Aviseringar
Rensa alla

Maslows Behovstrappa


Ämnesstartare

Det här är INTE en läxa, eller en del av en läxa eller något liknande. Så alla "GÖR-DIN-LÄXA-SJÄLV"-aktivister kan dra någon annan stans.

Nu till det jag vill se diskuterat: Maslows Behovstrappa.

Info: Abraham Maslow var en amerikansk psykolog och är mest känd för hans "behovstrappa". Föddes 1908 och dog 1970.

Hans behovstrappa ser ut såhär;

Image

Så vad tycker ni? Är det såhär för alla? Hans har fått ganska mycket kritik angående detta - är det verkligen en hierarki? Och går vägen precis så? Finns det något till stadie emellan något? Diskutera på! [bigsmile]


   
Citera
Ämnesstartare

Verkar som att bilden inte funkade, drar in en annan.

Image


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

kritik

vad för kritik var det då?

jag personligen tkr om hans behovstrappa 🙂 gjorde ett arbete om anorexia i skolan och skulle jämföra med maslows behovstrappa lr freuds grejsimojs 😛 o det gick riktigt bra att jämföra med maslows då den stämde in så bra


   
SvaraCitera

Sådär ser inte den trappa jag sett ut.

Tror tex att många prioriterar kärlek och självkänsla framför pensionsplan..


   
SvaraCitera

Finns en bättre bild här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

Nu är jag ju inte särskilt bevandrad inom psykologi, men jag förstår personligen inte syftet med att dela in våra behov i ett hierarkiskt system. En människa kan dessutom ha alla behov i de tre första stegen stillade, men ändå må skit, eftersom det finns en biologisk sida till psykologiska sjukdomar som kanske inte ändras så lätt oavsett hur bra man har det. Jag antar att jag anser att modellen inte är särskilt nära verkligheten, även om många givetvis inte mår sämre av att se till de behov som listas upp.


   
SvaraCitera

Andy91:

Tror tex att många prioriterar kärlek och självkänsla framför pensionsplan..

Tror jag med, faktiskt. I var fall stämmer det vad gäller ungdomar.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Andy91: Tror tex att många prioriterar kärlek och självkänsla framför pensionsplan..

Tror jag med, faktiskt. I var fall stämmer det vad gäller ungdomar.

Grundtanken med det steget är trygghet iofs, där pensionsplanen bara är ett exempel på trygghet i en modern värld.


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

Grundtanken med det steget är trygghet iofs, där pensionsplanen bara är ett exempel på trygghet i en modern värld.

Skulle man inte kunna räkna in kärlek i trygghetssteget också? I alla fall kärlek i en vidare bemärkelse. Och att ha tak över huvudet borde ju räknas till det första steget, då det också har med överlevnad att göra.

Tillägg: I och för sig går väl stegen in i varandra lite. Gränserna är kanske inte så hårt fastslagna. Dock ser jag fortfarande inte syftet i det hela.


   
SvaraCitera

Jag tycker den stämmer väldigt bra iaf.

/end of väldigt vettigt och utarbetat genomtänkt inlägg


   
SvaraCitera

Hovnarren:

jag förstår personligen inte syftet med att dela in våra behov i ett hierarkiskt system.

Maslows trappa bör inte ses som något annat än ett hjälpmedel för att sälja varor. Robotarna, drönarna, konsumenterna; det är de som stämmer in i behovstrappan. Redskapen.

Den funkar väldigt bra som en grundregel för marknadsföring, men den stämmer inte in på folk som kan se igenom det materialistiska systemet.

Edit: eller de som lever utanför systemet.


   
SvaraCitera

Fast det finns ju en del experiment som tyder på att kontakt är en förutsättning för trygghet och inte tvärtom.


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Hans har fått ganska mycket kritik angående detta

En stor punkt i kritiken har varit att personer dras sig till fara. Det passar inte in alls i den där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker hans behovstrappa är rätt tråkig. Mat, trygghet, vänner, respekt och personlig utveckling? Var kommer spänningen, glädjen och fantasin?

Sen finns det människor som prioriterar dessa steg olika, t.ex. en passionerad konstnär. Den kanske tar bilden före vänner, t.ex. Men jag förstår själva trappan, men den håller inte i alla tillfällen.

Men det är ett bra underlag. Den börjar med det kroppen behöver, det är inte vad man vill ha eller kan bestämma, kroppen behöver mat och vatten och dylikt.

Och sen det med trygghet. Om vi skulle fråga några i t.ex. Gaza, om de behöver trygghet eller mat - just nu, skulle de ta skydd. Själva prioriteringstrappan ändras från situation till situation.

Sen tror jag någonstans att själva behövandet och viljan har en gräns. Det går en gräns vid det man behöver, alltså måste ha, och det som är bra att ha - och vill. T.ex. i den sista trappan.

Det är ju bara jag då [smile].


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Och sen det med trygghet. Om vi skulle fråga några i t.ex. Gaza, om de behöver trygghet eller mat - just nu, skulle de ta skydd. Själva prioriteringstrappan ändras från situation till situation.

Nej. Mat kommer alltid före skydd, faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Sådär ser inte den trappa jag sett ut.

Menar du själva formen eller innehållet i trappstegen?

Hovnarren:

En människa kan dessutom ha alla behov i de tre första stegen stillade, men ändå må skit,

Ja, t.ex. med beröring, som inte står någonstsans. Folk visste inte varför barn på barnhem dog, trots att de fick maten de böhövde. Men det var just det att de inte fick kontakt med människor osv. De behövde beröring, då man är vuxen behöver man det lika mycket, men vi dör inte utav det. Bara kramar t.ex., alla har ju hört uttrycket: "En kram om dagen är bra för magen." Det finns en vetenskaplig förklaring. Det är faktiskt så att när man kramas, frigörs ett hormon (oxytocin) i kroppen. Viilket gör att vi blir lugna, spända, känner oss trygga osv. Vilket är anledningen till att de hör barnet dog, plus konsekvenserna såklart. Man dör inte bara för att man inte kramas, men det är själva anledningen.

Hovnarren:

Skulle man inte kunna räkna in kärlek i trygghetssteget också?

Det är inte samma sak. Trygghet blir bara då en konskevens av kärleken.

Hovnarren:

Och att ha tak över huvudet borde ju räknas till det första steget, då det också har med överlevnad att göra.

Nja, tror du mer behöver mat, inte behöver måste ha, för att överleva. Vad klarar du längst? Att sova utan tak, eller mat?

Mawns:

Den funkar väldigt bra som en grundregel för marknadsföring, men den stämmer inte in på folk som kan se igenom det materialistiska systemet.

Förstod inte riktigt, vad menar du?


   
SvaraCitera