Aviseringar
Rensa alla

marknadsföring med negativ effekt


tråden är väldigt läglig, känner jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Samtidigt är 85% av våra val när vi konsumerar undermedvetna.

Precis! Man associerar nästan aldrig till en specifik reklam. Man associerar till något som man "känner igen" och blir sugen på att testa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Är inte samma sak.

tycker det är ganska okej att skriva som jag gjorde. hade jag däremot fått frågan om reklam och marknadsföring är exakt samma sak hade jag svarat nej.

Mawns:

Dålig marknadsföring är bland annat den som sker på UM just nu

jo även en naiv 15åring borde kunna se det desperata och irriterande i den och således inte välja "coolaste gymnasiet"

Chryseus:

Företag resonerar ju att folk ska få upp ögonen för deras produkt. Alltså bara få upp ögonen och uppmärksamma. Ju fler de lyckas uppmärksamma desto fler kommer köpa produkten inom sin tid.

det behöver inte tvunget alltid vara så. ett företag kan inte utforma sin reklam hur som helst. vissa är känsligare än andra när det gäller hur kunden uppfattar själva företaget. många måste tänka på att ge rätt intryck, ngt som speglar företaget t.ex. att det skulle vara pålitligt, billigt, exklusivt, miljövänligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Jo då. Så länge reklamen får uppmärksamhet och människor känner igen ditt brand så har reklamen lyckats.

Det beror på vad du menar med "lyckats". Med en bra estetiskt tilltalande reklam så kan du få mycket bättre image än med fjantreklamen i ditt exempel. Du har kanske fått kunder, men det kanske bara är en tiondel eller tjugondel av de kunder du kunde fått om du inte fuckat upp din image. Varaktiga förhållanden är viktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

tycker det är ganska okej att skriva som jag gjorde

Marknadsföring är ett enormt område. Reklam utgör kanske 1%, om ens det, av ett företags marknadsföring. Så jag vet faktiskt inte om det var rätt ordval. [smile]

soimpolite:

ngt som speglar företaget t.ex. att det skulle vara pålitligt, billigt, exklusivt, miljövänligt

Självklart ska man anpassa reklamen till sin målgrupp. Men hur ofta gör te x Ferrari och Lamborghini TV-reklam? TV-reklam och reklam på stan brukar oftast inrikta sig på ett stort segment och en stor målgrupp som inte har dessa specifika krav på värdet av produkten.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mawns:

Du har kanske fått kunder, men det kanske bara är en tiondel eller tjugondel av de kunder du kunde fått om du inte fuckat upp din image. Varaktiga förhållanden är viktigt.

Varaktiga förhållanden bygger man upp under tiden. Man får inte ett varaktigt förhållande med en kund bara för en reklam på TV. Oavsett om den är seriös eller oseriös.

Faktum är att reklamer som skiljer ut sig lyckas bättre än de som faller in i mängden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Varaktiga förhållanden bygger man upp under tiden. Man får inte ett varaktigt förhållande med en kund bara för en reklam på TV. Oavsett om den är seriös eller oseriös.

Nej, men av flera reklamer. Se: ICA, Telia.


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Hur är det med Eldorado i jämförelse med Euroshopper?

Vet faktiskt inte. De sysslar inte riktigt med samma saker, känns det som. Eldorado har mycket konserver och snacks, medan Euroshopper har mer frysvaror och sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Detsamma gäller om produkten har en amatörmässigt gjord hemsida.

Mm hellre ingen hemsida alls än en dålig [mad] Detsamma tyckte jag om historie- och samhällskunskapsarbetena i skolan [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Nej, men av flera reklamer. Se: ICA, Telia.

För Telia och ICA är det ju verkligen inte tv-reklamen som ligger bakom det långvariga förhållandet.

Det är produktdifferentieringen, priserbjudanden, medlemskap och dess förmåner osv som ligger bakom det långvariga förhållandet i deras marknadsföring.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Vet faktiskt inte. De sysslar inte riktigt med samma saker, känns det som. Eldorado har mycket konserver och snacks, medan Euroshopper har mer frysvaror och sånt.

Jag tycker att de har ungefär samma saker. Euroshoper har väldigt mycket konserver och juicer osv. Men det skiljer sig kanske lite från vilka butiker man handlar i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

För Telia och ICA är det ju verkligen inte tv-reklamen som ligger bakom det långvariga förhållandet.

Det är produktdifferentieringen, priserbjudanden, medlemskap och dess förmåner osv som ligger bakom det långvariga förhållandet i deras marknadsföring.

Ehm, reklamen har spelat in väldigt mycket, det vet du va? De flesta svenskar som tänker på ett varuhus tänker på ICA, inte på coop eller willys, även om de ofta är billigare. Självklart skulle inte ICA fungera på endast reklamen, men reklamen har blivit något av en kulturell mem som alla känner till. Detta hjälper ICA att behålla sin plats som sveriges egna varuhus.

Vad gäller Telia så suger ju deras tjänster väldigt ofta, och har i stort sett inga fördelar alls. Jag har också svårt att se hur 3 skulle klarat sig så bra som de gjorde utan sina reklamer, något som de alltid ansträngt sig med.

Dold text: Har för övrigt gått gymnasieutbildning på entreprenörslinjen, så jag är inte helt ovetande om ämnet [zzz][zzz]

*oops* ändrade fel meddelande, lol /Chryseus


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Detta hjälper ICA att behålla sin plats som sveriges egna varuhus.

Du har en väldigt förenklad syn på marknadsföring, Mawns.

Mawns:

Har för övrigt gått gymnasieutbildning på entreprenörslinjen, så jag är inte helt ovetande om ämnet [zzz][zzz]

Läser för övrigt till Civilekonom på universitetsnivå och har redan gått två kurser i marknadsföring. Kan ju säga att under den första terminen på universitetet så gick vi igenom allt som vi gick igenom under mina 3år på min ekonomisk gymnasieinriktning och mycket till.[zzz]

Jag vet att man var fast vid att reklam = marknadsföring på gymnasiet. Nu har man fått ett lite vidare perspektiv.

Men go for it. "Reklam = bygger upp kundförhållande".[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Detsamma gäller om produkten har en amatörmässigt gjord hemsida.

Skriver under på det. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Jag vet att man var fast vid att reklam = marknadsföring på gymnasiet. Nu har man fått ett lite vidare perspektiv.

Tror nog att du missuppfattat. Jag vet mycket väl vad marknadsföring är, men att säga att reklam inte är en massiv kraft är ju bara att lura sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Jag vet mycket väl vad marknadsföring är, men att säga att reklam inte är en massiv kraft är ju bara att lura sig själv.

Reklam har en massiv "upptäcka-kraft". Inte massiv "bevara-kunder-kraft". Det kan du försöka lura i någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Reklam har en massiv "upptäcka-kraft". Inte massiv "bevara-kunder-kraft". Det kan du försöka lura i någon annan.

"okej"

Vi ser väl hur bra din pipreklam blir. Säg till mig när du är miljonär så kan du få en femhundring till av mig.


   
SvaraCitera