Aviseringar
Rensa alla

Marslandningen på måndag den 6e augusti!!!


Ämnesstartare

Förvånades över att det inte fanns en tråd om detta så jag gör en:

Tycker verkligen detta är ascoolt, men på måndag kommer NASAs senaste mars-uppdrag att landa på mars och man kommer kunna följa det live här och här.

Den som kommer att landa där är den modige roboten Curiosity, som är mycket speciell på många sätt. Han är för det första väldigt stor, ungefär lika stor som en suv, till skillnad från de tidigare mars-robotarna som varit mer som radiostyrda bilar med en kamera på. Eftersom att han är så stor så får han plats med ett helt, mycket avancerat, laboratorium i sig. Nästan det häftigaste med honom är att, eftersom att radiostyrning är ganska problematiskt på mars (då det tar flera minuter för ljusets hastighet att ta sig fram och tillbaks), så har han istället fått en väldigt avancerad artificiell intelligens, och kan känna nyfikenhet (därav namnet), och är mycket smart. Så han kommer att utforska saker som han är nyfiken på, kunna borra djupt ner i marken med sin borr, ta prover, analysera dem, och sedan skicka tillbaks resultaten till jorden. helt själv!

Även landningssystemet är mycket speciellt eftersom att det låter honom landa både väldigt säkert och precist, så att han, till skillnad från tidigare robotar, kan landa i väldigt ockuperad och intressant terräng. De tidigare robotarna har man släppt ner i väldigt platta och tråkiga områden då det är lättast och säkrast att landa där(Typ som om man skulle skicka en robot till jorden, och landa den i Saharaöknen). Curiosity kommer däremot kunna landa i ett område där det finns stora grott-system, spår av flytande vatten, och andra intressanta saker. Dessutom så, eftersom att det tillåter en att landa stora och tunga saker relativt säkert och mjukt, kommer det förhoppningsvis ligga till grund för framtida människobemannade uppdrag.

Just nu så flyger vår modige lille vän runt, långt långt bort, helt ensam ute i rymden. och väntar på att landa på denna främmande, nästan helt outforaskade, planet. tycker det är så himla fint på något sätt, gråter nästan, vill krama honom[blush][sad]

Image
(ok jag gav honom läppstiftet i paint för att han blev sötare då, förlåt :()

kalla mig nörd eller nåt, men tycker verkligen detta är jättespännande! han landar ca kl 07:30 på måndag svensk tid. kommer sitta och hålla tummarna o titta på[blush]


   
Citera
Ämnesstartare

vad söt, ser snäll ut. hoppas det går bra [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

kl ca 07:30 på måndag svensk tid

gå upp vid midnatt bara för att se en jävla robot landa på månen

(Detta är spännande, vill också kolla. Den borde försöka bestiga Olympus Mons.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

vad söt, ser snäll ut. hoppas det går bra

aaah[blush]

Schism:

(Detta är spännande, vill också kolla. Den borde försöka bestiga Olympus Mons.)

aaah vore häftigt, men tror att den landar på lite fel del av mars för det. och så tror jag inte olympus mons är så intressant egentligen, utan är ju bara en ganska platt kulle som vem som helst skulle kunna promenera upp för. bara en väldigt, väldigt, väldigt stor sådan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

Den som kommer att landa där är den modige roboten Curiosity, som är mycket speciell på många sätt.

Haha

Åh vill se. Men kommer väl visas 72727 ggr efter det så lär nog ej kunna undgå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

Han

Nintendos BFF:

han

Nintendos BFF:

han

Nintendos BFF:

honom

Nintendos BFF:

han

Nintendos BFF:

han

Nintendos BFF:

han

Nintendos BFF:

honom

Nintendos BFF:

han

Nintendos BFF:

honom

Nintendos BFF:

honom

Nintendos BFF:

han

Nintendos BFF:

en väldigt avancerad artificiell intelligens, och kan känna nyfikenhet

Den verkar kunna känna könstillhörighet också. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Den verkar kunna känna könstillhörighet också. [blush]

Blanda inte i hop genus med rymdvetenskap nu. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

i hop

ihop*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Den verkar kunna känna könstillhörighet också.

skulle kännts så opersonligt och tråkigt att skriva "den", och "hen" skulle bara känts ganska krystat. förlåt eller nåt da 🙁 + känns mer som en han på något sätt :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

skulle kännts så opersonligt och tråkigt att skriva "den", och "hen" skulle bara känts ganska krystat. förlåt eller nåt da 🙁 + känns mer som en han på något sätt :$

Hon då?! Kan inte coola marsrobotar vara av en hon? [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

ihop*

Nej, "i hop" fungerar också, precis som "i dag" i stället för "idag" osv. Jag använder helst mellanrum efter prepositioner eftersom det oftast ser bättre (och mer formellt) ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Nej, "i hop" fungerar också, precis som "i dag" i stället för "idag" osv. Jag använder helst mellanrum efter prepositioner eftersom det oftast ser bättre (och mer formellt) ut.

Åh förlåt. Visste ej. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Hon då?! Kan inte coola marsrobotar vara av en hon?

klart de kan!!! men kändes som en han i mitt huvud bara, är nog för att han är så stor, men ändå gullig. typ som totoro, eller en deprimerad panda[blush] men vilket fall kan jag väl inte kontrollera mina feelings heller[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

klart de kan!!! men kändes som en han i mitt huvud bara, är nog för att han är så stor, men ändå gullig. typ som totoro, eller en deprimerad panda[blush] men vilket fall kan jag väl inte kontrollera mina feelings heller[sad]

Nä. Men det är en typisk patriarkal struktur, inte något du direkt kan kontrollera men det går att fundera över varför en cool, stor och modig marsrobot känns som en "han" för dig. Det här är rätt off topic så ska sluta prata om det nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med ensamvargen.


   
SvaraCitera