Aviseringar
Rensa alla

magkatarr?


Ämnesstartare

Någon som har magkatarr som skulle kunna beskriva det?
Ska man till läkaren för att få diagnos och medecin?

Vad är det för symntom helt enkelt.
tack


   
Citera
Ämnesetiketter

liiiiisa:

Någon som har magkatarr som skulle kunna beskriva det?

Har haft.
Den kan vara på olika sätt. berätta dina symtom istället?

liiiiisa:

Ska man till läkaren för att få diagnos och medecin?

Diagnos - ja. Medicin - oftast inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

berätta dina symtom istället?

jag är hungrig hela tiden, och blir inte mätt(även fast jag borde vara det :s )

Får först ont i magen kanske 30 min sedan blir det kramp i typ 10 min och sen har jag ont ett tag efter, Typ 3 ggr i veckan


   
SvaraCitera

liiiiisa:

jag är hungrig hela tiden, och blir inte mätt(även fast jag borde vara det :s )

okej. det kan vara det. eller att du äter fel.

för att bli av med magkatarr ska du låta bli citrusfrukter (inga sura frukter), lök och kryddor. du ska äta ordentligt med frukost - mellanmål - lunch - mellanmål - middag.

Träna kan också hjälpa. Dricka mycket vatten.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Jag har tydligen fått magkatarr, har fått medicin och så för det idag... Har gått ned tre kilo på ett par dagar och blir mätt av att äta en halv potatis. Har ständigt ont i magen, är relativt gasig och är ständigt illamående.

För att lösa problemet ska jag tydligen sluta med att äta kiwi och dricka juice. xD Får se om det hjälper.


   
SvaraCitera

Ont som fan, mår dåligt, vill spy...
De e helt hemskt me magkatarr![mad][chocked]


   
SvaraCitera

SweetyAlex:

Ont som fan, mår dåligt, vill spy...
De e helt hemskt me magkatarr!

Jao..[shake]


   
SvaraCitera

Jag har hört att smärtan sätter sig precis under revbenen, men det är säkert lika individuellt som allt annat!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jerkix:

För att lösa problemet ska jag tydligen sluta med att äta kiwi och dricka juice.

Ja, sjuksyster sa att jag skulle sluta äta mandariner och stark mat
det känns som att sluta röka, omöjligare 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej!
Jag har magkatarr, Gör ont som fan! Får om man är stressad också...
Titta upp hoss läkaren.Du får medecin du skall ta i 14 dagar.
Du får inte äta starkt eller sura saker!


   
SvaraCitera

Jag vet inte om jag har magkatarr, men har ont typ varannan idag i magen, ibland mer och ibland mindre.
Brukar ha som en brännande känsla där magsäcken sitter som sprider sig till hela magen och det är kämpigt att ha magen rak ens.
Mår illa av att det gör så ont.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hejsan!
Det låter nästan som det. Kolla upp. Det är skit viktigt. Jag kunde inte sova på flera nätter. Medecinen hjälper!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sabi:

Det är skit viktigt.

varför äre de? kan man dö


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

liiiiisa:

varför äre de? kan man dö

Jag tror inte man kan dö av Magkatarr men det gör ont som i helvete!

Magkatarr är egentligen en felaktig benämning. Katarr betyder inflammation, vilket endast i undantagsfall är orsaken till symtomen. Det finns inget bättre svenskt namn än magkatarr, men läkarna brukar kalla det för dyspepsi.

Du som har dyspepsi har ont eller känner obehag i övre delen av magen. Dyspepsi kan ibland bero på en sjukdom som visar sig vid en gastroskopi, till exempel magsår. Det kan också bero på att nedersta delen av matstrupen är irriterad av magsyra. Hos äldre kan orsaken någon enstaka gång vara cancer.

