Aviseringar
Rensa alla

Magkänsla på vad som är rätt/bra att göra, men att inte ta till handling?


Ämnesstartare

Som topic. Jag undrar... varför vet man vad som är bäst och rätt, men sedan att man inte bara gör det varför är det så?

Jag har har frågat mig tusentals gånger varför jag inte gör det jag känner är rätt...

Jag har svårt att förklara detta, men ofta när jag vet vad jag borde göra så gör jag inte det, utan bara står kvar eller ligger kvar i soffan och gör det jag gör...

Jag har något som fattas tror jag, en sparkibakenmotor?

Finns det bakom denna mystik?

Jag har låg IQ.


   
Citera
Ämnesstartare

Den moderna apatin. Den äter upp mig också. Därför är framtiden förlorad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

Jag har låg IQ.

En gång träffade jag en person med lågt IQ, och inte nog med att han hade lågt IQ, han var också väldigt korkad. Tänk vad jobbigt det måste vara att ha både lågt IQ och att vara korkad[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

its life


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

korkad[sad]

love


   
SvaraCitera

Om du är med flera människor på den platsen där det sker så är risken avsevärt större att man inte tar till handling.

Läs lite socialpsykologi vett ja [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

love

kram[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

Finns det bakom denna mystik?

Du är väl bara omotiverad. Fast om andra människor är i närheten och du då avstår ifrån att göra det som känns rätt beror det förmodligen mer på andras förväntningar på dig än avsaknad av motivation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Läs lite socialpsykologi vett ja [y]

Var kan jag det? (A)


   
SvaraCitera

Barbienele:

Var kan jag det? (A)

Jag läste det på gymnasiet. Finns säkert valbara kurser och så ingår det ju i psykologi A kursen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialpsykologi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

Var kan jag det? (A)

Låna någon bok på biblioteket. [y] Gjorde jag innan jag läste psykologi på gymnasiet, var mycket intressant även utan lärare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är en fråga om moral,heder och karaktär. Sen måste man hitta en balans, ska man alltid göra det som är rätt,eller ska man försöka göra det som är bäst i varje situation? Nånstans däremellan bör man sträva efter. Sen är det som tidigare nämnts,socialpsykologi..

Om något hemskt händer 1 person och 100 stycken är vittnen,så kommer väldigt få tänka att " det är upp till mig ". De kommer tänka " Någon måste göra något" och titta omkring. Men detta är lite annorlunda från vad jag prata om i första delen av mitt inlägg.. vet inte vilken typ av rätt och fel vi pratar om. Akuta situationer eller moral/rättvisefrågor,relationer etc..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så saknar du bara rätt motivation. Som någon innan nämnde,i vårt moderna liv är det många saker som är materiella och av inte så stort värde eller intresse.. du kanske är som mig och inte orkar med triviala saker? Lathet,kanske. Åtminstone när det gäller saker som jag,du eller vem man än använder som exempel,finner tämligen meningslöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WaterTiger:

Lathet,kanske. Åtminstone när det gäller saker som jag,du eller vem man än använder som exempel,finner tämligen meningslöst.

Haha! That's me!


   
SvaraCitera