Aviseringar
Rensa alla

Människor har rättigheter - inte idéer. Rätt eller fel?


Ämnesstartare

BqPx5I9CYAA2k8q.jpg:large


   
Citera
Ämnesstartare

Knekten: Fel

Att människor har rättigheter är en ideologiskt grundad idé.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detta är så flummigt att endast asha hade kunnat skapa den här tråden.  om ideerna ej har rättigheter, vad har människorna som tror på de här ideerna då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:
detta är så flummigt att endast asha hade kunnat skapa den här tråden tråd.  om ideerna ej har rättigheter, vad har människorna som tror på de här ideerna då?

Människor har alltid rättigheter, oavsett vad de tror på.

Handlar väl snarare om att man ska få kritisera idéer och åsikter utan att detta blandas ihop med att man kritiserar enskilda individer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Människor har inga rättigheter.  Om jag blir mördad hur ska jag då använda mig av min rättighet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

horungen:
Människor har inga rättigheter.  Om jag blir mördad hur ska jag då använda mig av min rättighet?

Vänta på att gud skall straffa förövaren.

Gör inte alla det? :oo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten: Rätt

Rätt uppenbart. Det ska förstås även vara fritt fram att kritisera kulturer och kulturella uttryck överlag också, inte bara religion och ideologi och grejer, sålänge man gör det på ett icke-kränkande, icke-rasistiskt osv. sätt. Många har svarat nej... alltså hur tänker ni egentligen? Förstår inte riktigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Att människor har rättigheter är en ideologiskt grundad idé.

Ja, och du får naturligtvis kritisera det ideologiska/filosofiska/etiska/whatever ramverk som rättigheter baseras på också, men då får du räkna med att förnuftiga människor kommer att höja på ögonbrynen och kolla på dig som om du vore en idiot...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Ja, och du får naturligtvis kritisera det ideologiska/filosofiska/etiska/whatever ramverk som rättigheter baseras på också, men då får du räkna med att förnuftiga människor kommer att höja på ögonbrynen och kolla på dig som om du vore en idiot...
Anmäl Citera

Detta faktum

Nachac: Att människor har rättigheter är en ideologiskt grundad idé.

utesluter påståendet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Detta faktum

Nachac: Att människor har rättigheter är en ideologiskt grundad idé.

utesluter påståendet.

Du skulle möjligen inte kunna förklara och utveckla det där något? Ser inte alls hur det hänger ihop, om det nu gör det över huvud taget det vill säga...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Du skulle möjligen inte kunna förklara och utveckla det där något? Ser inte alls hur det hänger ihop, om det nu gör det över huvud taget det vill säga...

Att bannlysa kritik av individer och folkgrupper innebär per per automatik bannlysande av kritik mot ideologi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Att bannlysa kritik av individer och folkgrupper innebär per per automatik bannlysande av kritik mot ideologi.

Ok, så jag kan inte värna om dina rättigheter som människa/individ och samtidigt kritisera en åsikt som du har och som jag tycker är skev... t.ex. om du skulle tycka att dödsstraff är en bra idé eller att homosexuella inte borde få gifta sig i kyrkan eller vad man nu vill... eller? Eller missförstår jag dig nu (du uttrycker dig rätt korthugget, svårt att säga liksom...)... menar du att det ska vara tillåtet att kritisera individer och folkgrupper också? Att man ska få kritisera lite vad man vill?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi borde avskaffa alla rättigheter
Frihet är att föredra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi: Vi borde avskaffa alla rättigheter

Vi borde avskaffa allting, förbjuda människor från att existera och låta jorden vara i fred!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I grunden har du ju rätt om man ska ställa dem mot varandra sådär. Dock ska ju åsnan, elefanten och kvinnokampsmärket bort ur den där bilden. Tihi detta var lite som Fem myror är fler än fyra elefanter.


   
SvaraCitera