Aviseringar
Rensa alla

mänskliga rättighetter


Ämnesstartare

Tänk dig att du är statminister i ett nybildat land. Din uppgift är att formulera ett dokument som innehåller MR och demokratiska spelregler.
1. Du får bara välja ut tre MR och tre demokratiska spelregler

Vilka MR ska man ta?


   
Citera

KG Bergstrand
Lennart Guhlin
Aaron Nynäs


   
SvaraCitera

mr15


   
SvaraCitera

Rättigheters motsats; Frihet är bättre, så inga alls


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

KG Bergstrand
Lennart Guhlin
Aaron Nynäs

är personer mänskliga rättigheter? [chocked]


   
SvaraCitera

Jag förutsätter att detta är kopplat till en skoluppgift, eller att du fick idén därifrån, då det är en klassisk övning i MR.

Det som är lätt att se är ju just att utan den ena rättigheten så blir den andra värdelös i stor utsträckning. Rätten till liv blir meningslös om rätten till hälsa tas bort och vice versa, yttrandefriheten blir värdelös utan mötesfrihet och vice versa. Åsiktsfriheten blir värdelös utan rätt till grundläggande ekonomisk trygghet (någon som kämpar för sitt liv har inte tid att tycka) och rätten till grundläggande ekonomisk trygghet blir nästan värdelös, och framförallt väldigt svårförsvarad, utan åsiktsfrihet.


   
SvaraCitera

Skulle haft massvis m skyldigheter för att väga upp bristen på rättigheter. [badgrin][badgrin][badgrin]


   
SvaraCitera

0 skyldi hetr men 10000000 (alla) rätti hetr skulle ja ta


   
SvaraCitera

noll rättigheter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför ska man inte välja rättigheter, jag behöver liksom det [tard]


   
SvaraCitera

naajsie:

är personer mänskliga rättigheter? [chocked]

men hörru du ! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha jag har verkligen ingen aning (a) förlåt [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

naajsie:

Vilka MR ska man ta?

Jag hade inte över huvud taget använt mig av de mänskliga rättigheterna så som de ser ut i dag. Däremot så skulle utan tvekan vissa delar av det som nämns där ingå, däremot kanske inte formulerade som där.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Jag hade inte över huvud taget använt mig av de mänskliga rättigheterna så som de ser ut i dag. Däremot så skulle utan tvekan vissa delar av det som nämns där ingå, däremot kanske inte formulerade som där.

Tex de där med förbjudet mot religionskritik går fett bort ju! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Tex de där med förbjudet mot religionskritik går fett bort ju!

Det är dessutom en ren motsägelse till den mänskliga rättighet som talar för yttrandefrihet.


   
SvaraCitera