Forumet - Måltidsersättning?

Måltidsersättning?

1148 0 30
Under de senaste två åren har jag gått upp ca 10 kg och börjar se rätt pluffsig ut. Problemet är att även fast jag äter nyttigt och tränar så har jag bara gått ner ca 2 kg. Känns svårt att komma ner de där sista kilona men jag tror jag skulle kunna hålla vikten om jag väl var på den.

Funderar nu på att äta måltidsersättning till frukost och lunch och sedan äta middag vid sex-tiden, under en tid.

Tror ni att det kommer att fungera för viktminskningen?
Är det farligt? (Jag är tjej, 20 år och färdigväxt)
Hur lång tid skulle ni tro är lämpligt?

Jag har inga ätstörningar eller sådanna tankar. Jag vill inte bli pinnsmal utan bara till min tidigare storlek. Det här handlar inte om några osunda ideal.
tweegy:

Det här handlar inte om några osunda ideal.


that's what they all say...
men för att vara seriös,om man överväger att äta sån måltidsersättning som nutrilett och sånna från ica så har man verkligen inga smaklökar för man får grova spykänslor av dom[n]första veckan går du ner två kilo kanske varav nästan precis allt är vatten.
om du äter en riktig måltid om dan så kan du hålla på nåra veckor utan att ta skada av det,men jag skulle valt en riktig frukost istället för sen middag[rolleyes]och risken att du går upp igen är väldigt hög om du inte fortsätter träna och äta nyttigt *been there done that*
Tözen:

om du äter en riktig måltid om dan så kan du hålla på nåra veckor utan att ta skada av det,men jag skulle valt en riktig frukost istället för sen middag


om man skulle äta frukost, måltidsersättning till lunch och sedan en lite mindre middag då?

Jag tänker lite också att måltidsersättning kanske kan göra att man itne blir lika sugen på att konstant tugga på nåt, vilket är lite av mitt problem. + att jag gärna vill komma ner de där kilona någongång..

Spana också in:

tweegy:

om man skulle äta frukost, måltidsersättning till lunch och sedan en lite mindre middag då?


då går du knappt ner något om du inte tränar ett par timmar om dan oxå.

tweegy:

Jag tänker lite också att måltidsersättning kanske kan göra att man itne blir lika sugen på att konstant tugga på nåt


du blir KONSTANT sugen på att tugga på något och sötsugen när du äter sånt.köp nåra kilo morötter,d hjälper inte mot sötsuget,men du haar en sysselsättning ialf. det är ren tortyr att gå en ren kur på måltidsersättning för man är ständigt hungrig och sen får man huvevärk etc. detta påminner mig om att jag borde börja med dedär igen.
tweegy:

Under de senaste två åren har jag gått upp ca 10 kg och börjar se rätt pluffsig ut. Problemet är att även fast jag äter nyttigt och tränar så har jag bara gått ner ca 2 kg. Känns svårt att komma ner de där sista kilona men jag tror jag skulle kunna hålla vikten om jag väl var på den.


jag är i en identisk situation. jag vet inte vad jag ska göra. har börjat försöka käka massa rotfrukter och sluta småäta o sluta äta sent. men inget verkar hjälpa. tränar 5 ggr i veckan, styrka o gympa. funkar inte. ger snart upp. varför kämpa om det ändå inte blir nån skillnad??
dörrhandtaget:

jag är i en identisk situation. jag vet inte vad jag ska göra. har börjat försöka käka massa rotfrukter och sluta småäta o sluta äta sent. men inget verkar hjälpa. tränar 5 ggr i veckan, styrka o gympa. funkar inte. ger snart upp. varför kämpa om det ändå inte blir nån skillnad??


tweegy:

oblemet är att även fast jag äter nyttigt och tränar så har jag bara gått ner ca 2 kg. Känns svårt att komma ner de där sista kilona men jag tror jag skulle kunna hålla vikten om jag väl var på den.


hur länge har ni tränat?
dörrhandtaget:

nee jag har motsatsen till ätstärningar =D jag har extra fett, det är fakta inte inbillning buuhuu


äs barn brukar tycka att dom är tjocka,därför är jag skeptisk till alla som säger på ett forum att dom är d om dom inte ger längd och vikt för då får man en hyffsad uppfattning.Är trött på alla smala tjejer som påstår att dom är tjocka när d faktiskt finns dom som är tjocka som inte gnäller över d utan kämpar på ändå.
Tözen:

Är trött på alla smala tjejer som påstår att dom är tjocka när d faktiskt finns dom som är tjocka som inte gnäller över d utan kämpar på ändå.


det är jag också trött på. men jag vägde 63 kg för två år sedan. nu väger jag 80 kg och jag är 164 cm. BMI på 29 tror jag? 1 poäng från övervikt. jag är ändå nöjd med hur jag ser ut, men vill inte bli tjockare om man säger så. det är därför jag tränar och försöker äta nyttigt istället för att svälta mig sj.
grön_apa:

rekomenderad hållbar nedgång är ju max 0.5 kg i veckan så så illa är det ju inte

skulle tro att ditt fel är att du antagligen äter fel eller tränar för lätt..

skriv gärna ner hur en normal ätdag ser ut och hur dina träningspass brukar se ut?


ok det visste jag inte =D ger ju lite hopp!

jag äter havregrynsgröt med russin och mjölk till frukost. en portion. sen lunch nån mat som man åt dagen innan. helt vanlig mat typ makaroner och köttfärssås och sånt. normal portion (3/4 tallrik ungefär)
sen nån macka till fika. senare vid ca 20.00 middga = vanlig mat i lika portion som lunchen.

(äter inget socker lr godis, men typ knarkar sötningsmedel)

träningen är styrka 1-1,5 timme på mån, ons, fre.
gympa = aerobicspass på 1 timme, på tis och tors.

ibland när jag blir ivrig med att vilja se resultat tar jag 3 dagar gympa och 2 dagar styrka.
dörrhandtaget:

mjölk


Byt ut mot sojamjölk.
dörrhandtaget:

helt vanlig mat typ makaroner och köttfärssås och sånt. normal portion (3/4 tallrik ungefär)


byt ut till fullkornsmakaroner och till sojafärssås (där du t.ex kan ha i morötter och ärtor så det blir nyttigare)
dörrhandtaget:

sen nån macka till fika. senare vid ca 20.00 middga = vanlig mat i lika portion som lunchen.


Ät grova mackor eller en frukt och ingen mat/kaffe efter 18.00 är mitt förslag.
dörrhandtaget:

ok det visste jag inte =D ger ju lite hopp!


det är förståss individuellt men om man går ner för snabbt så är det lätt att man går upp igen sen..

du tränar en del styrka och jag tror att du var ganska otränad innan (+17 kg på 2 år) så du kan ha lagt på dig en del muskler och därför inte ha gått ner så mycket i vikt

andra fel som du kan göra..
du äter fel(följer du kostcirkeln (1/3 av kolhydrater(pasta potatis ris) 1/3 grönt 1/3 protein(kött, linser osv)))

du äter färdiglagad mat(sån man köper i affären och värmer i mikron(ofta mycket socker och fett))

russin innehåller väldigt mycket energi.. tänk på det

du tränar för lätt(väldigt vanligt bland tjejer på gym. dom "vill inte få för mycket muskler" du ska vara rejällt trött då du går därifrån

du tränar men rör inte på dig i övrigt (att gå en km förbränner lika mycket som att jogga en km(nästan iaf))

att du (om det är som jag tror var ganska ovältränad innan) orkar träna 5 dagar i veckan är ett tecken på att du tränar lite för lätt