I de allra flesta fall hittar man dock ingen tydlig orsak. I dessa fall beror symtomen troligen på att magsäcken lite mer orytmiskt tömmer ut sitt innehåll i tarmen. Magsäcken kan också vara mer känslig för att spännas ut, det vill säga att den inte klarar för mycket mat åt gången.

Om du har dyspepsi, och man inte har kunnat påvisa någon direkt orsak, märker du ofta att vissa saker som till exempel stress eller viss mat eller dryck utlöser besvären. Det finns inga vetenskapliga bevis för detta, utan det är en individuell upplevelse. Ofta samverkar flera orsaker.

Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:

viss föda. Det är individuellt vilken, men ofta nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor
stress
oregelbundna måltider
alkohol
rökning
vissa läkemedel, framför allt vissa mediciner mot värk och led- och muskelbesvär
Symtom
Alla har inte samma tecken på magkatarr. De vanligaste är:

smärta eller obehag i övre delen av magen
tidig mättnadskänsla när du äter
hungersugningar i magtrakten
känsla av uppkördhet
illamående och rapningar
halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.
Dyspepsi leder sällan till komplikationer, men symtomen kan likna dem vid magsår, en sjukdom som blir allt mer ovanlig.

Egenvård
Det viktigaste är att undvika sådant som du själv märker orsakar eller förvärrar besvären.

Undvik mat och dryck som du märkt besvärar dig
Ät allsidigt
Ät på regelbundna tider
Minska på eller sluta helt med rökning och alkohol
Försök ta bort orsakerna till stress och spänning
Undvik läkemedel som kan irritera magslemhinnan, oftast läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra och medel mot led- och muskelvärk
Ofta hjälper det att äta något för stunden när man har problem eftersom magsyran går åt till att bearbeta maten
Fråga om råd
Om du undrar över något kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet. Du får ett personligt svar inom två timmar genom att logga in på Mina vårdkontakter. Här får alla som frågar svar och du kan se vem som är din husläkare.

Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan också tala om vem som är din husläkare.

För råd på arabiska ring 08-528 528 38.

För råd på bosniska, kroatiska eller serbiska ring 08-528 528 96.

Sök vård
Kontakta din vårdcentral om du har ont i magen och samtidigt:
får helt nya besvär som är så svåra att du behöver medicinering, eller om du måste köpa receptfri medicin mer än tillfälligt
får nya besvär om du är 50 år eller äldre
har svårt att svälja
går ner i vikt
Kontakta akutmottagning på sjukhus:
om du kräks och det är blod i kräkningarna
om du har kaffesumpsliknande kräkningar
om du har kolsvart avföring. Det kan bero på en blödning i magsäcken när dyspepsin i själva verket orsakats av ett magsår som blöder
Adress och telefonnummer till en vårdmottagning hittar du genom att klicka på mottagningen under Sök vård uppe till höger. Du kan även kontakta vissa mottagningar och beställa en tid via internet. Klicka på Mina vårdkontakter till höger.

Undersökning
Läkaren kan använda olika undersökningsmetoder beroende på dina symtom. Förutom att du får berätta om dina besvär kan läkaren ta blodprov och/eller beställa en undersökning av magsäcken med magkikare, så kallad gastroskopi. Det innebär att läkaren tittar ner i magen med ett böjligt smalt instrument med en ljuskälla i spetsen. Med instrumentet kan man också ta prover på vävnad som analyseras i mikroskop. Röntgen används sällan nuförtiden.

Det går också att ta prov utan gastroskop för att se om det finns en risk att det är magsår som är orsaken. Detta prov kan tas på personer under 50 år som har symtom vilka läkaren bedömer som mindre allvarliga.

Behandling
Läkemedel
Beroende på vilka besvär du har kan du ha viss hjälp av receptfria syraneutraliserande läkemedel. Självmedicinera bara kortvarigt.

På apoteket kan du få råd om receptfri medicinering.

Kontakta din husläkare om du har så mycket besvär från maggropen att du är orolig.

Från http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=3105


   
SvaraCitera