


   
SvaraCitera

Och jag hoppas du vågar anmäla, det är värt det om aset åker fast. Vägen dit kan bli lång och hård, men tror det kan kännas väldigt bra när det är över. Men det känner du bäst själv.

Återigen, lycka till.


   
SvaraCitera

glöm inte att det räknas som våldtäkt ifall personen inte sagt "ja" till sex. man behöver inte ha sagt "nej". 
jag vet inte hur gammal du är, men vänd till dig en barnmorska (ungdomsmottagning/kvinnoklinik) för hjälp kring abort. du kommer bli erbjuden att prata med en kurator och det tror jag är himla bra att göra. 
vissa tror att kuratorn finns till för att övertala dom att behålla barnet, så ligger det inte till. 


   
SvaraCitera

Volvo4life:

Snälla sluta bara där...


   
SvaraCitera

stereo total:
glöm inte att det räknas som våldtäkt ifall personen inte sagt "ja" till sex. man behöver inte ha sagt "nej". 

det handlar om implicit samtycke, inte huruvida "ja"/"nej" har yttrats. annars är nästan alla samlag våldtäkter. det senare är förvisso en intressant tanke som jag kan sympatisera med, men knappast ett juridiskt rimligt resonemang.


   
SvaraCitera

edqwrwq3rfqwerfqewrf


   
SvaraCitera

dsadas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidsmord: Hur skulle det vara att prata med dina föräldrar? Varför vill du inte det, varför skulle deras reaktion vara för jobbig?

skulle jag prata med min mor om det skulle hon berätta för min far.. vill inte att min far ska få reda på det alls, han anser att abort är mord och inte borde vara lagligt.. kommer bara bli jättejobbigt om han får reda på det..


   
SvaraCitera

Kirokiro: skulle jag prata med min mor om det skulle hon berätta för min far.. vill inte att min far ska få reda på det alls, han anser att abort är mord och inte borde vara lagligt.. kommer bara bli jättejobbigt om han får reda på det..

Finns det någon annan vuxen du kan prata med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidsmord:

Finns det någon annan vuxen du kan prata med?

ingen som jag vet som inte skulle säga det till mina föräldrar.. är för övrigt 18..


   
SvaraCitera

anmäl svinet!


   
SvaraCitera

Kirokiro: ingen som jag vet som inte skulle säga det till mina föräldrar.. är för övrigt 18..

Är du över arton år behöver inte dina föräldrar bli inblandade. Jag föreslår att du kontaktar till exempel ungdomsmottagningen och ber om att få träffa en kurator att prata med. Om du väljer att anmäla är helt upp till dig, men glöm inte att det finns hjälp att få!! Jag förstår absolut att det kan vara en jobbig process att anmäla, men samtidigt har killen gjort fel och borde få sota för det.
Jag har också, eller, jag har varit med om övergrepp som ung och har aldrig känt mig tvingad av de psykologer och kuratorer jag träffat att anmäla eller berätta för mina föräldrar.


   
SvaraCitera

Kirokiro: är för övrigt 18..

Du har redan tagit första steget genom att skriva det här på sidan. Som FruLiten säger behöver dina föräldrar inte få vet något, eftersom du är myndig.Om det känns jobbigt att gå till någon och prata så tycker jag du ska försöka ta kontakt med de som finns på stödsidan här på UM:  http://ungdomar.se/qa
En eventuell rättegång ovs. tycker jag är en senare fråga. Nu handlar det om att du ska må bra och få den hjälp du behöver.

Och kom ihåg; Ingenting är ditt fel. Du ska inte behöva skämmas för vad som hänt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner mig någorlunda lättad nu efter aborten men har haft skitsvårt att sova och att umgås med folk.. fått grova ångestanfall med som resulterat i att jag spytt och tvättat mig nästan tvångsmässigt pga känner mig äcklig..

FruLiten: Jag föreslår att du kontaktar till exempel ungdomsmottagningen och ber om att få träffa en kurator att prata med.

är det bara att ringa dit och be om det utan att behöva säga varför?


   
SvaraCitera