Aviseringar
Rensa alla

Marsvin


Ämnesstartare

Hej..
Har en marsvinshane på nästan ett år (tror jag) och har nu tingat en hane till som jag får när han är 4 veckor. Jag vet att det kan vara svårt att sätta ihop hanar men de på zooaffären sa att det nog inte kommer va nått problem.
Har även hört att om man sätter ihop en vuxen med en yngre så får den äldre automatiskt kommandot och då blir det inga problem.
Samtidigt har jag hört att de säkert bråkar och t.o.m kan döda varann.
Vet att det är väldigt inviduellt men vill ändå höra om det är någon här som gjort detta och hur det gått ... ?


   
Citera

Jag vet inte hur du känner men om var jag tvungen att bo i en bur så skulle jag vilja ha en kompis/sällskap.

Helst så skulle du köpt två från början men jag tror inte att de kommer bli några problem. Bara den nya är "liten".


   
SvaraCitera

Annars så får du sätta ett galler mellan dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Jag vet inte hur du känner men om var jag tvungen att bo i en bur så skulle jag vilja ha en kompis/sällskap.

jo, men hade 4 kaniner en var tvungen att ge bort dom.. Har bara haft honom i nån månad också, köpt inte honom som unge.

tack..


   
SvaraCitera

YbegaBK:

jo, men hade 4 kaniner en var tvungen att ge bort dom.. Har bara haft honom i nån månad också, köpt inte honom som unge.

tack..

Jag googlade lite och kom fram till detta - http://www.freewebs.com/fiffeluringens/ommarsvin.htm
Så det kommer nog inte uppstå några stora problem...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Jag googlade lite och kom fram till detta - http://www.freewebs.com/fiffeluringens/ommarsvin.htm
Så det kommer nog inte uppstå några stora problem...

Åh tack 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YbegaBK:

blablabla

om du inte gillar den så kan du lägga den i en plastpåse och kryta en knut [cheers]


   
SvaraCitera

YbegaBK:

får när han är 4 veckor

[no-no]fem veckor ska de vara...

YbegaBK:

Har även hört att om man sätter ihop en vuxen med en yngre så får den äldre automatiskt kommandot och då blir det inga problem

är oftast så ja.

YbegaBK:

Vet att det är väldigt inviduellt men vill ändå höra om det är någon här som gjort detta och hur det gått ... ?

Det går i 99% av fallen kanoners. inga hanar har någonsin blivit allvarligt skadade hos oss, och vi sätter ihop vuxna hanar också...
Det su kan tänak på är att sätta gamla hanen i en låda och göra rent buren ordentligt så hans gamla lukt (revirmarkeringar) försvinner, och sedan sätta in båda två samtidigt i buren. De kommer nog slåss, men det måste de göra. De kommer inte göra sig så värst illa, är jag rätt säker på. ta inte ut den lilla om de bråkar, om det inte är så att pälstussar flyger osv. (det kommer nog inte hända men du fattar)

Jag tror det kommer gå jättebra, din gamla hane blir nog jätteglad för sällskapet 🙂


   
SvaraCitera
Ssarah

Jag hade två marsvinshannar ihop förut, det var inga som helst problem!


   
SvaraCitera
Ssarah

hanar heter det till och med..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla marsvin tillochmed tjejer bråkar för att visa vem som bestämmer och det pågor till både har hittat sin plats i flocken brukar inte hålla på så värst länge...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

fem veckor ska de vara...

jaha.. okej.. då är det de som sagt fel eller inte vet riktigt

Emmelipemmeli:

värst illa, är jag rätt säker på. ta inte ut den lilla om de bråkar, om det inte är så att pälstussar flyger osv. (det kommer nog inte hända men du fattar)

Jag tror det kommer gå jättebra, din gamla hane blir nog jätteglad för sällskapet 🙂

Tack så mkt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Offer:

om du inte gillar den så kan du lägga den i en plastpåse och kryta en knut

Skulle din mamma gjort så med dig om hon inte gillade dig ? [surprised]

Ssarah:

Jag hade två marsvinshannar ihop förut, det var inga som helst problem!

De flesta jag har pratat med har sagt det, men när jag snacka med en kille i en annan zooaffärer så sa han bara så rakt av : "den äldre kommer döda den lille"

rumpnissan:

Alla marsvin tillochmed tjejer bråkar för att visa vem som bestämmer och det pågor till både har hittat sin plats i flocken brukar inte hålla på så värst länge...

Aa, så var det med mina kaniner, alla var honor och alla bråkade i början men efter ett tag var de typ bästisar

Tack alla som svarat 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YbegaBK:

Skulle din mamma gjort så med dig om hon inte gillade dig ? [surprised]

Hon har gjort det flera gånger... [y][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Offer:

Hon har gjort det flera gånger...

finns det så stora plastpåsar ? [surprised] eller hon kanske tar en sopsäck, eller så är du helt enkelt dvärg ? [bigsmile]


   
SvaraCitera