Aviseringar
Rensa alla

Människor


Ämnesstartare

paleshelter:

Ibland kan till och med den som tror sig vara mest öppensinnad vara trångsynt.

det där är jag. men jag har koll på det.


   
SvaraCitera

Saken är inte den att människor är särskilt olika, utan snarare det att det inte krävs en så stor skillnad för att hoppa mellan dessa olika "människotyper". Det räcker med en pytteliten ändring av exempelvis hormonnivåer för att helt förändra en människa.

Crypto låter som ett utmärkt exempel, på något vi har sett väldigt många gånger: när det religiösa förtrycker väl släpper så blir många högst rationella. Det tyder på att hur rationell en människa är inte är oföränderligt. Exempel på motsatsen finns såklart också i överflöd, med tanke på hur många till synes rationella människor väljer att ingå i sekter.

Människor kan förändras, glöm inte det. Men förändring är i många fall (men inte alltid) svår att genomföra.

Jag ser på världen i olika "skikt". Dels har vi verkligheten: beskrivningen av den är vad jag försöker nå; slutmålet är att jag ska veta allt om verkligheten. Men för att nå denna sanna bild av verkligheten måste jag använda mig av rätt metoder. Först och främst är detta den vetenskapliga metoden: ren empiricism. Delar av verkligheten som är relevant men som ännu inte kan förklaras kan tillfälligt förklaras med hjälp av rationalism (en rationalism som givetvis är byggd med vetenskapen som ursprungsmetod). Längst borta från verkligheten finns sedan mina egna tankar, starkt präglade av rent evolutionärbiologiskt uppkomna idéer. Dessa försöker jag att upptäcka och förhindra, speciellt saker såsom konfirmeringsbias. Målet är såklart att bli mer eller mindre helt fri från denna förhindrande mänsklighet, men det är inte praktiskt att göra det nu, så jag väntar med det tills jag få mer kontroll över mina tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

paleshelter:

Jag har alltid utgått från att min hjärna fungerar precis som andra mänskliga hjärnor,

är tvärt om, är the wierd kid[blush]


   
SvaraCitera