Aviseringar
Rensa alla

Margot Wallström nekas tala av Saudiarabien


Ämnesstartare

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20436833.ab

"Utrikesminister Margot Wallströms tal hos Arabförbundet stoppas.
Orsaken är en kontrovers med Saudiarabien.
– Den förklaring vi har fått är att Sverige uppmärksammat situationen för demokrati och mänskliga rättigheter och det är därför som de inte vill att jag ska få tala, säger Margot Wallström till TT."

M tycker förstås att det är Margot som går för långt:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20438320.ab

Det planerade talet:

http://www.regeringen.se/sb/d/19230/a/255437

Diskutera


   
Citera
Ämnesstartare

Vänstern: drivs av ideal och blundar för verkligheten när den blir för hård.

Inget nytt under solen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Högern: hatar gärna på patriarkala och våldsamma samhällen i den muslimska världen som ett slagträ i en svensk debatt, när någon sedan på allvar lyfter det - gör politik, så är det oansvarigt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Högern: hatar gärna på patriarkala och våldsamma samhällen i den muslimska världen som ett slagträ i en svensk debatt, när någon sedan på allvar lyfter det - gör politik, så är det oansvarigt!

Eftersom det går ut över Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Eftersom det går ut över Sverige.

Jag tycker det kan vara värt det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Jag tycker det kan vara värt det

Lätt att säga, men om det skulle drabba dig personligen är jag inte säker på att du skulle stå upp för dina fina ideal längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är lite splittrad i dessa frågor. Å ena sidan njuter jag av tanken att se de små diktatoriska asen bli avslöjade och hånade för vilka svin de är, a la Palme style, å andra sidan så vill jag ha en realistisk utrikespolitik där man värnar om relationer och i första hand försöker gynna svenska intressen. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

På inget sätt konstigt när relationerna är så som de blivit att saudi stoppar. Det är en naturlig del i de nuvarande diplomatiska systemet. Precis som ambassadörer ibland kallas hem, inte mer än ett sätt att visa missnöje och göra frågan större än den ursprungligen var.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om de inte vill att hon ska tala så får hon väl inte det? Vad händer om Arabvärlden kritiserar Sverige då? Finns en jävla massa som man kan kritisera på båda länderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Lätt att säga, men om det skulle drabba dig personligen är jag inte säker på att du skulle stå upp för dina fina ideal längre.

Säkert men det går inte att föra politik överhuvudtaget om man ska se till alla individuella särintressen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad ska man ens säga när det handlar om Saudiearabien... Bryr mig faktiskt inte alls om Sverige gjort sig ovän ned den sjuka regimen, hoppas bara resten av världen kan följa efter isf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter:
Vad ska man ens säga när det handlar om Saudiearabien... Bryr mig faktiskt inte alls om Sverige gjort sig ovän ned den sjuka regimen, hoppas bara resten av världen kan följa efter isf

Den "sjuka regimen" är ett av världens mäktigaste oljeländer och gör affärer med mängder av västländer. Gör man sig ovän med dem får man räkna med kraftiga konsekvenser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Den "sjuka regimen" är ett av världens mäktigaste oljeländer och gör affärer med mängder av västländer. Gör man sig ovän med dem får man räkna med kraftiga konsekvenser.

Ja, men då blir vi äntligen tvungna att på allvar komma på alternativ till oljeförbrukningen vilket miljön kommer tacka för! Inte mig emot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bitterfnitter:

Ja, men då blir vi äntligen tvungna att på allvar komma på alternativ till oljeförbrukningen vilket miljön kommer tacka för! Inte mig emot.

Men vi är inte där än. Sverige är fortfarande helt beroende av oljeimport, precis som att vi fortfarande är helt beroende av kärnkraft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Men vi är inte där än. Sverige är fortfarande helt beroende av oljeimport, precis som att vi fortfarande är helt beroende av kärnkraft.

Man jobbar bättre under press, inte sant?Blink Nej men helt ärligt, i det här fallet tror jag faktiskt det, för det är så jäkla bekvämt att bara tanka på bilen o köra, skjutsa ungen istället för att den cyklar osv.


   
SvaraCitera