Aviseringar
Rensa alla

Man får 60k för att inte skaka hand med kvinnlig VD


Ämnesstartare

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ville-inte-skaka-hand-far-ratt-i-domstol_42279...

Hade jag lyckats lika bra om jag yrkade på att jag var ateist? Eller att jag inte kände för det?

Om man inte kan uppföra sig så blir man inte anställd, men tydligen får man 60000 om man är muslim.[bigsmile]

Hur skulle ni göra?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Osäker på vad jag tycker om detta. Det beror på om personen var hövlig i övrigt men inte ville skaka hand, eller om den liksom visade förakt eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Muslimerna vet hur dom ska utnyttja det svenska samhället för att slippa jobba.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stört[sad][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Det beror på om personen var hövlig i övrigt men inte ville skaka hand, eller om den liksom visade förakt eller liknande.

Han va säket jättehövlig i övrigt, men du skulle knappast kunna ha en anställd som betedde sig sådär mot kunder!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Han va säket jättehövlig i övrigt, men du skulle knappast kunna ha en anställd som betedde sig sådär mot kunder!

Ser inte riktigt vad som är problemet om han är hövlig i övrigt, är löjligt att göra en så stor grej av en småsak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

är löjligt att göra en så stor grej av en småsak.

Skulle du anställa någon som inte kunde skaka hand med kunder?

Om jag hade en religion som krävde en fet strap-on på mitt huvud skulle jag knappast få jobbet lr hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Skulle du anställa någon som inte kunde skaka hand med kunder?

Om det var enda problemet, ja. Skiter om den gör det av religiösa eller principiella skäl.

Greger_EFG:

Om jag hade en religion som krävde en fet strap-on på mitt huvud skulle jag knappast få jobbet lr hur?

Fin jämförelse.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Fin jämförelse.

Yep, för att ha en maskerad burkaklädd kvinna i receptionen är ingen bra ide eller hur?

Så ska hon få 60k när hon nekas ett sådant jobb ;)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Yep, för att ha en maskerad burkaklädd kvinna i receptionen är ingen bra ide eller hur?

Njä, själv skulle jag inte störa mig på det men det finns ju tyvärr typer som du så det skulle kunna påverka affärerna något. Kan du visa något fall där detta skett? Bor i Malmö men varken jag eller vänner som diskuterat det har sett en enda kvinna med burka. Menar inte att det inte existerar, men ni Sverigedemokrater älskar att ta upp burka trots att det knappt förekommer.

Greger_EFG:

Så ska hon få 60k när hon nekas ett sådant jobb ;)?

Vet inte riktigt vad som anses hög/låg summa i diskrimineringsfall men någon form av ersättning bör de ju få om de kränks. Men tycker att man inte ska tillåta huvudbonader och sådant om inte piercingar/tatueringar tillåts. Har inget emot något av dem men gillar inte att man tillåter det ena men inte det andra. Enligt mig bör dock båda tillåtas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är stört att han får 60K för det, men det är samtidigt stört att inte VDn från första början inte kunde acceptera att han inte ville skaka hand. Religion eller ej, alla vill inte skaka hand om högst personliga skäl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tramsigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Religion eller ej, alla vill inte skaka hand om högst personliga skäl.

Det låter bra,
men du skulle knappast anställa någon till en tjänst om denna inte fungerade normalt socialt.

Ta t.ex. säljare, du skulle ju inte vilja ha någon maskerad, oavsett med burka eller en vanlig "vänster-sjal".

Roll on:

Vet inte riktigt vad som anses hög/låg summa i diskrimineringsfall men någon form av ersättning bör de ju få om de kränks.

Hon kände ju sig kränkt då han skakade hand med alla andra.

Roll on:

Men tycker att man inte ska tillåta huvudbonader och sådant om inte piercingar/tatueringar tillåts.

Piercingar och tatueringar har inget sådant skydd, det är det som är det fåniga!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Roll on:

Kan du visa något fall där detta skett?

Nej, just det som är poängen.

Det är ju bussiness as usual att inte anställa någon som uppför sig dåligt socialt, men så fort det är en muslim så blir det en big deal och han ska få 60k av en arbetsförmedling som bara gjorde rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Piercingar och tatueringar har inget sådant skydd, det är det som är det fåniga!

Vad anser du om piercingar/tatueringar då?

Greger_EFG:

Hon kände ju sig kränkt då han skakade hand med alla andra.

Han hälsade ju ändå på sitt vis, men ja, summan var för hög.

Greger_EFG:

Ta t.ex. säljare, du skulle ju inte vilja ha någon maskerad, oavsett med burka eller en vanlig "vänster-sjal".

Jag vill inte ha någon säljare överhuvudtaget. Om jag nu var intresserad av produkten skulle jag ge fan i hur personen ser ut.[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Jag vill inte ha någon säljare överhuvudtaget.

Inte för att jag tror att du någonsin kommer äga ett företag, men rent hypotetiskt,

skulle du tro att d va bra för bussiness?

Roll on:

Vad anser du om piercingar/tatueringar då?

Jag har inget emot dem, men man ska lätt kunna, och KAN neka någon för dem!

Precis som tatueringar är religion ett VAL. Vill man ha mindre jobb så be my guest!


   
SvaraCitera