Aviseringar
Rensa alla

Måste snacka svenska för man är i Sverige?? Låter inte detta Sverigedemokrat???


Ämnesstartare

Sååå jag går på International Baccalaureate linje, ettan i gymnasiet - för er som inte kanske känner till är det typ naturprogram på engelska i princip fast man inte får ett "vanligt" svenskt betyg.  

Grejen är att jag och mina klasskramrater föredrar ibland då att snacka engelska än svenska även när vi inte har lektion. Vi har alltså normala vardagssamtal på engelska i skolan, och folk från andra program hör oss och tydligen så har de lite problem med det för man hör då och då lite kommentarer som typ "åh där kommer IB eleverna" blablabla. Det kommer då till och med våra egna IB elver som säger "men vi slutar snacka engelska när vi inte har lektion då, för det känns ju skumt när vi ändå kan svenska"

Men vaddå? Kan man inte prata vad fasen nu man vill i detta fria landet? Jag kan prata 4 språk, och jag vill inte alltid prata svenska trots att jag kan språket, får man inte det nu då? Varför ska jag skämmas över att jag väljer att inte prata svenska? "Måste anpassa sig efter det svenska samhället", låter inte detta Sverigedemokrat??

ÅSIKTER?


   
Citera

Prata vad du vill, när du blir vuxen kommer ingen bry sig.


   
SvaraCitera

äsch snacka hur mkt engelska du vill


   
SvaraCitera

Nej, men folk uppfattar er förmodligen som märkvärdiga, med all rättighet antagligen


   
SvaraCitera

niniiiii: låter inte detta Sverigedemokrat??

lol. Ser inte varför det har med nåt att göra

Men prata vilket språk du vill. Ingen med vett i skallen bryr sig


   
SvaraCitera

vrf tror du det är viktigt att säga till folk att svenska är bra att kunna i Sverige?


   
SvaraCitera

Kanske för att du behöver öva upp din svenska. 


   
SvaraCitera

Ni framställer er själva som pretentiösa/märkvärdiga när ni håller på så. Hade tyckt samma sak, men samtidigt skitit i vad andra tyckt om jag var i er sits. 


   
SvaraCitera

Kronotomi:
Nej, men folk uppfattar er förmodligen som märkvärdiga, med all rättighet antagligen


   
SvaraCitera

Känns som att folk som går runt och snackar engelska med varandra trots att de kan svenska bara är sådana som vill styla med sin engelska.


   
SvaraCitera

Om talar du engelska för praktikens skull är det förståeligt. Annars är det rätt normalt att folk störs sig på "showing off" beteendet.


   
SvaraCitera

Kan/Studerar 8 olika språk hittills, var stark och snacka på! Blink


   
SvaraCitera

LillaLadyn: Kan/Studerar 8 olika språk hittills, var stark och snacka på!

Mandarin?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Mandarin?

Inom en snar framtid!


   
SvaraCitera

LillaLadyn: Inom en snar framtid!

Najs, mycket intressant språk^^


   
SvaraCitera