Aviseringar
Rensa alla

Matematik för naturvetare/humanister [shake]


Exner

Dream:

7 som gick ut med 45p? Det är väl IB vi pratar om nu? Eller?[smile]

Minst 40 poäng, var det som jag tänkte mig.

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Troligen så är det Mathematics Methods SL och Mathematics Studies SL

Och vilket är vad? Mathematics Methods SL är Matte för humister eller naturvetare? [surprised]

Exner:

Det senare tycker jag låter väl lågt; vi hade sju - vill jag minnas - som gick ut med, i min årskurs. Jag är dock naturare.

Och det baserade du hela uttalandet på? Kan ju lätt ha varit att det var en extra bra klass bara. Hur logiskt låter det att 4 % i världen går ut med över 40 p och att det samtidigt oftast är ca 7 st som går ut med det i varje klass... Eller är det bara jag som är ute och cyklar? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Det blir i pincip samma sak - åt minstone vad gäller behörighet, till vidares studier.

Menar du att IB överhuvudtaget inte ger behörighet till ingenjörsutbildningar? Pissigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Menar du att IB överhuvudtaget inte ger behörighet till ingenjörsutbildningar? Pissigt.

Det beror väl på vilka ämnen man väljer att läsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Det beror väl på vilka ämnen man väljer att läsa.

Inte om matematik för humanister och matematik för naturvetare är likvärdiga, behörighetsmässigt sett, och dessa två är de enda matematikinriktningar du kan välja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Inte om matematik för humanister och matematik för naturvetare är likvärdiga, behörighetsmässigt sett, och dessa två är de enda matematikinriktningar du kan välja.

de är inte likvärdiga på riktigt, om det är math St och maths Me så är den första motsvarande A-C ish och den andra A-E.

Till huvudfrågan: Är du säker på att natur/humanist-grejen inta bara gäller för pre-IB? När jag skulle börja på eskil fick man välja om man tänkte välja sig in mot vetenskaps eller humanisthållet, men that was it... Vore konsigt om det saknas en av tre mattekurser på skolan, hur många elever är det per årskurs?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ah och by the way så om det faktiskt gäller IB DP, så KAN de inte ha nåt annat än ma St, ma Me och ma HL.. Visst de kan ha tagit bort en eller två, men det finns bara de och further mathematics att välja på, man får inte hitta på egna kurser hur som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Är du säker på att natur/humanist-grejen inta bara gäller för pre-IB?

Det tänkte jag aldrig på... Men när jag mejlade och frågade sa de att båda var Math SL. Men ja, jag förstår inte riktigt varför de märkt det med matte för humanister osv. Proven är ju inte utformade efter det?
Så vare sig man läser matte för naturvetare eller matte för humanister så kommer man ju få Mathematics SL-provet?

standby:

hur många elever är det per årskurs?

Jag vet ärligt talat inte. Men i den infon jag läst står det att de tar in 15-25 elever, så det varierar antagligen. Men ska kolla upp vad det brukar ligga på^^

KID_IS_BACK:

Inte om matematik för humanister och matematik för naturvetare är likvärdiga, behörighetsmässigt sett, och dessa två är de enda matematikinriktningar du kan välja.

Alltså om båda är Math SL och man behöver Math Methods eller Math HL för att läsa vidare till ingenjör, så nej.

Men du skrev IB. Så jag tolkade det som att du menade IB, alltså alla ämnen du läser osv. Och då får man ju välja ämnen utefter vad man vill läsa vidare till senare.. Vilket för övrigt verkar vara en hel djungel av omvandlingar från svenska kurser till IB osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Men du skrev IB. Så jag tolkade det som att du menade IB, alltså alla ämnen du läser osv.

Ah, nej, då menade jag nog mer specifikt din skola. Tror jag. Jag är inte särskilt insatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ah, nej, då menade jag nog mer specifikt din skola. Tror jag. Jag är inte särskilt insatt

Nu fattar jag inte riktigt, men ah så är det säkert osvosv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Alltså om båda är Math SL och man behöver Math Methods eller Math HL för att läsa vidare till ingenjör, så nej.

Studies och Methods = SL båda två... Och kan man inte välja higher, så kan man inte välja higher... punkt 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Studies och Methods = SL båda två...

Men du förvirrar mig. Pratades det inte om 3 nivåer nyss? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Men du förvirrar mig. Pratades det inte om 3 nivåer nyss? [sad]

Jo, men du har ju bara två på den skolan? Det finns maths HL också... Men alla skolor erbjuder inte alla kurser.


   
SvaraCitera
Exner

grodanboll_:

Och det baserade du hela uttalandet på? Kan ju lätt ha varit att det var en extra bra klass bara. Hur logiskt låter det att 4 % i världen går ut med över 40 p och att det samtidigt oftast är ca 7 st som går ut med det i varje klass... Eller är det bara jag som är ute och cyklar? [smile]

Vad jag har hört av IB-lärarna i min skola, baserade jag detta på; var själv nyfiken på den utbildningen, när jag var till studiebesöks i nian.

KID_IS_BACK:

Menar du att IB överhuvudtaget inte ger behörighet till ingenjörsutbildningar? Pissigt.

Inte per garanti, nej, vilket är lätt sämst.

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Jo, men du har ju bara två på den skolan? Det finns maths HL också... Men alla skolor erbjuder inte alla kurser.

Aha, trodde inte att du menade på den skolan bara.

Men hur som helst, mejlade skolan.

:"1) Mathematics SL ( för naturvetare) = matte E 2) Mathematical studies SL ( för samhällsvetare- mera statisktik ochekonomi) = matte C"

Alltså får det vara så? Liksom att det är matte SL och ändå motsvarar olika kurser i det svenska systemet :S Och nej, det var inte mathematical methods heller :S


   
SvaraCitera