Aviseringar
Rensa alla

Mänskligheten - Hur tror du att det kommer att gå för oss?


Ämnesstartare

Kollade nyligen på en tidslinje på YTMND. Episk skala. Miljarder år in i framtiden, långt efter den mänskliga rasens tid. Eller?

Här är den iaf, rätt intressant teori vad som kommer att hända:
http://thefutureofourworld.ytmnd.com/

Nu kan ju ingen med säkerhet säga att det är vad som kommer att hända, men en sak är säker: ifall vi inte lägger ner våra åtskilligheter så kommer varken vi eller senare generationer att få se mycket av det.

Personligen så tror jag dock inte att vi kommer att dö ut; det skulle krävas en katastrofalt klimatförändrande händelse på en global skala för att göra det omöjligt för mänskligheten att bli totalt utdöd.

Däremot så kommer sannolikt vår civilisation som vi känner till den att krascha. Informationsåldern blir den sista i det här skedet innan en global kollaps, men ur askan kommer en bättre civilisation resa sig, vilken förhoppningsvis lär sig av våra misstag.

Jag kan dock mycket väl ha fel.

De framsteg vi gör idag lägger grunden till en ljusare framtid och vi måste arbeta tillsammans för att göra oss av med de konflikter som kommer att slita ner oss i fördärvet. Jag skulle vilja se oss resa utanför solsystemet, göra nya otroliga upptäckter, gå in i nästa steg av vår evolution, kolonisera stjärnsystem genom galaxen och på så sätt slutligen göra oss odödliga tills detta universum tar sitt slut om en till synes oändligt avlägsen framtid.

Det är allas ansvar att göra sin insats för att förbättra vår värld. Varje liten sak räknas. Bli en forskare, donera till välgörenhet, fredsförhandla, åk buss till jobbet istället för bil, källsortera osv. Allt räknas.

Det viktigaste av allt är dock att du löser konflikter mellan dig själv och de omkring dig. Våld föder våld, kärlek föder kärlek.

Diskutera gärna. Vad tror du händer med oss? Vad ska göras åt dagens konflikter ute i världen? Vad ska vi göra med miljöfrågan? Hur ska världen styras? Annat? Motivera gärna dina svar.

* OBS: Oseriösa kommentarer undanbedes. Har du ingenting konstruktivt eller relevant att bidra med, skriv då ingenting alls. Alla sådana inlägg anmäles. Humor är självklart tillåtet, men fjanterier är inte det. *


   
Citera
Ämnesstartare

Vi kommer utrota oss själva och det jävligt snart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Vi kommer utrota oss själva och det jävligt snart.

På vilket sätt?
Krig? Sjukdomar? Klimatproblem? En blandning av flera?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Krig? Sjukdomar? Klimatproblem? En blandning av flera?

Människan är destruktiv. Det har historien bevisat. Vi dödar varandra - och det största hot vi därmed står inför är oss själva. Utsläpp av växthusgaser och klimatproblemen är inte så farliga som att några isbjörnar kommer dö. Jag skiter i ifall de dör. Jag skiter i ifall några landytor kan komma att översvämmas - för det är inte det värsta. Konsekvenserna utav global uppvärmning är det värsta - det kommer ödelägga stora delar av världen som vi känner till den - och den krisen i sig kommer trigga ännu värre krig, krig om resurser och överlevnad, löjligt nog. I sig tror jag att det kommer vara undergången, en kris som möjligen få med hjälp av teknik, men troligen ingen kommer överleva.

Jag skulle vilja leva när man kan se andromedagalaxen så klart. Det hade varit vackert. Det hade varit vackert att se dem kollidera. Kanske omöjligt, men jag hade gärna sett det, även om det är ganska långt dit..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

På vilket sätt?
Krig

Med så mycket atomvapen som finns kan vi spränga jorden flera gånger om och det görs bara mer och mer bomber, samt så skaffar fler och fler länder kärnvapen. Allt detta kan bara leda mot ett slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Människan är destruktiv. Det har historien bevisat.

Historien har visat många fler saker om människan än så. Förmågan att konstruera och förstå är också väldigt stark.

Anarkandi:

Konsekvenserna utav global uppvärmning är det värsta - det kommer ödelägga stora delar av världen som vi känner till den - och den krisen i sig kommer trigga ännu värre krig, krig om resurser och överlevnad, löjligt nog.

Så kommer det nog mycket väl bli, men jag tror knappast att det kommer att gå så långt att det till slut bara återstår en handfull människor som alla slåss om en mager ko. De människor som har vett nog att samarbeta är de som kommer att överleva. Alla människor är inte korkade.

Anarkandi:

Jag skulle vilja leva när man kan se andromedagalaxen så klart. Det hade varit vackert. Det hade varit vackert att se dem kollidera. Kanske omöjligt, men jag hade gärna sett det, även om det är ganska långt dit..

