Forumet - Magmuskler

Magmuskler

247 0 8
Hejsan tänkte om det är någon utav erfarenhet här som kan hjälpa mig.

Jag är ute efter ett bra tränningsprogram som är ägnat just åt magen och kondition.
Har gymkort för tillfället och undrar om löpning och situps är tillräckligt effektivt för att få fram magmuskler och kanske slutligen sexpack, borde jag träna mer ställen på kroppen och isåfall vad och hur? mitt mål är alltså inte att bli skit stor utan att få magmuskler och bliv reativt smal och få bra kondition (kille) tacksam för seriösa svar! [smile]
Är du hyfsat vältränad redan nu eller helt "nybörjare" med träning? Utgår från att du tränat förr nu iaf.

Tips på konditionsträning: Skaffa en pulsmätare om möjligt, bra att använda för att se resultaten.
- Intervallträning är grym för konditionen.
1.Spring en sträcka, 3-6 km kanske. Värm först upp genom att endast jogga. När du är varm, jogga (ca 50 % av maxfart) i 1 min, sedan öka till ca 80 % av maxfart i 30 sek. Håll på i ca 20 min. Du kan sedan stegra o köra jogging (80 % av maxfart) o sen öka till 100 & sista biten, max 5 min tror jag man överlever utan extrem andnöd [wink]
2. Ställ upp fyra koner i en kvadrat på ett platt underlag, ca 10 meter mellan varandra. Välj en kon att starta vid. Börja med att jogga (ca 60 %) runt alla fyra koner. Sedan, när du sprungit förbi startkonan, joggar du förbi tre konor och kör maxfart sista sträckan. Sedan joggar du två koner o kör maxfart två, sedan jogga en maxfart förbi tre och allra sist maxfart förbi alla. Upprepa tre gånger

Tips för magträning:
- Situps funkar utmärkt, kör både låga och höga och sneda. Finns en variant där du sittande lutar dej bakåt o "fryser" i positionen det är tyngst för magen. Så sätter du ihop dina händer och doppar armbågarna i golvet
- Plankan är också bra för magen

Hoppas du får nytta av tipsen [smile]

Spana också in:

Neutron:

Att ha synliga magmuskler handlar inte så mycket om att träna magen, det handlar mer om kroppsfett. Om du tränar generelt och sänker ditt kropsfett så kommer dina magmuskler titta fram av sig själv.


Helt riktigt, men är man helt nybörjare inon träning kan det ju ändå vara bra att bygga upp lite grundmagmuskler genom situps. Sedan få bort kropsfettet.
Väldigt bra sagt av mictic. Sedan stegra succesivt.

Kör crunch istället för situp. tar mycket mer på magen. Kör även sneda så bygger du upp magstyrkan ännu bättre. Finns många variationer på detta sen. Kör gärna på en pilatesboll sedan för att även få upp stabiliteten i bäckenent och ännu bättre styrka i magen och bra corestyrka.

Gör gärna ett hållningstest hos någon som kan, exempelvis en BRA Personlig Tränare. Eller om du har någon vän som kan. Träna sedan utefter detta för att få bättre hållning så syns magen bättre :)
Om du är helt nybörjare med konditionsträning, börja lite lätt och stegra med tiden. Har man dålig kondis går det snabbt att förbättra den.

Och för magen, tänk på att har du fett över rutorna så kommer de inte synas även fast du kör magövningar... Fettet måste bort.

Och angående magövningar så tänk på att liksom curla upp kroppen när du gör dem, kör inte situps och ha överkroppen helt rak, då tränar du höftböjarna och det e ju inte det du är ute efter, eller hur [wink]

Här är en bra länk tycker jag,, läs om magmuskler generellt där.