Aviseringar
Rensa alla

Markus guide till Gnu/Linux - för nybörjare


Slaktmästaren:

Har du inte en knapp för det där uppe där man flyttar och raderar trådar? Den heter iofs "avklistra" nu

Jaha, där den satt..


   
SvaraCitera

Kan man installera vanliga program typ Photoshop på Linux, eller är det särskilda program man måste ha?


   
SvaraCitera

nattefrost:

Hur börjar man då

Det glömde du förklara. Hur man installerar.


   
SvaraCitera

kille_1986:

Kan man installera vanliga program typ Photoshop på Linux, eller är det särskilda program man måste ha?

Linux fungerar inte på samma sätt som Windows NT-plattformen (på vilket Windows NT - Windows Vista är byggda..), varför program skrivna för Windows inte fungerar på Linux utan hjälp. De flesta program kan man numera dock få att fungera under Linux tack vare WINE (Wine Is Not an Emulator) och jag vill mig minnas att Photoshop är ett av de program man numera kan köra på Linux m.h.a. Wine.

Annars kan man använda ett öppensåsprogram som gör samma sak som Photoshop, t.ex. Krita eller Gimp.

kille_1986:

Det glömde du förklara. Hur man installerar.

Installeringen av de distar jag använt mig av har i princip varit lika lätta/svåra som att installera Windows 200/XP. Man trycker på nästa, fyller i vad man vill ha för inloggningsuppgifter, och trycker på nästa igen. Vill man mackla med partitioner är det dock en annan femma - men om du har säg XP på datorn så antar de flesta distars installationsprogram att du vill dubbelbota och snor en lagom stor del av hårdisken till sig själv och låter XP frodas på resten.


   
SvaraCitera

Hampie:

Installeringen av de distar jag använt mig av har i princip varit lika lätta/svåra som att installera Windows 200/XP.

Men själva linuxet då?


   
SvaraCitera

kille_1986:

Men själva linuxet då?

Linuxet kommer med disten 😛


   
SvaraCitera

Hampie:

Linuxet kommer med disten 😛

Hum! Men... jaha. kanske


   
SvaraCitera

Hampie:

De flesta program kan man numera dock få att fungera under Linux tack vare WINE (Wine Is Not an Emulator) och jag vill mig minnas att Photoshop är ett av de program man numera kan köra på Linux m.h.a. Wine.

Bekräftas, om än ej av egna erfarenheter. [smile]


   
SvaraCitera

kille_1986:

Det glömde du förklara. Hur man installerar.

Att installera program efter man redan installerat en GNU/Linux dist kan göras på lite olika vis. Det enklaste sättet som finns tillgängligt i flera varianter är paketbaserade. Man kan då ofta välja vilka program man vill installera i ett grafiskt verktyg, där dom är sorterade efter typ och har beskrivningar av vad dom gör eller genom att skriva kommandon direkt i en terminal. Efter man valt laddas de ner och installeras det är bara att vänta tills det är klart.

Mer ingående:
http://www.linuxforums.org/forum/linux-tutorials-howtos-reference-material/64958...

Se även:
http://www.linuxforums.org/forum/linux-newbie/57918-all-new-users-read-first.htm...

Stor tabell över program som kan ersätta Windows program:
http://www.linuxrsp.ru/win-lin-soft/table-eng.html

Hmm.. dom där länkarna har jag nog fått härifrån 🙂


   
SvaraCitera
Gifted

Bah, ubuntu dampade när jag skulle installera.
Det gick inte att installera alla filer, (fel på cd eller hdd) sade den..

Men, jag lyckades en gång (av 10+) men då verkade det som om lösenordet jag skrev in inte stämde (eller användarnamnet), och så långt kom jag ingen annan gång.

Någon som kör ubuntu 8.04 och fått det dual-boot med windows?


   
SvaraCitera

Gifted:

Någon som kör ubuntu 8.04 och fått det dual-boot med windows?

Jag kör Ubuntu 8.04 tillsammans med Debian stable och Windows XP. Om man bortser från att 8.04 är den buggigaste och jobbigaste versionen jag kört så fungerar det utmärkt.


   
SvaraCitera
Gifted

Nevon:

Om man bortser från att 8.04 är den buggigaste och jobbigaste versionen jag kört så fungerar det utmärkt.

Ah.. ok, bör nog vänta med att installera 8.04 då tror jag...

vilken är stabil o köra... 6.06 är bra, men bör man ta en nyare?


   
SvaraCitera

Gifted:

men bör man ta en nyare?

7.04 och 7.10 funkade utmärkt för mig.


   
SvaraCitera
Gifted

Nevon:

7.04 och 7.10 funkade utmärkt för mig.

Tack.


   
SvaraCitera

nattefrost:

http://www.linux.org/dist/list.html - En länk till där du kan hitta typ alla olika Linux distar som finns (:

Jag undrar en sak... jag har omfragenmenterat min gammla dator och så ska min syrra ha den och jag undrar om man kan köra samma spel som på Windows xp på linux? (Inte så avanserade spel då)


   
SvaraCitera