Aviseringar
Rensa alla

Människor o robotar i framtiden?


Ämnesstartare

Hur lång tid tror ni det tar innan vi börjar ha robotar i hemmet osv som hjälper oss med olika saker? I ett av dessa klipp, förklarar de att robotar till en början kan agera som prat-partner till äldre, receptionster osv.

klipp1

klipp2


   
Citera

jag kommer nog aldrig vilja ha en robot i mitt hem


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

jag kommer nog aldrig vilja ha en robot i mitt hem

+1

Fast jag kommer ihåg att jag som liten ritade en och klippte ut och gav till min mamma för att den skulle kunna laga mat och tvätta så att hon skulle kunna leka med mig. Robot Rex hette den.


   
SvaraCitera

Robotar har redan nu börjat tagit över världen. Tänk så många jobb som har ersatts mot robotar. Snackar vi A.I. Artificial Intelligence så dröjjer det säkert tills vi är pensionärer innan det kommer lättare hushållsrobottar, och säkert 200 år tills det går att snacka klarspråk med dem och att de kan göra våra sysslor. Tänk vad härligt det skulle vara att leva då!

Man kunde bara göra det man vill, resa, upptäcka vara med släkt och vänner, medans robotar skötte allt som behövdes och de kunde tillomex reparera sina kompisar:p

Väldigt intressant må jag säga!


   
SvaraCitera

2 år till


   
SvaraCitera
noja
 noja

Inte lite creepy klipp, trodde inte att utvecklingen hade kommit så långt [surprised] samtidigt som det är spännande så är det samtidigt ganska läskigt.


   
SvaraCitera

Det är väl bara att kolla på Siri i IOS. Tänk vad en mer avancerad dator skulle kunna göra. Men från att prata och att utföra enkla uppgifter under givna premisser är en annan sak än att kunna agera utifrån hur omvärlden ter sig för tillfället.

Ska man gissa att det är sexindustrin som kommer leda den här utvecklingen också?


   
SvaraCitera

Det blir nice.


   
SvaraCitera

det finns väl redan
fast jag tror inte jag vill ha nån


   
SvaraCitera

svartrockarpacket:

det finns väl redan

Vad är det för robotar för hemmen som finns?


   
SvaraCitera

Här är ju för övrigt ett utmärkt exempel på användningsområde för liknande robotar:

Inte så stor skillnad mellan en robot och vårt idrottsborgarråd. [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krautpop:

Vad är det för robotar för hemmen som finns?

Dammsugare, gräsklippare, robotar som går ut med hunden, spelar musik, handlar åt dig, styr bilen. Finns redan taxibilar i kommersiell drift som är helt utan förare.

Det skulle vara lättare att svara på frågan vad för robotar det inte finns.

Edit: Kanske de mest anmärkningsvärda robotarna är de som är mindre än cellerna i kroppen. Man har lyckats fjärrstyra en sådan robot och med den tagit död på bakterier i en människa. Låter det som science fiction? Det hände fem år sedan, idag finns det robotar som inte är större än DNA samt elektriska motorer byggda av enbart tio atomer. Med hjälp av dessa nanobots har man lyckats bota diabetes i en hund.

Editedit:
"She's actually curing rats with diabetes, which is spectacular. This research is absolutely outstanding," said Mauro Ferrari, director of the Biomedical Engineering Center at Ohio State University in Columbus.
http://www.wired.com/medtech/health/news/2001/10/47934


   
SvaraCitera

Coolt! Men var finns förarlösa taxibilar i kommersiellt bruk någonstans?

Det lär väl dock dröja ett tag innan sådana här robotar är i bruk:

Eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krautpop:

Coolt! Men var finns förarlösa taxibilar i kommersiellt bruk någonstans?

http://www.fastcompany.com/blog/ariel-schwartz/sustainability/heathrows-creepy-d...

(2 år gammal artikel)

krautpop:

Det lär väl dock dröja ett tag innan sådana här robotar är i bruk:

Menar du i bruk som att medelklassen har tillgång till dem eller i bruk som att de finns tillgängliga punkt?

Om du menar det första, så 10 år kanske.

Om du menar det andra så är det bara att åka till japan, där använder dom sådana robotar som lärare.


   
SvaraCitera

Skulle vara riktigt häftigt!
Men jag tänker genast I-Robot, jag hade nog blivit lite paranoid då man är ensam hemma med roboten eller värst hade ju varit ifall den spelar in allt snusk som föregår hemma hos mig o lägger ut på youtube [blush][cute]


   
SvaraCitera