Forumet - Magmusklerna

Magmusklerna

2660 0 9
Tråden har 9 svar. Sortera efter:
Du kan träna med träningsvärk, ja. Bör du göra det? beror helt och hållet på hur din livsstil ser ut. Äter du dåligt och sover/vilar dåligt...så avråder jag det. Finns en risk för överträning, och överträning sker inte i en muskelgrupp utan i själva kroppen. Vilket kan resultera i att du istället blir svagare i musklerna. Äter du bra och låter kroppen återhämta sig genom vila, så javisst. Kör i vind. Se på Rich Froning, han snittar 3-5 pass om dagen året om, och han är inte direkt i dålig form eller blir övertränad. Men det beror enbart på (okej inte enbart, har en del att göra med ens gener osv också) att han sover närmare 10 timmar om dagen och äter extremt bra. 

Men, skulle magrutor vara mitt mål just nu hade jag inte börjat köra det varje dag. Som tidigare talare sa, förlora kroppsfett och du kommer se lite magrutor. Börja sedan köra tunga reps, gör situps med en viktskiva och dylikt. Så att det blir kanske 5-8 reps. Och kör sedan slut på magen så att du varken kan eller vill köra mage dagen efter. Kör det med ett benpass...och i slutet på ett benpass. Men det är jag, och det är så jag kört, det är så min kropp fungerar och trivs bäst med (jag har provat olika metoder). 

Finns ofantligt mycket olika teorier om vad som är bäst, men i slutändan handlar det om att vila och äta rätt, och hitta sättet som din kropp trivs bäst med. Min kompis har en sjukt bra mage och bål och han kör mage 1-2 ggr per vecka, och det fungerar för honom. Medans jag har en annan som kör det 4-5 och har tränat 1 år längre men inte ens är i närheten av hans magstyrka. 

Spana också in:

För det första: För att ditt six pack ska synas så behöver du igentligen inte träna alls. Om ditt six pack syns eller inte beror på fettmängden på din mage. För det andra: Magen är nästan omöjlig att överträna enligt mina erfarenheter. Om det inte tar för ont så kan du träna med träningsvärk. Inte farligt alltså. Övningar som marklyft och knäböj är att rekommendera för magmuskler av stål. Vill du ha ett synligt six pack så börja dra ner på kalorier så du tappar fettmassa. Få i dig rikligt med protein efter träning också.
magen fungerar precis som kroppens övriga muskler vilket innebär att man kan använda den varje dag, det går dock inte att träna den så att den blir starkare varje dag, jämför mellan en rask promenad till ica och att springa milen. efter ett tag blir crunches som att göra knäböj utan vikter.. vilket inte ger särskilt mycket alls.

man kan träna magen så ofta man känner att det går(vila 48timmar är rekommenderat), men ofta bör man nog träna magen tyngre istället för att göra miljoner crunches, detta ger mer resultat men/och gör att man inte kan träna magen lika ofta då den befinner sig i "nedbrytning/uppbyggnad"

så beroende på hur du tränar och hur du själv känner kan svaret vara väldigt olika