Aviseringar
Rensa alla

Maskerad- Något i lila?


Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

En ganska obvious dock...
​Catwoman
Funkar bra med lila dragkedjeklänning tänker jag iaf, åtminstone om du slänger på lite klor. Synd bara att hon är så extremt sexualiserad.

Jo,Catwoman var väl en av dom första jag kom och tänka på, och svarta kläder har jag ju också, vilket är vad man är mest van att se henne i. Men som du säger, hon är extremt sexualiserad, och jag tror rätt många tjejer kommer klä ut sig till henne bara för att få vara sexiga, och slippa känna sig "fåniga" när de klär ut sig.


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

Funkar bra med lila dragkedjeklänning tänker jag iaf, åtminstone om du slänger på lite klor. Synd bara att hon är så extremt sexualiserad.

Typ alla superhjältar är ju det (ja, i synnerhet kvinnorna) och att vara sexig är ju dessutom lite av hennes stil, med tanke på att hennes gamla alterego var rätt tillknäppt av sig. Sexualisering ser jag inte som något nödvändigt negativt.

Nickynamo:

Poison Ivy då,

Emellertid rödhårig.

Nickynamo:

Jo,Catwoman var väl en av dom första jag kom och tänka på, och svarta kläder har jag ju också, vilket är vad man är mest van att se henne i

På tal om det, alternativ: Svarta katten.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm. Spenderat mycket tid i garderoben idag och försökt komponera ihop något.

Svarta tights/strumpbyxor, kort röd klänning, svart kavaj, supersotade ögon = Billig Harley Quinn. No/go?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men vänta lite, har inte onda drottningen i Snövit lila klänning?? Image


   
SvaraCitera

Nachac:

Typ alla superhjältar är ju det (ja, i synnerhet kvinnorna) och att vara sexig är ju dessutom lite av hennes stil,

I princip bara kvinnorna. Männen är idoliserade, men inte särskilt sexualiserade.

Nachac:

Sexualisering ser jag inte som något nödvändigt negativt.

På en fest? Håller med dig, även om det ofta är negativt. Så som serietidningar ser ut? Det är helt åt jävla helvete.

Nickynamo:

Men vänta lite, har inte onda drottningen i Snövit lila klänning??

<3 perfekt!


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

I princip bara kvinnorna. Männen är idoliserade, men inte särskilt sexualiserade.

Svällande muskler och åtsittande dräkter som vore de en andra hud? Skulle kalla det för sexualisering, bara det att den stereotypiskt manliga sexualiteten ser annorlunda ut.

Jörg Buttgereit:

Så som serietidningar ser ut? Det är helt åt jävla helvete.

Till stor del, men inte helt.


   
SvaraCitera

klä inte ut dig någon som redan finns. hitta på en egen. satsa mycket på att göra en bra mask. Ha handskar. Och vapen.


   
SvaraCitera

Nachac:

Svällande muskler och åtsittande dräkter som vore de en andra hud? Skulle kalla det för sexualisering, bara det att den stereotypiskt manliga sexualiteten ser annorlunda ut.

Vem sexualiserar den inför då?

Rekommenderar: http://www.comicsbulletin.com/main/columns/wheres-thebeef-myth-male-objectificat...


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

Vem sexualiserar den inför då?

Människor som tänder på män?


   
SvaraCitera

Nachac:

Människor som tänder på män?

Skillnaden är att en manlig superhjälte är muskelig av praktiska skäl. Om man är superstark så får man supermuskler.

Om man däremot har en midja som är smalare än ens lår och bröst som är ivägen hela tiden så är det bara där för att det är smexigt. Med andra ord är det inte trovärdigt och helt enkelt onödigt sexualiserande.

Sen har du ju små roliga saker som hur de poseras också.

http://thebrokebackpose.tumblr.com/


   
SvaraCitera

Semi:

Skillnaden är att en manlig superhjälte är muskelig av praktiska skäl. Om man är superstark så får man supermuskler.

De har inte på långa vägar tillräckligt mycket muskler för att backa upp den superstyrka de ofta har och de behöver inte löjligt åtsmitande dräkter som visar varenda linje av praktiska skäl heller.

Semi:

Sen har du ju små roliga saker som hur de poseras också.

Jag säger inte att kvinnliga superhjältar/skurkar inte är sexualiserade och i underläge även i serievärlden, men männen porträtteras också sexualiserat. Supermänniskor, i synnerhet hjältar, porträtterar ofta det manliga, respektive kvinnliga idealet och det är i allra högsta grad sexuellt, tyvärr är hela uppbyggnaden tyvärr genomgående från ett heterosexuellt manligt perspektiv. De kvinnliga poseringarna framhäver kvinnans stereotypiskt sexuella aura medan de manliga framhäver deras.


   
SvaraCitera

Nachac:

De har inte på långa vägar tillräckligt mycket muskler för att backa upp den superstyrka

Nejnej, men de finns där.

Att de ser verkliga ut menar jag inte, jag menar att de iallafall ser lite praktiska ut.

Nachac:

åtsmitande dräkter som visar varenda linje av praktiska skäl heller.

Är inte lika sexualiserat men jag kan köpa detta på något plan.


   
SvaraCitera

Semi:

Är inte lika sexualiserat men jag kan köpa detta på något plan.

Varför inte? Hela könsbilden är sexualiserad. En man som ska porträtteras sexig poserar inte på samma sätt som en kvinna, en man som ska vara sexig klär sig inte på samma sätt som en kvinna. Det är sociala konstruktioner, men de gäller.


   
SvaraCitera

Nachac:

Människor som tänder på män?

Fast det tycks vara fallet att de flesta som tänder på män tänder på en annan kroppstyp än Hulkens. Det finns ett antal artiklar om detta om du googlar runt, och även om det inte finns någon större forskning på området så finns det div. mindre undersökningar av medieintresserade.

Samt, som Semi säger, det är skillnad på att superstarka superhjältar har mycket muskler och att superstarka superhjältar har mycket bröst.

EDIT: Menar givetvis inte att det inte finns folk som tänder på supermuskliga män, men det finns skäl till att superhjältar av honkön bokstavligen målas efter porrstjärnor medan manliga superhjältar inte ser ut som Johnny Depp, Justin Biebers eller andra hanpersoner som ses som sexsymboler i de breda massorna.


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

Fast det tycks vara fallet att de flesta som tänder på män tänder på en annan kroppstyp än Hulkens.

Nu är väl inte Hulken världens bästa exempel, knappast riktigt en superhjälte heller.

Jörg Buttgereit:

men det finns skäl till att superhjältar av honkön bokstavligen målas efter porrstjärnor medan manliga superhjältar inte ser ut som Johnny Depp, Justin Biebers eller andra hanpersoner som ses som sexsymboler i de breda massorna.

Superhjältinnor porträtteras som det ospecifika kvinnliga idealet, manliga superhjältar som det manliga. Dessa ser olika ut.


   
SvaraCitera