Aviseringar
Rensa alla

MATTE


Ämnesstartare

jag hade vg i matte tidigare och har nyss börjat 1an. tycker ma a verkar sjukt enkelt och i 8an räknade vi redan algebra och en del av det jag sett kmr i ma b. har ett väldigt slappt schema nu och funderar därför på att läsa både a och b under 1an. men samtidigt vill jag ju ha mvg i matte. hade ju bara vg innan. så borde jag hålla mig till ma a eller hur tror ni mina chanser ser ut att få mvg i ma a och b?

sedan undrar jag också hur det bedöms typ, får man betyg i ma a till julen då eller får man båda betygen till våren? vet man när man läser a och när man läser b eller blir det så där flummigt?

och ni som läst ma abc under 3 år, vad har varit jobbigast? b eller c?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Matte A är i princip samma matte som man hade i nian.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mooderkakan:

Matte A är i princip samma matte som man hade i nian.

jag vet, hur hjälper det mig? eh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AHHHHH:

jag vet, hur hjälper det mig? eh

Inte vet jag, du vet hur enkelt det är, dvs du kan tenta av den direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mooderkakan:

Inte vet jag, du vet hur enkelt det är, dvs du kan tenta av den direkt.

men jag hade ju vg och jag tänker inte tenta av den. i så fall läser jag som sagt a + b under 1an


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AHHHHH:

men jag hade ju vg och jag tänker inte tenta av den. i så fall läser jag som sagt a + b under 1an

Okej, då vet du hur du ska göra, glad I could help.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mooderkakan:

Okej, då vet du hur du ska göra, glad I could help.

vet jag ju inte


   
SvaraCitera

AHHHHH:

funderar därför på att läsa både a och b under 1an.

inget konstigt med det, i princip alla (om inte alla..?) som läser natur gör det.

AHHHHH:

vad har varit jobbigast? b eller c?

Man skulle ju kunna använda logik för att besvara den här frågan... Om mattec kommer efter matteb är det då troligt att den är lättare..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

matte C är svårare
och Matte B består bara utav 50 timmar
eftersom den är en liten kurs.

men Matte A och C har 100 timmar.


   
SvaraCitera

AHHHHH:

så borde jag hålla mig till ma a eller hur tror ni mina chanser ser ut att få mvg i ma a och b?

Det beror på hur mycket du satsar. Vill du vara helt hundra på att få mvg, så tycker jag det är bäst att göra det på ett år och låta det sjunka in. Om man pluggar a och b på ett år så är det ett ganska snabbt tempo, man kommer mycket snabbare fram. Så du kan lätt räkna med att du lär plugga minst ett par timmar i veckan.

AHHHHH:

sedan undrar jag också hur det bedöms typ, får man betyg i ma a till julen då eller får man båda betygen till våren?

Jag går natur, och vi gjorde nationella A och B båda, på vårterminen. Men en del skolor gör de nationella, direkt efter man är klar med kursen. Fördelen med att ha båda på vårterminen är att A-kursen blir mer förståelig och man har möjligheten en termin efter man är klar med A-kursen, ytterligare ett en termin att öva på den Matte A.

AHHHHH:

vet man när man läser a och när man läser b eller blir det så där flummigt?

Ja, man vet när man läser matte A och B. Man brukar läsa A-kursen på höstterminen och B-kursen på vårterminen. Eventuellt kanske man läser in lite mer av A-kursen in på januari.

AHHHHH:

och ni som läst ma abc under 3 år, vad har varit jobbigast? b eller c?

Jag håller på och läser Matte C nu, så jag kan inte säga riktigt vad som är svårast. Men skulle jag svara på det, så skulle jag säga att Matte B är svårare än C. Men att Matte A var svårare än Matte B. Även fast jag fick MVG i matte A och VG i matte B. Men jag tycker B, var ändå ganska mer logiskt än A.

Typ ekvationer, funktioner och sannolikhet. Medans A-kursen är typ allt. Geometri, Trigonometri, Algebra etc. C-kursen baserar sig på att man är insatt i A och B kursen(såklart). Men ibland verkar det som att de har gett en uppgifter bara för att jävlas med en. Inte för att det är svårt, utan för det tar en förbaskat lång tid att lösa dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jordgubbsflickan:

läser Matte C nu, så jag kan inte säga riktigt vad som är svårast. Men skulle jag svara på det, så skulle jag säga att

tack för svaret ^ hjälpte, blev mer säker på att jag ska läsa A-kursen på ett år nu. tack!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

inget konstigt med det, i princip alla (om inte alla..?) som läser natur gör det.

jag läser sp och ja alla som läser natur läser A + B första året

Blivande_japan:

Man skulle ju kunna använda logik för att besvara den här frågan... Om mattec kommer efter matteb är det då troligt att den är lättare..?

matte C är svårare men jag frågade vilket som upplevdes som jobbigast

lätt är inte motsatsen till jobbig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vg är ju för att du kan allt, MVG är hur du visar hur du har tänkt etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Vg är ju för att du kan allt, MVG är hur du visar hur du har tänkt etc.

man måste vis ahur man tänkt på vg uppg också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AHHHHH:

man måste vis ahur man tänkt på vg uppg också

Jo men mer utförligt på MVG. Ha den rätta tekniken att räkna ut en ekvation som läraren kan följe steg för steg, lägga allt under varandra så att det blir en enkel match att läsa, komma fram till svaret, ha ett matematiskt språk, skriva exempel "anta att x är...", ibland även räkna ut bakvägen så at du ser at du har fått rätt och därefter skriva VL=HL

etc. sen det där lilla extra som MVG-eleverna gör. Har inte riktigt sett vad det är men annars så är väl det där allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Jo men mer utförligt på MVG.

ah men det skrev du inte

Harpyja:

Ha den rätta tekniken att räkna ut en ekvation som läraren kan följe steg för steg, lägga allt under varandra så att det blir en enkel match att läsa, komma fram till svaret, ha

det måste man på vg med.

det är rätt skevt var gränsen går mellan mvg och vg. men vår lärare sa att man kunde få mvg uppg om man mejlade honom och det gjord ejag haha


   
SvaraCitera