Aviseringar
Rensa alla

Människor som säger att de har en egenutvecklad åsikt...


MissAnox:

Sant, och med tiden blir länkarna mellan ens åsikter mer och mer starka och visst är perceptionen subjektiv... men åtminstone som ung tänker jag mig att man kan bli influerad av diametrala åsikter på en och samma gång. Då uppstår någonting unikt, inte i bit men i uppsättning.

Absolut, men det är mer semantik huruvida vad unik egentligen innebär, typ. Samma samma men olika, växelverkan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle säga att jag har en egenutvecklad politisk åsikt. Influenser både från höger och vänster.
Partierna i riksdagen hatar jag allihop. Eller ja hatar kanske är starkt ord, ogillar dem väldigt mycket. Ideologierna har för mycket ologisk skit för att fungera...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
va? den kan väl fortfarande vara "egenutvecklad" trots att man har bearbetat intryck utifrån och dragit en slutsats man känner sig tillfreds med utifrån det? en åsikt är dessutom (oftast och förhoppningsvis) alltid dynamisk precis som hjärnan. 

nej allting är roboterd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: frågan blir då om våra uppfattningsmekanismer är tillräckligt unika för att kunna producera nya insikter, eller om våra idéer är dömda att för alltid vara en produkt av tidigare hjärnor.

Varje gång du producerar något så krävs det ju ett råmaterial av något slag som människan sedan formar till en produkt, detta råmaterial kommer någonstans ifrån.  En ny insikt bygger på en annan i någon mening.


   
SvaraCitera

df rqp:

nej allting är roboterd

du e så gulli


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Varje gång du producerar något så krävs det ju ett råmaterial av något slag som människan sedan formar till en produkt, detta råmaterial kommer någonstans ifrån.  En ny insikt bygger på en annan i någon mening.

jo, men hur vi processar materialet skulle ev, sedan kunna skapa  någon nytt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

jo, men hur vi processar materialet skulle ev, sedan kunna skapa  någon nytt.

Visst men när man har format en "egen" åsikt efter att ha kanske tagit något från någon favorit (Margareta Winberg, Hitler eller kanske Bert Karlsson) och sedan med hjälp av andra intryck och influenser färdigställt denna produkt, är den då verkligen egenutvecklad? Vi själva och därigenom våra idéer är produkter av världen vi lever i. Något verkligt självständigt tänkande har jag svårt att se, samhället hör ihop med oss och vi med samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Vi själva och därigenom våra idéer är produkter av världen vi lever i. Något verkligt självständigt tänkande har jag svårt att se, samhället hör ihop med oss och vi med samhället.

diskussionen förs till semantik nu. beror väl lite på hur man definierar begreppet "egenproducerat".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

diskussionen förs till semantik nu. beror väl lite på hur man definierar begreppet "egenproducerat".

Sant.


   
SvaraCitera