Aviseringar
Rensa alla

Manodepressiv


Manodepressiv:

antidepressiva tabletter är samma som lyckopiller. "lyckopiller" är ett slangord.

manul:

Piller som man tar för att vara förmögen att uppleva lycka i perioder man inte kan.

Man blir ju knappast lycklig av att äta dem, endast mer "avtrubbad".


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Man blir ju knappast lycklig av att äta dem, endast mer "avtrubbad".

Är det observationer utifrån eget bruk du utgår ifrån?

Jag har ingen egen erfarenhet av antidepressiva men människor i min bekantskapskrets (nej, ingen av er um-typer) med diagnosen i fråga verkar ju se deras bruk som något som i perioder är nödvändigt för ett stabilt humör (inte bara genom "avtrubbning").

Jag tror dessutom inte begreppet lyckopiller är 100%-bokstavligt (det syftar väl nästan aldrig på typ MDMA eller annat som frigör enorma mängder signalsubstanser på en gång? - hjälp mig här aspie/diagnos-um) utan mer handlar om att uppnå ett stabilt humör som inte hämmar individen.


   
SvaraCitera

Manodepressiv:

Har varit hos kunniga människor, men fick jag den hjälpen jag behövde? svaret är nej.

Antingen har de inte varit så kunniga eller rätt för dig, eller så har du inte varit tillräckligt motiverad eller öppen då. Fortsätt leta! Det är inte värt att du ska sitta hemma och må dåligt när det i alla fall finns hjälp att få. Byt behandlare om det känns dåligt.


   
SvaraCitera

manul:

Jag har ingen egen erfarenhet av antidepressiva men människor i min bekantskapskrets (nej, ingen av er um-typer) med diagnosen i fråga verkar ju se deras bruk som något som i perioder är nödvändigt för ett stabilt humör (inte bara genom "avtrubbning").

manul:

Jag tror dessutom inte begreppet lyckopiller är 100%-bokstavligt (det syftar väl nästan aldrig på typ MDMA eller annat som frigör enorma mängder signalsubstanser på en gång? - hjälp mig här aspie/diagnos-um) utan mer handlar om att uppnå ett stabilt humör som inte hämmar individen.

stämmer, när jag gick på antidepressiva så blev mina "svackor" inte alls lika djupa. det var lättare att hålla sig positiv och motiverad så att man kunde orka ta itu med problemen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill inte kritisera din diagnos, men om du har haft en trasslig bakgrund beror det ju mycket/mesta dels på det och inte på att du är psykiskt sjuk! "Bipolär" är ju inget man föds med utan som en slags reaktion/följd på svåra saker som hönt i livet,
Jag är så jävligt förbannad på att SÅFORT någon mår dåligt ska de stoppas i ett fack och få en stämpel.
Det är klart att du mår dåligt när du upplevtt något sånt-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://unknownG.soclog.se/

länken ovanför skriver jag om mina tankar.. det kan vara en bra början. Jag som har diagnosen ADHD rekomenderar att du får hjälp av kunniga personer, eller iaf så gott som ! tro mig det hjälper.. det döver inte bara känslor, en närstående till mig har fått diagnosen och hon kan både vara ledsen och arg. just att de hemska tankarna inte finns kvar tror jag nog att du vill uppnå. H*n använder även sömnmedicin när h*n känner att h*n inte kan somna... psykisk o hälsa är fortfarande en slags skam och det jobbar bla hjärnkoll emot. Om man verkligen vill lösa sina problem måste man tyvärr göra saker man egentligen inte vill just för tillfället.

mvh
en anonym tjej

förklaring på "varför anonym finns på länken högst upp"


   
SvaraCitera

Manodepressiv:

Linus sa det bra, men farmor sa det nog bäst
Har man inget gott och säga kan man gott hålla tyst.

roffe är rösten för dom som lider i det tysta. Finns ingen direkt lösning på dessa problem, gäller bara att inte ge upp och totalt tappa hoppet.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera