Aviseringar
Rensa alla

Matematikhjälp, intresse?


Gifted
Ämnesstartare

Det spånas lite på att ha mattesupport på nätet (forum etc) från SU.
Motiveringen är att detta är ett utmärkt sätt att få nyfikna personer att få upp ögonen för matematik, och kanske till och med läsa kurser vid Stockholms Universitet.

I teorin låter allt bra (och jag skulle vara intresserad att ägna mig åt sådant), men jag föredrar att faktiskt kolla först om det finns intresse.

Vilket är själva frågan; finns det intresse för mattesupport/information på nätet?

Om så, är ungdomar.se ett bra forum/ett av de bättre för att nå ut till blivande högskolestuderande?


   
Citera

Finns inte sånt redan?, fast ju mer desto bättre.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

aroon:

Finns inte sånt redan?, fast ju mer desto bättre.

Jo, men tanken är ju att SU skall synas utåt lite mer också.


   
SvaraCitera

Jag tycker att det låter intressant. Bra att kunna vända sig någonstans om man behöver hjälp med något. Jag brukar nämligen försöka leta på webben efter information om jag inte förstår kurslitteraturen.


   
SvaraCitera

Gifted:

Jo, men tanken är ju att SU skall synas utåt lite mer också.

Är inte SU ganska fail på att lära ut matematik? Folk på flashback verkar tycka att det är dåliga lärare där[zzz]


   
SvaraCitera

Jag tycker att det låter som en bra idé. Det är ju många som behöver hjälp, men som inte riktigt vet vart de skall vända sig. Inte bara nyfikna gymnasieelever. [smile]


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Divinator:

Är inte SU ganska fail på att lära ut matematik?

Finns de som är bra, andra som är mindre pedagogiska, ehm. Men då kan man ju alltid fråga en doktorand, som inte blivit helt skadad och fortfarande vet att alla i ens omgivning inte vet vad en kärve med groddar betyder... (a sheaf of germs)

Divinator:

olk på flashback verkar tycka att det är dåliga lärare där

Ah, då bör man ju givetvis göra något åt det. Tyvärr är det svårt att få input från en klass under kursens gång...


   
SvaraCitera

Jag får hjälp av min kompis pappa om jag behöver, han är matematiker [cool]


   
SvaraCitera

Gifted:

Det spånas lite på att ha mattesupport på nätet (forum etc) från SU.

Här i Uppsala där jag bor får alla gymnasieelever (troligtvis även grundskoleelever men det har jag ingen koll på) möjlighet att få hjälp i matte över MSN helt kostnadsfritt. Alla som går på gymnasiet bjuds in att delta (troligtvis även grundskolan).

Min gissning är att detta även finns på andra platser runt om i landet och inte bara Uppsala.


   
SvaraCitera

Om det är gratis, ja [smile]


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Jakob_E:

möjlighet att få hjälp i matte över MSN helt kostnadsfritt.

Vem erbjuder detta?


   
SvaraCitera

Gifted:

Vem erbjuder detta?

Det är ett projekt som Microsoft driver tillsammans med Uppsala Kommun.

http://www.lxcoach.uppsala.se/


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Jakob_E:

Det är ett projekt som Microsoft driver tillsammans med Uppsala Kommun.

Ah, de är gymnasieelever...


   
SvaraCitera

Gifted:

Ah, de är gymnasieelever.

Nja, om du tittar på vilka det är så ser du att nästan alla läser på lärarutbildningen, jobbar som lärare eller läser någon matte/tekniksk fysik/civilingenjörsutbildning.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Jakob_E:

jobbar som lärare eller läser någon matte/tekniksk fysik/civilingenjörsutbildning.

Ah, ok.. mitt urval var inte särskilt representativt då...


   
SvaraCitera