Aviseringar
Rensa alla

Marx Kapitalet på en dag!


Ämnesstartare

Arrangör: Vänsterns studentförbund Stockholm
Datum: Lördag 22 november
Tid: 10:30 - 18:00
Plats: Stockholms universitet, Hörsal B3
Kontakt: VSFsthlm@gmail.com

"Just nu är kapitalismen i kris och de flesta ekonomer verkar överens om att en lågkonjunktur väntar runt hörnet. För att förstå varför kapitalismen är ett så instabilt system, fyllt med motsättningar mellan olika klasser behöver vi kunskap om hur systemet är uppbyggt, och vilka lagar som präglar det. Men böckerna där denna kunskap finns att hämta är ofta tunga att ta sig an, därför tänkte vi i VSF hjälpa folk på traven.

Lördagen 22 november anordnar Vänsterns studentförbund en heldag med föreläsningar om Marx bok Kapitalet. Tanken är att man på en dag ska lära sig allt det viktigaste som Marx skriver om i Kapitalets första band, utan att själv behöva läsa någonting. Till vår hjälp har vi några av vänsterns kunnigaste och mest pedagogiska föreläsare. Ingen förkunskap behövs, alla intresserade är välkomna!"

Plats: Hörsal B3, Södra huset, Stockholms universitet.
Inträde: 20kr (för att täcka omkostnader för arrangemanget)

Schema för dagen:
10:30 - 12:00 Varan - Anders Ramsay
12:30 - 14:00 Pengar och mervärde - Emelie Canadas och Sana Amin
14:30 - 16:00 Det relativa mervärdet, kapitalets ackumulationsprocess och den så kallade urspungliga ackumulationen - Petter Nilsson
16:30 - 18:00 Formell och reell subsumtion - Erik Åsell

url:


   
Citera
Ämnesstartare

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan att jag inte är i Stockholm då. Det hade kunnat vara väldigt intressant. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Woho, hjärntvätt åt massorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På vilket sätt är det hjärntvätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan att jag inte bor där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte detta reklam?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

På vilket sätt är det hjärntvätt?

KarlMarx:

kapitalismen är ett så instabilt system

KarlMarx:

motsättningar mellan olika klasser

Laissez faire var det system som drev Europa framåt, industriella revolutionen hade aldrig skett om det inte varit för den fria marknaden och klassernas samarbete under just laissez faire.


   
SvaraCitera

KarlMarx:

Till vår hjälp har vi några av vänsterns kunnigaste och mest pedagogiska föreläsare.

I lol'd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nwgwr:

Woho, hjärntvätt åt massorna.

KarlMarx:

Tanken är att man på en dag ska lära sig allt det viktigaste som Marx skriver om i Kapitalets första band, utan att själv behöva läsa någonting.

Jag är benägen att hålla med om att det här låter fruktansvärt suspekt. Lite som när bibeln endast skrevs på latin, så att vanligt folk inte skulle läsa den själva. Men jag antar att tanken är att man ska väcka ett intresse även bland de som inte känner för att nöta sig igenom Kapitalet själva. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Är inte detta reklam?

Nej, det tycker jag inte. Det finns inga som helst kommersiella intressen inblandade, visserligen ett blygsamt inträde på 20:- men det räcker nog inte ens för att täcka omkostnaderna.

Nwgwr:

Laissez faire var det system som drev Europa framåt, industriella revolutionen hade aldrig skett om det inte varit för den fria marknaden och klassernas samarbete under just laissez faire.

Det är din uppfattning, så vitt jag vet är den tämligen grundlös.
Hur som helst så har det inte med saken att göra.

Nevon:

Men jag antar att tanken är att man ska väcka ett intresse även bland de som inte känner för att nöta sig igenom Kapitalet själva.

Precis. Ingen som driver det här blir ju någonting annat än glada om folk beslutar sig att faktiskt läsa Kapitalet, men det är ju så att många inte orkar och andra inte riktigt känner att de klarar av det. Och då är det ju utmärkt om man kan läsa sig allt det viktigaste på en enda dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Nej, det tycker jag inte. Det finns inga som helst kommersiella intressen inblandade, visserligen ett blygsamt inträde på 20:- men det räcker nog inte ens för att täcka omkostnaderna.

Det går ju att diskutera men med tanke på att högern gör likadant så borde väl tråden vara kvar. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Det är din uppfattning, så vitt jag vet är den tämligen grundlös.

Grundlös? På vilket vis? Finns mängder med källor som stärker det. Vad skulle du säga vara den drivande faktorn då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nwgwr:

Grundlös? På vilket vis?

För det första så existerade inget klassamarbete, det var inte direkt så att männen, kvinnorna och deras treåringa ungar flyttade till städerna för att söka lyckan i spinnerifabrikerna där de arbetade sig döds för piss och ingenting under den fria marknadens välsignelse.

Och laizzes faire var väl snarare en betingelse av industrialismen snarare än det motsatta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Studerar man kapitalismens och industrialismens framväxt så är den faktiskt inte förbunden med frihet, demokrati eller för den delen marknadsekonomi utan snarare oktrojerad handel, slavjakt och slavdrift på plantager, privatisering av feodal jordegendom, expropriering av privat småegendom genom våld eller bedrägeri och en statssubventionerad rustningsindustri.

Den industriella revolutionen var väldigt sammanbunden med just rustningsindustrin, 1800-talets system för massproduktion utarbetades på ställen som Springfield Armory innan systemet spreds vidare till det privata. Oavsett om vi kollar på datorer, satelliter, laser, transistorer eller nästan vilka viktiga uppfinningar som helst så har dessa inte uppkommit på marknaden utan inom staten eller hos statsstödda monopol som varit beroende av offentlig finansiering.


   
SvaraCitera