Aviseringar
Rensa alla

Man kan resa framåt i tiden...


Vi går framåt i tiden... just nu i en konstant hastighet.


   
SvaraCitera

Så vitt jag vet har det aldrig bevisats att man kan åka sig vare framåt eller bakåt i tiden. Tyvärr kommer det nog aldrig kunna bevisas heller.

Jag tror inte vi någonsin kommer kunna komma upp i en hastighet som motsvarar ljusets och även om vi gör det vad är det som säger att vi inte bara kommer färdas framför fotonerna? Hur vet vi att det är ljus/fotoner som avgör tid(kom inte på någon bättre term)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

såg en dokumentär om det, blev jävligt förvirrad måste jag säga. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan man ens resa framåt?
Och kan man i så fall resa framåt i tiden, så förefaller det omöjligt att komma tillbaka till sin egen tid från det att man åkte om man inte kan resa bakåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patric. "Sin egen tid" är ju den tiden du befinner dig i nu. Di har ju rest framåt i tiden sedan du skrev inlägget ovan, men du kan ju inte resa tillbaka och skriva inlägget igen.. Alltså är resor framåt i tiden möjligt, något vi gör hela tiden, medans resoaär bakot i tiden ännu är omöjligt rent fysiskt:D


   
SvaraCitera

Tämligen säker på att jag i Illustrerad Vetenskap för ett tag sedan läste att det är teoretiskt möjligt att åka bakåt i tiden med en tidsmaskin till dess att just den maskinen byggdes. Hittar inte nuu men aja. [crazy]
Men enligt tidningen kommer vi alltså inte kunna åka till dinosauriernas tid och haffa exotiska föremål för att sedan sälja på svarta marknaden, eller till igår för den delen, då ingen tidsmaskin har byggs än. ;(


   
SvaraCitera

onehitwonder:

men kan man resa bakåt?[confused]

Ja [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla riktiga nya teorier säger teoretiskt att man inte kan åka bakåt i tiden men framåt. Dock bör allt vara möjligt, speicellt om man tror att man skulle kunna böja hela rymden i framtiden.

Min åsikt som inte blev godkänd när man riktigt tänkter efter är:

Tittar du på en stjärna, så kollar du bakåt i tiden. Så långt är ni med? Ljuset använder många år för ta sig hit, alltså kanske en stjärna som ni ser, inte just i detta nu finns.

Så jag tänkte om man t.ex åker med dubbla hastigheten till en stjärna och tillbaka, borde vi då inte kommit tillbaka i tiden?

Har gjort många projektarbeten och funderar att utbilda mig till någon fysik mästare som jobbar med tid. Men det första jag fastnar på är: Hur i helvete definerar man tid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FlashTox:

Hur i helvete definerar man tid?

Du som skulle bli superfysikern lol. Lär dig tänka utanför ramarna isf.

Tid är inget fast begrepp, "tid" påverkas utav många saker ex gravitation. Tiden i rymden går antingen snabbare eller långsammare(kommer ej ihåg[blush])


   
SvaraCitera

Hatar sånt här trams. Alla teorier om det här ämnet är fan skrattretande, oavsett vilket ljushuvud som kommit upp med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag funderar antingen bli astrobiologist, arbeta om tid (fysik), eller bli en snickare. [bigcheers]

Tiden går saktare i rymden... Den som varit längst i rymden ligger typ 0,025 sekunder efter alla oss andra xD.

Men tid är ju ett begrepp vi människor hittat på och egetligen inte existserar vad jag förstår. Så det går ju inte använda "include: <time.h>" i t.ex programmeringen av en tidsmaskin xD

Proteus: haha då är du väl på fler tråd och läser? Jo, håller med, det är faktiskt skrattretande. Men jag tkr då det är intressant.


   
SvaraCitera

ovärt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan vad djupt!!1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onehitwonder:

men kan man resa bakåt?[confused]

Nej, tiden är irreversibel.

Tveksamt om man kan säga att man kan åka fram heller.


   
SvaraCitera

någon som läst senaste vetenskap och historia? i den står det ett bra exempel i en intervju med steven hawking. 😉


   
SvaraCitera