Aviseringar
Rensa alla

Mår illa när jag äter ute


Ämnesstartare

Har sen en längre tid tillbaka haft ett socialt problem som har påverkat mig enormt mycket. Varje gång jag ska äta i sällskap med någon som inte tillhör min familj eller om jag ska äta ute mår jag fruktansvärt illa.

Jag vet inte hur det hela började, men det har eskalerat till att så fort jag sätter en bit mat i munnen får kväljningar och starka illamåendekänslor. Känslorna lägger sig så fort jag får ut maten ur munnen och kommer tillbaka så fort jag försöker äta igen. Har jag tur lyckas jag tvinga i mig maten men i de flesta av fallen blir de att maten blir liggande, eller åtminstone hälften av den.

Det har nu nått en nivå där jag undviker middagar/resor/tillställelser och mer än så just på grund av min rädsla för att må illa när jag ska äta. Jag lider oerhört mycket uttav det och de påverkar mitt sociala liv samt ger mig ångest. De riskerar även att påverka mer än så nu.

Så vad beror det här på och vad kan jag göra för att bli av med det?


   
Citera

wow det måste suga


   
SvaraCitera

du är sjuk. sök hjälp


   
SvaraCitera

Blir du stressad runt människor? Har du fått liknande känslor i andra situationer också..?


   
SvaraCitera

Jag har liknande problem! Fast det är kopplat till socialfobi, jag blir lätt stressad när det är mycket människor och när jag är stressad så kan jag inte äta. De flesta ställen går ju bra men jag skulle ju kunna äta på ... ikea en lönehelg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag känner igen det där. fast inte att jag mår jätte ill utan känns som jag ska kvävas, men jag kan få det hemma också, o viss mat är omöjlig att äta. måste typ spotta ut sista tuggan.
men hade en period då det var skit jobbigt o äta bland folk i skolan tex,usch det var hemskt. men hade det jobbigt socialt då också, har fortfarande det men har gått över lite.
men det låter ju som det har med social fobi som hon ovanför skrev. är du en blyg person annars?<3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Blir du stressad runt människor? Har du fått liknande känslor i andra situationer också..?

Har hänt en gång tidigare för något år sen i början av mitt första riktiga förhållande. Men just de känslorna har annars bara varit relaterat till just mat.

Stressad kring andra människor är jag definitivt inte och jag har svårt att bli stressad överhuvudtaget, oavsett situation.

whatif:

är du en blyg person annars?<3

Nej, det kan jag inte säga att jag är. Vanligtvis är jag i de flesta situationerna social och rätt pratglad.


   
SvaraCitera

Kroymen:

Har hänt en gång tidigare för något år sen i början av mitt första riktiga förhållande. Men just de känslorna har annars bara varit relaterat till just mat.

Hmm, för annars som Nintendo och whatif skrev så låter det ju som socialfobi. Du kanske har varit med om något traumatiskt mat-relaterat? Då kan det ju vara så att man förknippar restauranger och att äta ute, med händelsen.


   
SvaraCitera

om personen inte har SOCIAL fobi så låter det väl inte som social fobi HALLÅ LIKSOM


   
SvaraCitera

tycker du borde söka hjälp iaf för det låter handikappande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Hmm, för annars som Nintendo och whatif skrev så låter det ju som socialfobi. Du kanske har varit med om något traumatiskt mat-relaterat? Då kan det ju vara så att man förknippar restauranger och att äta ute, med händelsen.

Nej inget direkt traumatiskt gällande mat så vitt jag vet. Har väl alltid tyckt väldigt illa om att vara magsjuk och liknande och alltid varit lite orolig över att bli det. Men inte på en nivå där det har hindrat mig från att göra olika saker.

Men enklast är kanske bara att ta kontakt med en läkare och låta h*n undersöka det hela. Verkar inte vara något som vill ge sig dessvärre...


   
SvaraCitera

Det lät råjobbigt[n] lider med dig...

Jag kan inget om detta, du borde prata med någon inom vården. Tror knappast att det handlar om kroppen som sådan eller maten. Jag vill snarare tro att det endast är någonting psykiskt, kopplat till social interaktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kroymen:

Nej, det kan jag inte säga att jag är. Vanligtvis är jag i de flesta situationerna social och rätt pratglad.

är det när du är bland okända människor bara? rädd för att göra fel kanske?
ibland kan det vara svårt att se orsaken till något i början, man behöver verkligen försöka tänka efter o kanske prata med någon kompis som känner en bra så man kan bolla lite ideér om vad det kan vara.

sen blir det ofta att man hamnar i onda cirklar,du vet att du mår illa när du går ut o äter, o när du väl går ut o äter så gör du dig redo på detta o tänker på det medvetet elr omdevetet o sen börjar man tänka mer på det o inför nästa gång osv...


   
SvaraCitera

Kroymen:

Men enklast är kanske bara att ta kontakt med en läkare och låta h*n undersöka det hela. Verkar inte vara något som vill ge sig dessvärre...

Ja gör så. Det löser sig nog ska du se, ta det bara lugnt.


   
SvaraCitera