Aviseringar
Rensa alla

måste bli bättre på naturvetenskap!!


Ämnesstartare

hej. har bestämt mig för att jag vill jobba inom sjukvården, kanske veterinär. Men då måste jag bli bättre på naturvetenskap m.m.   Har ni några bra tips hur jag kan bli bättre utan att behöva läsa typ 100 böcker?

Tacksam för svar 🙂


   
Citera

För att bli veterinär behöver man gå en veterinärutbildning vid Sveriges lantbruksuniversitet. Denna utbildning finns i Uppsala.
Andra yrken inom sjukvård exempelvis sjuksköterska kräver också högskoleutbildning.  

De var de om  utbildningar, vill du bara bli allmänt lite bättre på naturvetenskap rekommenderar jag att du hänger med i lektionerna i skolan. Utöver det kan man köpa böcker i ämnet som man kan läsa. Finns 100-tals böcker och många nischade på ett specifikt område inom den breda kategorin naturvetenskap.  Vill man snabbt få information om något kan man läsa på Wikipedia. 

Repetition är kunskaps moder.


   
SvaraCitera

Enligt din profil är du 14 år och då går man väl i nian? Tror det är svårt att vara jättebra inom naturvetenskap redan då men håll intresset uppe och sök till naturvetenskapsprogrammet när du väljer gymnasium.


   
SvaraCitera

Nej, du måste läsa, haha. 


   
SvaraCitera

Jag till exempel gillar att lära mig om allt möjligt när det gäller natur, men det jag inte gillar är att tvång lära mig om sånt. Ifall du undrar över något go och ta reda på det och då får du in det i hjärnan bättre, som sagt så kan man alltid sitta ner och läsa lite gran om dagen. Jag tror att jag bör också göra det xD Jag har ett tips på hur man kommer ihåg det man ville ta reda på, man tar sitt häfte, söker på det och skriver ner om det, om ett tag så kan du läsa det och minnas mycket bättre.


   
SvaraCitera

det bästa är att odla ett intresse, och ett enkelt sätt att göra det på är att titta på lite dokumentärer. troligtvis kommer du då upptäcka vad du tycker är speciellt intressant och vilja läsa på om det på egen hand, samt ha bra frågor att ställa till dina lärare.

vetenskapens värld på svt är ett tips:  http://www.svt.se/vetenskapens-varld/
crash course biology är också bra, om än aningen fjantigt. det är dock på engelska i hög takt, men om det är ett problem för dig finns det bra introduktionsböcker på svenska att läsa istället. fråga en bibliotekarie. här är en länk oavsett: 

att fråga en bibliotekarie är för övrigt bra rent generellt. de är duktiga på att hitta böcker som är lagom specifika och på rätt nivå för dig.


   
SvaraCitera