Aviseringar
Rensa alla

Malta- språkresa.


Ämnesstartare

JAg och några andra funderar på att åka till st julians på språkresa i sommar. Man har ju hört att det är ganska mkt festa och sånt där, och det är ju bra. Vi ska nog bo på global village. Men vi har också funderat på att åka till Torquay i england, det sägs ju att det ska vara rätt bra där med. Men jag tror helst att jag vill åka till malta endå...

Så ja undrar om någon här har vart på språkresa i st julians lr Torquay som kan berätta lite??[cute]


   
Citera

blondiieee:

språkresa

det är väl billigare att åka till ibitza om du ändå bara ska festa? troligen högre partyfaktor också[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

det är väl billigare att åka till ibitza om du ändå bara ska festa? troligen högre partyfaktor också

så sant.. men säg de du till mina föräldrar


   
SvaraCitera

blondiieee:

så sant.. men säg de du till mina föräldrar

om de vill ditt bästa så låter dom dig. [surprised]

Dold text: annars hatar dom dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

om de vill ditt bästa så låter dom dig.

dom vill inte mitt bästa.. dom vill att ja ska plugga engelska


   
SvaraCitera

blondiieee:

dom vill inte mitt bästa.. dom vill att ja ska plugga engelska

jag pluggade engelska i dublin, det var najs[bigcheers] fast skolan betalade det!

DSC00592.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

jag pluggade engelska i dublin, det var najs fast skolan betalade det!

mm.. förstår de. men ja sak nog ändå åka till malta tror jag. de är mina föräldrar som betalr den med så


   
SvaraCitera

blondiieee:

mm.. förstår de. men ja sak nog ändå åka till malta tror jag. de är mina föräldrar som betalr den med så

låter kul =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska du till Torquay och vill festa bör du inte åka med STS iaf. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

låter kul =)

aa


   
SvaraCitera

Jag var på språkresa i St Julians på Malta i somras och kan berätta lite om hur det var.

Jag kan ju börja med att säga att EF har skärpt sig riktigt rejält när det gäller att ha koll på studenterna. Det finns vakter från EF precis överallt, så det är inte som det var för 1-3 år sedan som man sett på SVT. Det är både omöjligt och möjligt att kunna dricka där, det beror i princip helt på vilka ledare du har runt om dig. En tjej i min grupp blev hemskickad efter att ha druckit en klunk öl, medan några finnar kunde vara ute och supa varje kväll och vara så bakfulla dagen efter att de inte orkade gå upp öht. Dock pratade jag med en annan finska som berättade att sex personer i hennes grupp hade blivit hemskickade inom en vecka. Kan även tillägga att vår maltesiska ledare bjöd mig och några polare på öl sista kvällen(...)

Första dagen vi kom fick vi reda på att de senaste två veckorna hade det skickats hem 19 st svenskar och finnar.

Du bör välja värdfamilj istället för Global Village. Det är en myt att det är mer frihet på Global Village. Bodde själv i värdfamilj men hade några polare som bodde på GV i St Pauls Bay. De berättade att när de kom fanns det ingen elektricitet i rummet, och duschen var sönder.

I de svenska grupperna gäller utegångsförbud efter kl 12 söndag-torsdag och halv 2 fredag-lördag. När mina polare kom hem i tid till hotellet valde de att sitta i lobbyn istället för sitt eget rum ett tag, pga det fick de utegångsförbud dagen efter.

Skolan är riktigt lätt... Var själv i nivå 4 av 5 och i min grupp hade jag fransmän, italienare och tyskar som typ kunde säga "hello my name is...". Men att åka dit för språket är väl bara en officiell ursäkt till att festa.

Nattlivet är riktigt underbart i St Julians, fullt med nattklubbar och alla har 16-års gräns, men du kommer in även om du är ca 14 år då de inte börjar kolla leg förrän de börjar bli fullt i lokalerna.

Rekomenderar starkt att du åker, jag hade tre väldigt underbara veckor där nere och fick jättebra vänner över hela Sverige 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va dåligt.. men de känns så läskigt att bo i värdfamilj. lr de e säkert kul om man får en bra familj.. men om man får en dålig är de ju tråkigt


   
SvaraCitera

Hehe, men är en kul erfarenhet att ha bott i värdfamilj... Enda gången du är hemma är ju ändå när du ska äta och sova. Du slipper ju handla allt för mycket mat när du bor i värdfamilj.

I min grupp var alla nöjda med sina värdfamiljer, utom två pers som hamnade hos en riktigt sur gubbjävel med alla möjliga konstiga regler, usel mat och de sov på ovanvåningen utan fungerande fläkt. Men regeringen kom och tog hans licens så du behöver inte oroa dig för att hamna hos honom iaf ^^


   
SvaraCitera

du åk med EC har hört att dom inte bryr sig om man dricker , ef och sts har 1 miljon ledare ute typ och EC har inga.[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska åka till st julians nästa sommar med EF, tyckte också det verkade lite små läskigt att bo i världfamilj så jag valde global village, det lät roligare [bigsmile]


   
SvaraCitera