Aviseringar
Rensa alla

Mannens ställning i samhället


Ämnesstartare

Ju längre den feministiska rörelsen har tagit sig till, desto värre mår vi som samhället. Vi pratar om jämlikhet och använder likadana termer för att beskriva de förändringarna som vi har upplevt under de senaste årtionden. Dessvärre har vi passerat jämlikheten för en lång tid sedan, och lever nu i ett matriarkaliskt samhälle där kvinnans fördel är alltid viktigare en mannens.

Samtidigt sker det mycket i den islamistiska världen som är ännu mycket starkare patriarkalisk än vi matriarkalisk. Det är självklart att ju större blir skillnaden mellan dessa två världar, desto kraftigare blir krocken.  Det är något som vi inte får glömma, när vi fattar beslut om vår egen framtid.


   
Citera

Nej.


   
SvaraCitera

Vi lever i ett matriarkaliskt samhälle?Tillåt mig att skratta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här stämmer ju inte alls. Vi strävar efter balans så att alla i Sverige kunde må bra och känna sig glada. Vi måste acceptera och respektera varandra och försöka undvika all extrem. Min åsikt är dock att både den feministiska rörelsen och FI och alla "manliga föreningar" som t.ex Mansjouren borde titta sig i spegeln. Vi behöver samarbete och kärlek, inte bråk.


   
SvaraCitera

Kvinnan har alltid varit viktigare än mannen, detta är inget nytt


   
SvaraCitera

Tickstart: Kvinnan har alltid varit viktigare än mannen, detta är inget nytt

Viktigare att skydda i egenskap av moder, samt i en könsroll där kvinnan ses som svag, undergiven och omyndig. Det är vad feminismen som ideologi försöker motarbeta.


   
SvaraCitera

I-Nexus-I:

Viktigare att skydda i egenskap av moder, samt i en könsroll där kvinnan ses som svag, undergiven och omyndig. Det är vad feminismen som ideologi försöker motarbeta.

vadå motarbeta, det är ju redan exakt så! Om en stam förlorar sina kvinnor är de fucked, förlorar de några män så är det lite skitsamma, kvinnan är den begränsande faktorn i barnafödande. Lär er grundläggande logik 


   
SvaraCitera

Tickstart: vadå motarbeta, det är ju redan exakt så! Om en stam förlorar sina kvinnor är de fucked, förlorar de några män så är det lite skitsamma, kvinnan är den begränsande faktorn i barnafödande. Lär er grundläggande logik

Sist jag kollade lever vi inte längre i en liten stam där risken för utrotning är stor.


   
SvaraCitera

Walter: Dessvärre har vi passerat jämlikheten för en lång tid sedan

och NÄR ska vi tidigare passerat det menar du?

Du får gärna komma med ett exakt årtal och med konkreta exempel. 


   
SvaraCitera

I-Nexus-I:

Sist jag kollade lever vi inte längre i en liten stam där risken för utrotning är stor.

Men människans psyke har inte utvecklats mycket sedan dess, vilket du är ett bra exempel på


   
SvaraCitera

Matriarkaliskt? Pffh nä, här är det jag som bestämmerIcke!


   
SvaraCitera

Är denna tråd riktig eller hallucinerar jag nu igen? Det är ju oftast 40++++are som har sådana här åsikterSkeptisk

Hjärta


   
SvaraCitera

Nej, vi lever i mångt och mycket fortfarande i ett patriarkalt samhälle, av män för män. Däremot så finns det problem för män idag, ofta har vi en manlighetsbild som gör oss inte nödvändigtvis jättekompatibla med det moderna samhällets skola eller för den delen arbetsmarknad. Mannen är överrepresenterad bland självmordstagare, fängelsekunder, missbrukare, uteliggare osv - men detat är saker som feministisk analys och för den delen praxis kan hjälpa oss med snarare än att den "har gått för långt".


   
SvaraCitera