Reinkarnation kanske? [smile] Vem vet vad möjligheterna är. Jag tror personligen inte på ett liv efter döden, men skulle bli glatt överraskad ifall jag upplever ett nytt liv långt fram i en annan tid. Om den tiden är bättre än den här då förstås.

DeathOrGlory:

Med så mycket atomvapen som finns kan vi spränga jorden flera gånger om och det görs bara mer och mer bomber, samt så skaffar fler och fler länder kärnvapen. Allt detta kan bara leda mot ett slut.

Jag tror varken att USA, Ryssland eller någon av de länder som har en hyffsat logisk världsbild skulle oprovocerat vilja avfyra en kärnvapenmissil. Det är de med religiöst styrda regeringar och liknande som man bör akta sig för. En person som är övertygad om ett paradis efter detta skulle alltså ha mindre tankar kring vad som kommer hända med planeten "i det här livet".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Jag tror varken att USA, Ryssland eller någon av de länder som har en hyffsat logisk världsbild skulle oprovocerat vilja avfyra en kärnvapenmissil. Det är de med religiöst styrda regeringar och liknande som man bör akta sig för.

Alla bidrar på något sätt. USA provocerar andra länder mer eller mindre konstant. När Sovjet föll omkull så försvann det en hel del vapen och sedan har vi fanatikerna som inte skyr några medel. Sedan så blir det förmodligen en kedjereaktion när ett land börjar skjuta så fortsätter det.


   
SvaraCitera

Klimatförändringarna vållar ju inte bara problem för människan, utan allt jordeliv.
Känns kul att vi terraformar planeten till Venus..
[confused]

Förenklat så kan man väl säga att människan rökte ihjäl sin planet och möjligheten för ens DNA att gå vidare, höhö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arthur89:

kul att vi terraformar planeten till Venus..
[confused]

Gillar att du använder det uttrycket, bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Käpprakt åt helvete.


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Med så mycket atomvapen som finns kan vi spränga jorden flera gånger om

Dumheter! Vi har inte i närheten av den vansinnigt stora kraft som behövs för att "spränga jorden". Blanda inte ihop "spränga jorden" med "döda alla levande människor".

Arthur89:

Känns kul att vi terraformar planeten till Venus..

Äh, minor setback bara. Inga problem att fixa jorden om några hundra år. Klimatet är ett hot idag, inte om 10k+ år.

Aaanyway, antingen dör mänskligheten ut (största risken är nog att vi gör det själva, ála oj-jag-glömde-visst-aktivera-stoppfunktionen. MAD gör det mindre troligt att det inte blir ett misstag) eller så kommer allt förändras.

Förhoppningsvis har vi (eller det vi kommer att bli; människan om 200 år är antagligen inte alls som människan idag) hunnit kolonisera andra ställen än vår jord, varefter globala hot inte längre är lika farliga för mänskligheten som helhet.

Rent allmänt, det bästa sättet att förhindra att mänskligheten utrotas är att dela upp oss. Fast sådär överdrivet stressade borde vi inte vara: att försöka dra igång något projekt för att exvis skapa en koloni på mars som skulle överleva om jorden blev obebolig hade varit rätt meningslöst idag, tekniken kommer att vara så mycket bättre om några decennier (men vi måste såklart forska vidare för att komma till den tekniken, så givetvis bör vi satsa på en kolonisation av rymden även innan vi kan klara oss helt själva utanför vår planet).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ytterligare en gång passar den här filmen in i topic!


   
SvaraCitera

Inget varar för alltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antingen kommer vi alla att dö på grund av vår egen dumhet (krig, religion, naturförstörelse och allt vad det heter)
eller så kommer vi att fortsätta utvecklas. Våra framtida "avkommor" kommer kanske att flytta till en annan planet eller mot ett annat solsystem när vår egen sol börjar svälla?

Anarkandi:

Jag skulle vilja leva när man kan se andromedagalaxen så klart. Det hade varit vackert. Det hade varit vackert att se dem kollidera. Kanske omöjligt, men jag hade gärna sett det, även om det är ganska långt dit..

Jag skulle INTE vilja hamna i det epicentrat. Då skulle vi bli mos förr eller senare. Eller rättare sagt "vaporiserade" eller kanske slukade av det gemensamma massiva svarta hål som kommer att bildas när Vintergatans och Andromedas hål sugs samman.
Det hela hänger på vilket håll vår galax är snurrad åt när vi väl kolliderar med den andra galaxen. Vi är alltid längst ut på en av Vintergatans "armar", så vid rätt plats vid rätt tillfälle kan det hända sig så gott att vi och resten av stjärnorna i denna "arm" slungas ut i Ingenting istället för att krocka rätt in i Andromeda. Då kan vi leva vidare någorlunda bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett till scenario: en stor asteorid eller komet krockar in i jorden. Inom en dag är vi alla grillade. Hur kunde jag glömma det... Finns en fin animation iallafall:


   
SvaraCitera