Aviseringar
Rensa alla

Maslows Behovstrappa


Ämnesstartare

Mawns:

Nej. Mat kommer alltid före skydd, faktiskt.

Beror på. Hur länge klarar du dig utan mat, eller utan skydd i ett krigsförklarat land t.ex.? Ta bara "Pojken som kallades det" som exempel, man kan klara sig mycket längre än vad du tror. Det var ju själva tryggheten som kunde döda honom, det beror på hur man prioriterar just i stunden tror jag. Eller den snaraste framtiden.


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Ta bara "Pojken som kallades det"

Jämför du Pojken som kallades det med ett nu pågående krig? [confused]

Det är inte som att kriget kommer att vara över inom en vecka. Välj att vara utan mat eller utan skydd i över en vecka. Skillnaden är att utan mat så dör du, utan skydd så dör du kanske


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Skulle man inte kunna räkna in kärlek i trygghetssteget också? I alla fall kärlek i en vidare bemärkelse.

För att förtydliga så gissar jag på att han menade på trygghet/säkerhet.

Hovnarren:

Och att ha tak över huvudet borde ju räknas till det första steget, då det också har med överlevnad att göra.

Första steget är vad din kropp behöver för att överleva. Det är inte kritiskt att ha tak över huvudet för kroppen att överleva, medans att kunna andas, äta mat, kunna uträtta sina behov (dvs skita osv) och att sova är kritiskt för kroppen att kunna överleva (sen har jag också läst om snubben som gått i elva år utan att behöva sova, men en på sex miljarder är inte överdrivet relevant i den här posten)

Hovnarren:

Tillägg: I och för sig går väl stegen in i varandra lite. Gränserna är kanske inte så hårt fastslagna. Dock ser jag fortfarande inte syftet i det hela.

När man går undersköterskeutbildning så får vi lära oss behovstrappan. Det är knappast något man använder varje dag (eller ens år), men det ger en bra bild om vad man bör prioritera för att en patient ska må bra igen efter han/hon råkat ut för en olycka eller drabbats av en sjukdom.

Såhär löd ungefär en frågeställning när vi behandlade ämnet:

Du hittar gamla Agda, som ni bara går till en gång varannan vecka, på golvet och är nerkissad. Det tycks att hon legat där i en eller ett par dagar. Vad bör man göra för att hon ska må så bra som möjligt igen? Vad ska man göra för stunden och inom en överskådlig framtid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Jämför du Pojken som kallades det med ett nu pågående krig?

Det var ett exempel.

Mawns:

Det är inte som att kriget kommer att vara över inom en vecka. Välj att vara utan mat eller utan skydd i över en vecka. Skillnaden är att utan mat så dör du, utan skydd så dör du kanske

Men det var inte min poäng med det jag skrev, nu kommer du in på något helt annat. Det jag sa var att hans trappa förlorar sin charm lite, då man inte alltid går den vägen. För att i vissa situationer behöver man något mer, än det som är under t.ex. Det kan gälla mer än i just den situationen.

Mawns:

Skillnaden är att utan mat så dör du, utan skydd så dör du kanske

Definera mat. Beror ju på, är du i ett land där det är revolution, innebördeskrig och dylikt, så beror ju det väldigt..mycket..på. Sen beror ju det också från människa till människa.


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Ta bara "Pojken som kallades det" som exempel, man kan klara sig mycket längre än vad du tror. Det var ju själva tryggheten som kunde döda honom, det beror på hur man prioriterar just i stunden tror jag. Eller den snaraste framtiden.

Fast han riskerade ju sin "trygghet" för att få tag i mat osv [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

går undersköterskeutbildning så får vi

Går du där?

KamikazeTomten:

Det är inte kritiskt att ha tak över huvudet för kroppen att överleva, medans att kunna andas, äta mat, kunna uträtta sina behov (dvs skita osv) och att sova är kritiskt för kroppen att kunna överleva

Beror väldigt mycket på situation, som sagt. Men du har en poäng, de primära behoven, som det heter, är det kroppen MÅSTE ha. Sen kommer de sekundära. Det som man behöver, men inte måste.


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Går du där?

"Gick" är väl snarare rätta ordet.


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

För att i vissa situationer behöver man något mer, än det som är under t.ex. Det kan gälla mer än i just den situationen.

EnDumAfrikanskVas:

Sen beror ju det också från människa till människa.

Jag tror att du är lite fel ute och inte riktigt förstår behovstrappan.

Vi tar det från början.

Sergei vill leva ett kul liv. Sergei är uteliggare.

