Aviseringar
Rensa alla

matmissbruk


Ämnesstartare

Jag har börjat äta stora portioner mat pga att jag mår dåligt. Har blivit djupt deprimerad igen och jag försöker täcka igen ensamheten med mat. Äter hela tiden trots att jag inte är hungrig, allt för att ha något att göra. Är det någon som har erfarenheter av det här? Hur hanterade ni situationen och hur tog ni er igenom det?

Det är tur att man inte spyr upp maten iallafall..


   
Citera
Ämnesstartare

är sån [n]
försöker se till att aldrig ha mat nära till hands, vara hemma så lite som möjligt. Inte ha pengar på mig när jag går ut. pratar med psykolog också vet inte om det hjälper något men vill intala mig det iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

är sån [n]
försöker se till att aldrig ha mat nära till hands, vara hemma så lite som möjligt. Inte ha pengar på mig när jag går ut. pratar med psykolog också vet inte om det hjälper något men vill intala mig det iaf

vad pratar du med din psykolog om? Du behöver inte berätta detaljerat, undrar bara på vilket sätt en din psykolog påverkar ditt val av mat. Hur mår du när du vill ha mat men inte har det nära till hands? Försöker du göra nåt för att få bort dom tankarna eller biter du i det sura äpplet och försöker hålla emot så gott det går?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukar tristessäta ibland. Jag rekommenderar motion eller sysselsättning som håller händerna upptagna (tv- eller datorspel fungerar bra). Om du äter för att ha något att göra alltså, annars har jag inte några bra råd. Att sysselsätta sig är på det stora hela bra om man är deprimerad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vattuman:

ura äpplet och försöker hålla emot så gott det går?

vi pratar om de problem jag har som gör att jag är deprimerad. Bara för att komma på bättre tankar s det lindrar väll lite men inget mer. För maten direkt försöker jag bara förtränga tankarna så gott det går, tror det är bästa att göra egentligen.


   
SvaraCitera

har aldrig haft det problemet, var tvärtemot när jag var deprimerad.

antar dock att det är som mediakatt säger, att man bör ha något att sysselsätta sig med.
du kan ju t ex prova att tugga tuggummi ist, dock är det ju inte bra att göra det för mycket heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukar vara ute och springa men jag orkar inte..det är så jobbigt och tråkigt. Men det gäller att kunna lyfta på sitt stora arsle också. Jag brukar vanligtvis dricka alkohol för att dämpa smärtan, men nu har det blivit mat. Vad blir det härnäst, droger? jävla helvetes fitt liv!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vattuman:

Vad blir det härnäst, droger? jävla helvetes fitt liv!!

Prova att skriva dagbok, hur fjolligt det än må låta


   
SvaraCitera

Skaffa ett "nyttigt" beroende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Prova att skriva dagbok, hur fjolligt det än må låta

Fjolligt och fjolligt, jag tycker det är extremt skönt iaf 🙂
Kan hjälpa en en hel del

Vattuman:

!!

Har kollat in din blogg ibland och du skriver ju iaf, behöver inte vara en dagbok i fysiskt form så utan kan vara en blogg på nätet.

Men gå ut och rör på dig so sagt, bra att du springer, motivationen för att springa mer kan vara en kompis som springer med dig annars, det fick mig att dra mig ut iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Fjolligt och fjolligt, jag tycker det är extremt skönt iaf 🙂
Kan hjälpa en en hel del

Det är klart att det hjälper [cheers] Det är bara det att många killar tycker att det är en typisk "tjejgrej". Därför vill de inte ens prova det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vattuman:

Jag brukar vara ute och springa men jag orkar inte..det är så jobbigt och tråkigt.

Promenera istället. Mindre jobbigt, fast lika tråkigt. Du kan lyssna på musik, ljudböcker eller podcasts för att få mindre tråkigt. Att se till att vara utomhus i solljus är rätt viktigt för att både seratoninproduktionen och melatoninproduktionen ska fungera ordentligt - seratonin är rätt starkt relaterat till depressioner. Hela konceptet vinterdepressioner brukar förklaras med att man inte vistas nog mycket i solljus. Du behöver ju inte nödvändigtvis vara ute och röra på dig (även om det är bra), men du bör definitivt undvika att bara sitta hemma inomhus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag får så fast tvärtom, äter inte alls när jag mår dåligt(ej äs) tappar lusten helt enkelt inte för att det har med saken att göra men vad jag brukar göra (ett måste man mår ju skit och får näringsbrist) är att skriva ett matschema så jag får i mig maten gör det du också fast så du inte överäter typ varje kväll

det är ganska roligt att skriva matschemor faktiskt och laga riktig näringsrik mat så se det som något positivt... skriv även tider när du ska äta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar att mat är så gott[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ussch det e hemskt...

Jag är likadan och dricker mycket pepsimax, och äter massa mat och godis... Har gått upp sjukt mycket i vikt med..

Har med börjat undra vart man ska göra med det.. .


   
SvaraCitera