Aviseringar
Rensa alla

Matematik C


Ämnesstartare

Vad får man lära sig i kursen matematik C? Och ni som läst det, hur tyckte ni den var? (dvs svårt, medel, lätt, tråkigt, kul osv. )


   
Citera
Ämnesetiketter

tja du.. hittlis har vi bara haft logaritmer, och talföljder typ.

Inga problem.

man får typ redskapen för att lösa tal som;

Om olle vill ha 200 000 kr om fem år, och banken har en ränta på 5% varje år, hur mycket ska han sätta in varje månad, samma belopp hela tiden, för att nå upp till summan han vill ha?

ungefär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är tur att bara 4% av svenskarna behöver mattematik C efter att dom slutat studera[party]


   
SvaraCitera
Åtta

Jag är halvklar med kursen nu. Den är inte extremt svår, bara jobbig. Om man bara ser till att plugga de timmar som krävs varje vecka så är det egentligen inte så svårt.

Dock ogillar jag matte och finner det därför extra svårt.


   
SvaraCitera

Du bör definitivt välja den. Om du inte väljer den kommer det att bli betydligt svårare sen när du ska utbilda dig senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

matte c va enda matten jag haft svårt för.

mycket ekvationer som man ska lära sig.

är främst derivata som kursen fokuserar på, i alla fall med den lärarn jag hade. Min lärare sa "om ni kan derivata så har ni klarat kursen".

Har glömt bort de mesta av den kursen nu (ett år senare), men antar att om jag skulle börja plugga högskola så är det bra att ha haft den. och om jag pluggar nå mer matte skulle man nog minnas en del på nytt.


   
SvaraCitera

wakajwaka:

om ni kan derivata så har ni klarat kursen".

det heter "derivera" :PP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klarade G på kursen men jag ansträngde mig minimalt. Och som sagt så fort du ha lärt dig derivera så kommer du fixa G. Så det berors mest på om du har lätt eller svårt för det [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jordgubbsflickan:

det heter "derivera" :PP

Multiplikation/multiplicera
Derivata/Derivera
":PP"


   
SvaraCitera

Jaja. går både och.
Tänkte: "om ni kan derivera så har ni klarat kursen".
Istället för "om ni kan derivata så har ni klarat kursen". Lät bättre förut. Men ah, tomajtoe, tomatoe 🙂


   
SvaraCitera

Jag tycker kursen är lätt den svåraste hitills, och sjukt tråkig. Logaritmer och derivata är inte min grej, verkligen inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte riktigt.. har läxa framför mig just nu och det är ju rätt kul när man fattar och hänger med :s jag gillar vanligtvis inte matte men jag har lätt för det, så... kanske lite jobbig då det är mycket funktioner och saker att hålla reda på, men det är kul med derivata och undersöka funktioner för det är nytt och intressant ^^

eh ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Poply:

hur tyckte ni den var?

som alla redan sagt man lär sig derivata, mer om logaritmer och talföljder.
Tyckte själv att den var lika lätt som matte B satte MVG utan att anstränga mig speciellt mycket, den var fett kul välj den + man kan få meritpoäng för den!!!!![bigsmile][bigsmile][bigsmile][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Poply:

Vad får man lära sig i kursen matematik C

matte!

kolla kursplanen!!


   
SvaraCitera

Läser matte C just nu. Vi har lärt oss mest om logaritmer och derivata. Nu håller vi på med naturliga logaritmer och den ädla konsten att kunna skissa en graf med hjälp av derivatans funktion.

Det är inte svårare än någon av de tidigare kurserna om du förstår huvudelementen. Jag har hört att många tycker att derivata är jättesvårt, men så farligt är det inte. Jag tycker till exempel logaritmerna att var klurigare att greppa.


   
SvaraCitera