Han vill kunna ligga och chilla på sin lyxyacht hela dagarna, och att alla ska avundas honom (steg 4 & 5).

Sergei vill inte göra det här själv, för det skulle bli ensamt. Så han vill skaffa en fru och några kompisar. (steg 3)

Sergei tror inte att han kommer kunna få några kompisar, för han är uteliggare. Han vill inte ha några uteliggarkompisar. Så han tänker skaffa sig ett jobb och någonstans att bo. Då kan han nog hitta kompisar. (Steg 2)

Men sergei kan inte gå på jobbintervju, för han är så jävla hungrig. Så han måste hitta mat. Annars kommer han inte att orka jobba, eller ens ta sig till jobbintervjun. Han är också väldigt trött. Det skulle vara dumt att vara trött på jobbintervjun. Så han ska sova nu. (Steg 1)

När han har sovit och ätit kan fixa ett jobb. När han har ett jobb och en lägenhet kan han fixa vänner och en familj. När han är nöjd med sina vänner och har tjänat pengar så kan han köpa en fin bil, klippa sig och köpa lite cologne för att känna sig som en riktig människa. Sen kan han försöka få så mycket pengar att han aldrig mer behöver jobba. Då köper han en yacht som han ligger och sover på hela dagarna, med sina vänner och sin familj.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Fast han riskerade ju sin "trygghet" för att få tag i mat osv

Till slut, men han klarade sig flera dagar. Hade han någon trygghet? Själv läste jag den och såg väl inte så mycket "trygghet", man är inte trygg om man oroar sig varje gång för att något ska hända. Som t.ex. i Gaza. Och det var ju det han trodde skulle döda honom, inte att han inte hade mat eller tak över huvudet.

KamikazeTomten:

"Gick" är väl snarare rätta ordet.

[bigcheers].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Då köper han en yacht som han ligger och sover på hela dagarna, med sina vänner och sin familj.

Som sagt, det beror på människa till människa. Alla kanske inte vill göra exakt som denna "Sergei".


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Som sagt, det beror på människa till människa. Alla kanske inte vill göra exakt som denna "Sergei".

Alla måste göra som Sergei. Det handlar inte om vad man vill.

Steg 1 är konstant för alla, vare sig de vill det eller inte. Alla måste klara steg 1. De resterande stegen är lite mer lösa och kan omplaceras. Min trappa är tillexempel 1,2...

Vid närmare eftertanke så fungerar den trappan perfekt för mig. Det går inte att ta bort något. Maslow är kanske lite smartare än jag trott..


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

För att förtydliga så gissar jag på att han menade på trygghet/säkerhet.

Men kärlek är ju en slags trygghet, väl? Den inger åtminstone en sådan känsla, eftersom man i princip glömmer bort allt det jävliga när man upplever kärlek. Det ingjuter en känsla av psykisk trygghet.

KamikazeTomten:

Första steget är vad din kropp behöver för att överleva. Det är inte kritiskt att ha tak över huvudet

Nej, det är inte kortsiktigt nödvändigt, men att ha tak över huvudet är en del av vår strävan att överleva. Att över huvud taget planera, medvetet som omedvetet, för framtiden har ursprungligen i högsta grad med vår överlevnad att göra. Allting som har med vår överlevnad och fortplantning att göra borde finnas i det första steget, anser jag.

KamikazeTomten:

När man går undersköterskeutbildning så får vi lära oss behovstrappan. Det är knappast något man använder varje dag (eller ens år), men det ger en bra bild om vad man bör prioritera för att en patient ska må bra igen efter han/hon råkat ut för en olycka eller drabbats av en sjukdom.

I den kontexten förstår jag helt klart hur trappan kan vara meningsfull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Vid närmare eftertanke så fungerar den trappan perfekt för mig. Det går inte att ta bort något. Maslow är kanske lite smartare än jag trott..

Vart kommer spänning, glädje och fantasi med i leken då?


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Vart kommer spänning, glädje och fantasi med i leken då?

Ingenstans. Det har inte med saken att göra.

Ur ett marknadsföringsperspektiv så är spänning, glädje och fantasi bara redskap för att tjäna pengar. Du måste skilja på behov och kärlek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Du måste skilja på behov och kärlek.

Kärlek är ett behov?

Mawns:

Ur ett marknadsföringsperspektiv så är spänning, glädje och fantasi bara redskap för att tjäna pengar.

Hur paranoid måste man vara?

Mawns:

Ingenstans. Det har inte med saken att göra.

Har inte med vad att göra? Våra behov?


   
SvaraCitera