Aviseringar
Rensa alla

Man tände eld på sig själv


Ämnesstartare

"Man tände eld på sig själv och polis

En polisman och en man i 45-årsåldern brännskadades lätt när mannen hällde brännbar vätska över sig och tände på. Det hände på ett socialkontor i Lärjedalen i nordöstra Göteborg vid elvatiden på onsdagen.

Mannen ville ha en lägenhet och uppträdde hotfullt, enligt polisen. Polismannen försökte övermanna honom, men han lyckades tända eld på sig med en tändare. Båda fördes till Östra sjukhuset för vård. Personalen på socialkontoret chockades men fick inga fysiska skador."

Så, en man (som jag antar är hemlös) tänder eld på sig själv i ren desperation, och allt det blir är en liten notis. Att systemet är totalt fucked up bevisas ju ytterligare av att hans handling gör att han nu är misstänkt för våld mot tjänsteman; för att en polis skadades när han gick fram och försökte stoppa honom.

Usch, läskigt när sådant händer, och så här nära också. Samma socialkontor jag brukar gå till och för övrigt även samma som blivit kända för att trakassera svarta kvinnor.

Och att detta av alla grejer bara blev en liten notis, när varenda örfil blir en förstasida? Är de rädda att vi ska dra en Tunisien eller?

Min gissning på hur myndigheterna och liberala medier kommer bemöta detta (om de inser att det inte kan tigas till döds, vilket avgörs helt av hur stor grej vi som medborgare gör av det) är inte "vi måste fixa den sociala misären som gör folk så här desperata" utan "vi måste ha fler kameror så ingen kan göra sånt här" alternativt "förbjud bensiiiin!!!"


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Förstår inte varför det är just på socialkontor som folk väljer att tända eld på sig själva.
Måste ju finnas "bättre" sätt att uttrycka sin desperation på även där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Förstår inte varför det är just på socialkontor som folk väljer att tända eld på sig själva.
Måste ju finnas "bättre" sätt att uttrycka sin desperation på även där.

Tror folk känt frustration och desperation rätt länge när det går till den punkten. Socialkontoren, som ska stå för den yttersta livlinan i samhället, blir ju det naturliga stället när bägaren rinner över - inte minst då dessa ofta har en nedvärderande attityd mot de som behöver hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Tror folk känt frustration och desperation rätt länge när det går till den punkten. Socialkontoren, som ska stå för den yttersta livlinan i samhället, blir ju det naturliga stället när bägaren rinner över - inte minst då dessa ofta har en nedvärderande attityd mot de som behöver hjälp.

absolut men förstår inte poängen med att sätta eld på sig själv. Finns ju mindre plågsamma sätt att ta livet av sig och mindre plågsamma sätt att ge utlopp av sin aggression mot samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

absolut men förstår inte poängen med att sätta eld på sig själv. Finns ju mindre plågsamma sätt att ta livet av sig och mindre plågsamma sätt att ge utlopp av sin aggression mot samhället.

Tror inte poängen är att det ska vara så smärtfritt som möjligt. Sen har ju eld en väldigt speciell plats i all mänsklig kultur, den har ju alltid haft ett stort symboliskt värde och betytt mycket för många människor.


   
SvaraCitera

OF 5:

Måste ju finnas "bättre" sätt att uttrycka sin desperation på även där.

"Bästa" stället för hans aktion vore utanför riksdagen då skulle hans aktion också haft möjlighet att faktiskt kunnat påverka och media skulle ha gett det enormt mycket mer uppmärksamhet och troligtvis lett till en stor debatt..

Och om jag inte minns fel så låg detta uppe på förstsidan på aftonbladet.se när händelsen var akutell


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte varför det skulle vara fucked up att någon blir misstänkt för våld mot tjänsteman i den situationen. Utöver det håller jag med om att det låter obehagligt, och tycker också att det känns rätt förjävligt att höra om hur desperata och förstörda en del personer blir av soc och liknande. Känns som att media gillar att blåsa upp liknande saker jättemycket, känns knepigt att det bara blir till en notis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Förstår inte varför det skulle vara fucked up att någon blir misstänkt för våld mot tjänsteman i den situationen.

Då han ju helt uppenbart inte försökte skada polisen? Om polisen försöker ta tag i en man indränkt i bensin (eller vad det nu var) som försöker tända eld på sig själv så är det ju faktiskt inte mannens fel om han bränner sig. Att snuten skadades är ju synd, men det är ju ett så uppenbart fall av en olycka. Om någon försökte hoppa från ett hus och en snut springer fram under mitt i fallet och säger "jag fångar dig! jag fångar dig!" så är det ju knappast den fallandes fel att han får ont.

mediakatt:

Utöver det håller jag med om att det låter obehagligt, och tycker också att det känns rätt förjävligt att höra om hur desperata och förstörda en del personer blir av soc och liknande.

Ja, verkligen. Man kan inte ha mycket att förlora om man går till den nivån.

mediakatt:

Känns som att media gillar att blåsa upp liknande saker jättemycket, känns knepigt att det bara blir till en notis.

Exakt.

Jucka:

Och om jag inte minns fel så låg detta uppe på förstsidan på aftonbladet.se när händelsen var akutell

Det var bara ett dygn sedan den hände :S


   
SvaraCitera
Åtta

Den uppenbara lösningen är att nedmontera alla former av sociala skyddsnät. Finns inga socialkontor kan folk omöjligen tända eld på sig själva inuti dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Då han ju helt uppenbart inte försökte skada polisen? Om polisen försöker ta tag i en man indränkt i bensin (eller vad det nu var) som försöker tända eld på sig själv så är det ju faktiskt inte mannens fel om han bränner sig. Att snuten skadades är ju synd, men det är ju ett så uppenbart fall av en olycka. Om någon försökte hoppa från ett hus och en snut springer fram under mitt i fallet och säger "jag fångar dig! jag fångar dig!" så är det ju knappast den fallandes fel att han får ont.

Om jag bestämmer mig för att försöka begå självmord genom att sätta eld på min lägenhet känns det helt rimligt att jag döms för mordbrand i händelse av att jag skulle överleva, i och med förekomsten av andra personer i byggnaden. Om man tänder eld på sig själv i närheten av andra människor så har man väl antagligen indirekt uppsåt åtminstone. Såvida han nu inte tände eld på sig mer eller mindre exakt samtidigt som polisen bestämde sig för att försöka överbemanna honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Man tände eld på sig själv och polis...

Hade varit intressant att få reda på om mordbrännaren var svensk eller sk "invandrare/flykting"?


   
SvaraCitera