Aviseringar
Rensa alla

marknadsföring med negativ effekt


Ämnesstartare

jag tror att en hel del reklam har motsatt effekt på oss konsumenter. t.ex. om jag ser en riktigt usel reklam på tv som gör mig riktigt irriterad, då bojkottar jag typ den produkten/tjänsten i huvudet.

känner ni likadant och skulle ni kunna räkna upp reklamer som gör/har gjort att ni fått en negativ inställning till produkten/tjänsten?

vilken typ av marknadsföring föredrar du/har bra inverkan på dig?


   
Citera
Ämnesstartare

ingen vill jag ha något så letar jag efter det


   
SvaraCitera
Åtta

Jag tror att vi alla har upplevt ett skräckexempel på detta här på UM. [rolleyes]

Men ja, om en produkt har en riktigt dålig reklam eller reklamtyp så försämrar det definitivt min åsikt om produkten. Detsamma gäller om produkten har en amatörmässigt gjord hemsida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

ingen vill jag ha något så letar jag efter det

jag är rätt säker på att även du utsätts för marknadsföring i en eller annan form. när man då står i affären och ska köpa något så kan man mycket väl göra ett omedvetet urval med tanke på vilka känslor reklamen har givit en


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

omedvetet urval med tanke på vilka känslor reklamen har givit en

kollar inte på reklam


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

jag är rätt säker på att även du utsätts för marknadsföring i en eller annan form. när man då står i affären och ska köpa något så kan man mycket väl göra ett omedvetet urval med tanke på vilka känslor reklamen har givit en

Stämmer.

Dålig marknadsföring är bland annat den som sker på UM just nu. Jag brukar sluta använda tjänster eller köpa produkter om jag inte gillar deras reklam, skulle till exempel aldrig få för mig att köpa något från tele 2 eller använda eniro istället för hitta.se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men ja, om en produkt har en riktigt dålig reklam eller reklamtyp så försämrar det definitivt min åsikt om produkten.

Jag tror att det är enkelt att säga sådär nu när man får frågan ställd till sig. Men hur är det i verkligheten? Det finns nog många produkter som du har köpt som har haft en halvtaskig reklam som du har glömt eller liknande, men du kommer ihåg produkten.

Företag resonerar ju att folk ska få upp ögonen för deras produkt. Alltså bara få upp ögonen och uppmärksamma. Ju fler de lyckas uppmärksamma desto fler kommer köpa produkten inom sin tid.

Om jag någon gång ska göra reklam för en eventuell uppfinning eller produkt jag har så ska jag stenhårt köra på en högfrekvent-ton på TVn, vit bakgrund och bara en bild på mitt företags namn och produkten. Vem kommer inte lägga märke till produkten då liksom?

Det gäller att skilja ut sig från mängden. Då lyckas man.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

soimpolite:

marknadsföring

soimpolite:

reklamen

Är inte samma sak.


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Men hur är det i verkligheten? Det finns nog många produkter som du har köpt som har haft en halvtaskig marknadsföring som du har glömt eller liknande, men du kommer ihåg produkten.

Det är möjligt. Men är reklamen eller reklamtypen riktigt dålig eller amatörmässig så gör det att jag lägger det på minnet. Av samma anledning så köper jag sällan produkter som har riktigt fula förpackningar. Eldorado är ett guldexempel på detta. Jag har ätit eldorados produkter, och tycker att de är helt okej, men i och med att deras förpackningar är så fruktansvärt jävla fula köper jag hellre Willys produkter, även om de råkar vara någon enstaka krona dyrare, bara därför att de faktiskt har ganska fina förpackningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Detsamma gäller om produkten har en amatörmässigt gjord hemsida.

OF 5:

kollar inte på reklam

soimpolite:

marknadsföring i en eller annan form

Åtta:

Detsamma gäller om produkten har en amatörmässigt gjord hemsida.

jo det kan verkligen spela in, vad väger isf tyngst, layouten eller funktioner eller ngt annat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

köper jag hellre Willys produkter, även om de råkar vara någon enstaka krona dyrare, bara därför att de faktiskt har ganska fina förpackningar.

Inget illa menat. Men det där är ju inte rationellt tänkande om du nu tycker om Eldorados produkter.[bigsmile] Företag utgår ifrån att människor tänker rationellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vem kommer inte lägga märke till produkten då liksom?

Dock så fungerar inte denna taktik när man slåss mot konkurrens. Det fungerar bara i fall som t.ex. Spotify, där reklamen är så jävla vidrig men tjänsten är så etablerad och saknar konkurrens nog för att man ska kunna välja något annat.

Om vi talar om internetsidor som t.ex. Gameplayer och Loading så kan en dålig reklam vara väldigt negativ, låt säga att Loading har din vidriga högtonsreklam. Om Gameplayer då väljer en estetiskt vacker reklam så kommer folk säkert välja den sidan över Loading.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samtidigt är 85% av våra val när vi konsumerar undermedvetna.


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Men det där är ju inte rationellt tänkande om du nu tycker om Eldorados produkter.[bigsmile]

[crazy]

Skulle jag vara nötallergiker eller dylikt skulle jag aldrig ha ätit deras produkter. Men med tanke på priset så är faktiskt många av deras produkter helt ätbara. Men som sagt, hellre en krona dyrare om jag får aningen bättre kvalitet, men framförallt en mindre ful förpackning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För några minuter sedan, burgerkingreklam några minuter innan ett reportage om misshandlade grisar i djurindustrin.

Annars:
Parlino. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men med tanke på priset så är faktiskt många av deras produkter helt ätbara.

Hur är det med Eldorado i jämförelse med Euroshopper? Har aldrig testat Eldorado speciellt mycket.. men båda har ju lika fula förpackningar iallafall![bigsmile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mawns:

Dock så fungerar inte denna taktik när man slåss mot konkurrens.

Jo då. Så länge reklamen får uppmärksamhet och människor känner igen ditt brand så har reklamen lyckats.

Mitt exempel skulle vara ett utmärkt sätt att som ny producent försöka slå sig in på en marknad med redan stora etablerade brands. Människor skulle få en stor benägenhet att prova din produkt och se om den var bättre än de etablerade eftersom att reklamen etsar sig fast. Det hade de inte fått om du haft en seriös reklam som faller in i mängden.


   
SvaraCitera