Aviseringar
Rensa alla

Matamata.


Ämnesstartare

Matamata är en sköld padda och den är45 centimmeter och 15 kilo. Den bor på sydamerika. Den har en lång ormhals. Matamata har en brun sköld och där kan det växa alger på och den är hård. Då får Matamata kamoflach. Matamata äter små fiskar och den fångar en sån när den öppnar munnen och då sugs fisken in i dens mun så sväljre Matamata. Matamata heter ocksså chelus fimbriatus.

Image​​
Matamata.

Image
Matamata långa halsen.

Image
Matamata annsiktet.

Image
Matamata upponer.

Image
Matamata letar fisk som den kan suga in i dens mun och svälja.

Image
Matamata tekning.

Image
Matamata är ocksså en stad xD


   
Citera
Ämnesstartare

coolt


   
SvaraCitera

Den vill jag mata mata. [love]


   
SvaraCitera

disco:

xD


   
SvaraCitera

skattonomi

matamata beskrevs första gången på franska naturalisten pierre barrere på 1700-talet (1741) som "stor land sköld padda med spikiga och riggade skal" (översättning)".[1] det var först klassiferad som tstudo fimbriata vid tyska naturalist johann gottlob scheider i 1783. den var om döpt 14 olika gånger i 2 år hundraden, till slut blivit om döpt chelus fimbratius i 1934 ac robert mertens and muller.[1][2][3]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fransar sköldpadda , eller Matamata [1] ( Chelus fimbriatus ) - Sydamerika sötvatten sköldpadda från familjen zmeinosheih bildar en monotypiskt släkte. Den har en mycket bisarr och märklig utseende.

Utseende
Längden på ryggskölden upp till 40 cm Den har ojämna kanter och tre längsgående köl tandade, spetsiga, koniska högar bildas på varje platta. En bisarr sorts Matamata ger platta trekantiga huvud med en mjuk snabel och en lång hals med rader av flimmerhår-läder girlanger. Dessa utväxter finns också på halsen och hakan. Allt detta fungerar som ett utmärkt djur kamouflage, vilket gör det ser ut som obomshely träd.

Effekt
Den livnär sig på fisk , grodyngel och andra vattenlevande djur, fånga dem i ett bakhåll.

fransade sköldpadda och människan
På vissa ställen antalet arter är nedsatt på grund livsmiljöförstörelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fortsättning

Huvudet är stort och trekantiga. Chef är för stor, kan du dra tillbaka inte sina huvuden i skalet. Runda ögon, litet huvud bifogas platta delen. Rostralt änden sticka ut. Stor mun, men det slits på undersidan av huvudet, verkar vara le när man ser den från sidan.

Lång tjock hals. Huvud och hals, armar och ben har en massa tuftade prognoser för hudförändringar. Den specifika epitetet fimbriatus är "med tofsar" i betydelsen "Matamata" heter lokalt ursprungsbefolkning i ordet Toubi i " huden "hänvisar till. Projektion i halsen är tänkt att fungera som sinnesorgan.

Ekologi

Måttlig flöde floder och dammar träsk -bostad och liknande. Stark tendens vattenlevande sön utförs även i grunt vatten, upp till landet, förutom att vid tiden för lek kvinnor är sällsynta. Utan att röra mycket, lurande i bakhåll sitt byte under vattnet. När andningen en lång hals sträckt ut, som en snorkel för att andas in i rostralt slutet sticker upp ur vattnet.

I mat-äta djur, främst fisk äter. Förläng halsen och sakta närma sig sitt byte omedvetna, offer för tillfälliga inandas av det omgivande vattnet i en stor mun.

Avel är en form av äggläggning, lägger 12-28 ägg åt gången.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Betyg: VG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

skattonomi

va

tjuvasjien:

Fransar sköldpadda , eller Matamata [1] ( Chelus fimbriatus ) - Sydamerika sötvatten sköldpadda från familjen zmeinosheih bildar en monotypiskt släkte. Den har en mycket bisarr och märklig utseende.

fusk biTCH

isola:

Betyg: VG

Mehh axel fick ju MVG på sin och den var ju typ eksakt samma som min!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

Mehh axel fick ju MVG på sin och den var ju typ eksakt samma som min!!!!!!

Precis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Precis!

mehh då ska ja ocksså ha MVG!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hej Matamata


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

fusk biTCH

Jag vet. Jag kollade facit.

Mvh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

hej Matamata

jag e int Matamata det e sköld paddan som e!!!!

tjuvasjien:

Jag vet. Jag kollade facit.

fuck you bitch!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

jag e int Matamata det e sköld paddan som e!!!!

sa vell inte t dig 😛


   
SvaraCitera