Aviseringar
Rensa alla

Mask i magen?!


Ämnesstartare

Hej

Märkte i förrgår att små vita maskar befann sig i mitt anal. Det kliar lite och det var så jag märkte dom. (Har aldrig sett dom i min avföring) .

Tagit upp detta med mamma, desto mer jag beskriver det desto mer tvivlar hon på att det är den mer vanliga förekommande masken- springmask. Har inte bara märkt en mask utan några få små men nu även (andra natten) en stor mask på 2 cm eller kanske t.o.m större. Får panik kan inte ett skit om sånt här då jag aldrig någonsin vart med om något liknande! Mår sjukt dålig av det här (pyiskt) och eftersom det är 13 dags afton, helgdag. Apoteken är stängda, men jag börja som sagt tvivla på springmask som man kan få receptfritt på närmaste apotek.

Finns det någon som är riktigt kunnig inom detta området, och snälla inget oseriöst trams då detta kan vara allvarligt och jag mår väldigt dåligt av det här.

Jag klarar mig bra utan små kommentarer som fyfan och gud vad äckligt för det är jag högst medveten om att det är, tro mig.

Vill även notera att mitt anal inte krullar av maskar som det kanske verkar när jag skriver, sett 4 stycken och då har jag verkligen letat i under många timmar i två dygn.

Behöver hjälp!


   
Citera
Ämnesetiketter

Men gå till vårdcentralen, nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sticker förmodligen till doktor i morgon, allt är fan stängd idag (13 dags afton) Det sista jag vill är att bli undersökt men bättre det än maskar i magen..


   
SvaraCitera

xxxxxx:

Märkte i förrgår att små vita maskar befann sig i mitt anal. Det kliar lite och det var så jag märkte dom.

Det låter ganska mycket som springmask och är antagligen det.
Men det skadar ju inte att uppsöka läkare för att få det bekräftat heller så, gå till doktorn du.


   
SvaraCitera

xxxxxx:

Vill även notera att mitt anal inte krullar av maskar som det kanske verkar när jag skriver, sett 4 stycken och då har jag verkligen letat i under många timmar i två dygn.

[tard]


   
SvaraCitera

du kan alltid prova att behandla mot binnikemask och se om det hjälper, annars:

isola:

gå till vårdcentralen

skulle dock tro att det är binnikemask, tror inte annan mask är så vanligt förekommande i Sverige.


   
SvaraCitera

Google!!! [party]

Det finns receptfria tabletter på apotek. Läkemedlet dödar masken och larven, men äggen påverkas inte. Därför måste behandlingen upprepas efter två till tre veckor. Om inte tabletterna hjälper finns det receptbelagd medicin.

Tänk på att det kan fortsätta att klia även efter avslutad behandling. Klådan kan ha andra orsaker än springmask. Därför ska du inte påbörja en ny behandling utan att verkligen ha sett nya maskar.

Under behandlingstiden är det extra viktigt med noggrann hygien och rengöring, både hemma och på dagis eller i skolan:

* Tvätta händerna efter toalettbesök.
* Tvätta händerna före maten.
* Klipp naglarna kort.
* Tvätta stjärten med mild tvål dagligen.
* Använd flytande tvål och personliga handdukar.
* Byt underkläder och pyjamas varje dag.
* Tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt.
* Byt sängkläder ofta.
* Rengör badrum och sovrum dagligen.
* Barn ska inte dela glas eller använda varandras tandborstar.

Risken är stor att hela familjen får springmask. Därför bör hela familjen behandlas samtidigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

ulle dock tro att det är binnikemask, tror inte annan mask är så vanligt förekommande i Sverige.

Okej. Binnikemask? Farlig ? Finns läkemedel för att utrota ?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

skulle dock tro att det är binnikemask, tror inte annan mask är så vanligt förekommande i Sverige.

Man hittar inte flera små binnikemaskar i rumpan och det kliar inte. Hon verkar heller inte ha problem med att hon gått ned i vikt, har ont i magen eller något. Tror verkligen inte att hon har binnikemask.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

tror inte annan mask är så vanligt förekommande i Sverige.

"Springmasken är den vanligaste tarmparasiten i Sverige."
"De flesta barnfamiljer har någon gång drabbats."
Från vårdguiden. [smile]


   
SvaraCitera

xxxxxx:

Okej. Binnikemask? Farlig ? Finns läkemedel för att utrota ?

Googla på springmask och läs! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

t finns receptfria tabletter på apotek. Läkemedlet d

Japp, har använt mig av google, givetvis.. Men enligt min mor är det ytterst ovanligt att men ser springmaskar om man kliar sig.. Och dessutom en såpass stor mask, vet allt det där du skrev om, har t.o.m varit inne på den sidan och läst om det.


   
SvaraCitera

Capture:

Tror verkligen inte att hon har binnikemask.

Myksa:

"Springmasken är den vanligaste tarmparasiten i Sverige."

blandade ihop binnikemask och springmask[blush]


   
SvaraCitera

xxxxxx:

Märkte i förrgår att små vita maskar befann sig i mitt anal.

i lost


   
SvaraCitera

du har nog springmask, rekommenderar vanquin från apoteket. smakar skitgott tillsammans med vaniljglass [y]


   
SvaraCitera