Aviseringar
Rensa alla

Matfråga


Ämnesstartare

Situation:

Jag tinade en stor pizzabit som jag bara orkade äta halva av. Är nu ganska mätt och orkar inte äta upp det som är kvar så nu vill jag spara den till imorgon.
Kan man ställa in någonting i kylen som man redan värmt upp en gång och sedan värma upp igen dagen efter?
Jag har aldrig gjort så då min pappa alltid brukade säga att så ska man inte göra, och man ska ju lyssna på sin papi.
Men nu vill jag höra hur ni brukar göra!

Ni kan nu få vara med på ett hörn och avgöra pizzabitens öde.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

inga problem


   
SvaraCitera
höna

har aldrig hört att det skulle va nåt konstigt med det faktiskt. frysa in eller stoppa i kylen, kvittar väl om de bara gäller en daaag


   
SvaraCitera

är det kort tid är det la fine
men jag brukar vilja hetta upp maten ordentligt dag 2


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ptja med tanke på att man brukar lägga pizza från pizzeria i kylen om man inte orkat hela i värmt i micron dagen efter borde det inte vara någon fara (jag HATAR att äta min pizza såhär så jag gör aldrig det...)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ingen fara.

man ska inte upprepade gånger låta någonting tina och frysa om vartannat, det kanske är det du tänker på.
jag minns inte vad som hände då men min far som var kock var noga med detta så någonting var det dåligt för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enda dåliga jag kan komma på är att mat brukar bli fasligt tråkigt av återupprepade uppvärmningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bakterier gror också lättare vid återupprepade uppvärmningar, men det är ingen större fara så länge du inte låter maten vila i rumstemperatur mellan värmningarna.


   
SvaraCitera

Lär ju inte vara lika god, men varför skulle det inte gå?

Svara på mitt PM också btw! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

man ska inte upprepade gånger låta någonting tina och frysa om vartannat, det kanske är det du tänker på.

ja det är ju det frågan är!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När något är i kylen så är det inte fryst. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart det går men det blir ju mer och mer sunkigt för varje gång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

När något är i kylen så är det inte fryst. 🙂

men daaaahh det var ju fryst innan jag tinade upp den, den har nu aldrig varit i kylen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ja det är ju det frågan är!

ne

jason:

När något är i kylen så är det inte fryst. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men daaaahh det var ju fryst innan jag tinade upp den, den har nu aldrig varit i kylen

.. men du frågar väl inte om du ska frysa den en gång till? Du frågar om du ska stoppa det i kylen, inte frysen? aa precis


   
SvaraCitera