Aviseringar
Rensa alla

Matbudget 1000kr/månad.


Ämnesstartare

Mawns:

Det stämmer, men det är alltid skönt med lite omväxling, och grönsaker är ett enkelt och billigt sätt att tillföra lite variation. Lägg märke till hur jag skrev det jag skrev.

Du har rätt, jag skrev ju inte heller ut det allra billigaste. Glöm att jag kommenterade det. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

donken!

Nej, jag vill inte äta dålig mat.

Myksa:

Ö&B?

Jodå, där finns billiga bönor osv. ÖB och Netto är bra affärer för fattiga studerande.. [y]

Anarkandi:

containermat.

Nej tack, har ingen lust att leta i containrar, men visst, inget fel med dom som gör det.

Anarkandi:

näringstillskott om det inte är för dyrt

Det har jag redan hemma! 🙂

Anarkandi:

Snattande är också ett alternativ

Ja! Men inte alltför ofta, då kan man råka ut för problem. Men jag kan ju erkänna att jag brukar snatta mat då och då. [party] (Och schampoo och liknande.)

shajjn:

Storpack

Tack för tipsen!

Mawns:

Bröd (i synnerhet vitt) med pålägg

Bröd har jag tänkt baka eget, dock verkligen älskar jag bröd så jag äter rätt mycket av det.

Mawns:

Skinka och ost är ganska dyrt, och så smör på det.

Ja, ost får jag hålla mig borta ifrån.. Skitdyrt egentligen ju. Får käka tomater och gurka på mackan istället.

Mawns:

Läsk. Lägger mer pengar på läsk än jag lägger på mat. Om du kan fixa en sodastream så skulle du spara asmycket pengar.

Jag gillar inte ens läsk, så det är lugnt för min del! [cute]

Chickfactor:

svindyrt?

Ah, jo, kanske iofs.

Anarkandi:

håll dig borta från halvfabrikat som quorn och sojaprodukter om du vill spara pengar. Då kan du lika gärna äta kött, det är ungefär samma kostnad.

Okej, jo halvfabrikat brukar bli dyrt i längden. Dessutom vill jag ju äta någorlunda hälsosamt, så översaltade halvfabrikat känns inte så lockande ändå egentligen (även fast det är rätt gott, h3h3.)


   
SvaraCitera
blum
 blum

potatis! det är svinbilligt och går att variera i oändlighet.
och som sagt, inga mackor med dyra pålägg och sånt.
jag köpte i för sig en tub messmör och en billig limpa, men det är ju knappast något man bör leva på. [rolleyes]

Sen som de andra säger är det jättebra att göra mycket och frysa in! vet du att du ska äta något speciellt dagen efter är det bara att lägga in det i kylen på kvällen, så går det svinfort att värma upp.


   
SvaraCitera
kachin

passaro:

Sett ur näringssynpunkt så suger det.

men då ser man inte ur den synpunkten [y]

Mawns:

Jo, men den innehåller tillochmed mindre näring än en gurka för tio spänn. För dubbelt så mycket pengar så kan du göra så mycket mat att det räcker i två dagar om du äter det morgon, middag och kväll. En 10kronorsburgare varar i någon timme, om ens det.

okeidokei, you win [cry][cry][cry][cry][cry][cry] *cutcut*


   
SvaraCitera

shajjn:

keso

Inte vegetariskt. [no-no]


   
SvaraCitera

kachin:

men då ser man inte ur den synpunkten

Fortfarande dyrare än om man skulle göra mat själv hemma.


   
SvaraCitera

Köp potatis och linser och krossad tomat. Gör soppa. Alltid.


   
SvaraCitera
kachin

passaro:

Fortfarande dyrare än om man skulle göra mat själv hemma.

beror på hur många hamburgare man köper [no-no][no-no][no-no]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Inte vegetariskt. [no-no]

?
Är det kött i det?


   
SvaraCitera

jojOzZz:

Är det kött i det?

Löpe.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Löpe.

happ


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Annars lär min vän Stringburka snart hoppa in och tipsa dig om någon bra container där du kan sno mat för att dryga ut din budget.

You read my mind!


   
SvaraCitera

Stringburka:

You read my mind!

Har varit medlem på UM alltför länge. [cute]


   
SvaraCitera

Potatis, rotfrukter, torrbönor i storpack, grönsaksbuljong. Gott.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

grönsaksbuljong

Viktig detalj! Betala de 2-3 extra kronorna för ekologisk buljong.
Vanlig grönsaksbuljong innehåller ofta både kött (E637 eller E631 t.ex.) eller ämnen som inte är helt hälsosamma (E621 t.ex.).

EDIT:
Men angående containers så är det seriöst en idé att överväga. Var ute med två vänner igår och rotade lite, och hittade:
~1kg färsk lök
~5 paket färskt bröd som inte passerat utgångsdatum
4 korvar rotmos som precis passerat utgångsdatum, inte testat dem än men jag lär märka om de inte är ätliga
~3kg äpplen, de allra flesta fräsha, några lite halvtråkiga så man vill göra paj av dem istället.
1 färsk honungsmelon

Detta var väl de stora fynden, utöver det några paprikor, lite bananer och sånt. Mat som troligen kostat över hundringen sammanlagt (särskilt med brödet) fast som nu bara kostade att få en liten kick. Win-win I say!

Dessutom fullständigt miljövänligt (särskilt som vi åkte spårvagn), bidrar inte till överkonsumtionen, tar till vara på varor som annars skulle gått förlorade, och ROLIGT!


   
SvaraCitera