Aviseringar
Rensa alla

Matte B


Ämnesstartare

Jag har hört att man ofta behöver matte b (och kanske till och med matte c) för att kunna läsa vidare. Nu har jag kollat på lite utbildningar på universitetet, och där har kravet endast varit till matte a. Så någon som har koll på vilka utbildningar som kräver matte b?


   
Citera
Kviq
 Kviq

Beror jättemycket på. Det är mycket som du behöver Ma B till, och det är inget svår kurs och bara på 50 p, så varför inte läsa den? Men enklare att kolla på specifika utbildningar för att se vad som krävs.


   
SvaraCitera

Man behöver matte c till det mesta. Snarare regel än undantag.


   
SvaraCitera

Kviq:

Det är mycket som du behöver Ma B till, och det är inget svår kurs och bara på 50 p, så varför inte läsa den?

Många har svårt med den för att det kommer mycket nya saker.


   
SvaraCitera

Ofta behöver man matte D för universitet.


   
SvaraCitera

det ger väl meritpoäng att ha läst mer matte än man behöver? Därför, om inte annat. Läs matte och tjata tills du får en bra lärare.


   
SvaraCitera

Man behöver matte a, b, c, d och e för att komma in på Chalmers och KTH. Tror jag.. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Beror jättemycket på. Det är mycket som du behöver Ma B till, och det är inget svår kurs och bara på 50 p, så varför inte läsa den? Men enklare att kolla på specifika utbildningar för att se vad som krävs.

Jo läser den redan, tänkte bara om någon visste så där på rak arm. Men har kollat lite mer nu, och fått en lite klarare bild om hur det ser ut på vissa utbildningar iaf [y]

S3ON:

Man behöver matte a, b, c, d och e för att komma in på Chalmers och KTH. Tror jag..[rolleyes]

Tur att man inte är nog fin för att gå på de skolorna då [smile]


   
SvaraCitera

beror på vad du har tänkt att läsa.


   
SvaraCitera

Jag tycker det är en myt med syolärare som säger att det är bra med matte b även fast man t.ex läser bygg...

Men ska du läsa vidare så är nästan matte b ett krav....


   
SvaraCitera

envitkossa:

Jo läser den redan, tänkte bara om någon visste så där på rak arm. Men har kollat lite mer nu, och fått en lite klarare bild om hur det ser ut på vissa utbildningar iaf

matte c är en rätt eftertraktad kurs om man ska läsa vidare iaf.


   
SvaraCitera

Beror ju helt på var. Matte B är nästan alltid ett krav. Matte C är rekommendabelt. Läs gärna Matte D och E också för fina meritpoäng samt att vissa utbildning kräver det.[bigsmile]


   
SvaraCitera