Aviseringar
Rensa alla

Matte.. delbarhet


Ämnesstartare

Jag har suttit en halvtimme med det här. Så i'll give it a shot och fråga här och hoppas någon mattesnille eller bara allmän smartass svarar [crazy]

Frågan lyder så här:

Hur vet man om ett tal är delbart med 15?
Tydligen så är 135 det men inte 448, 640, 2001, 3436 och 4302.. av nån anledning..


   
Citera

Allt är delbart med femton.[confused]

Menar du att allt som är delbart med 15 ska vara heltal eller kan det vara decimaler också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nejnej, det ska vara heltal. Liksom hur vet man om ett tal är jämnt delbart med 15? Annars vore det ju enkelt 😉


   
SvaraCitera
sincan

Dela först på 5, sen på 3. lättare.


   
SvaraCitera

Till att börja med så måste det första talet vara över 15 för att inte talen ska innehålla decimaler.

Alltså börjar du ifrån 15 och fortsätter upp.

Ex:

15, 30 , 45, 60 , 75 o.s.v


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej? Hm..[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår inte [chocked]


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Jag förstår inte

Sorry, det krävs intelligens på högsta nivå. Jag orkar inte förklara.[n] Någon som har tålamod får hjälpa dig, för min verkar sippra ut.[mad][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wooooah, bad style dude[no-no][cute]


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Wooooah, bad style dude

It's a very good style.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

You're totally weird [tard]


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

You're totally weird

I can be a evil bitch sometimes, I know. But this is how I live, to torture psychically low peoples like the member "Divinator". I love it![love][bigsmile]


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

[cute]

Om talets siffrors summa är delbart med 3 och om talet slutar på en 5 eller en 0 så är det delbart med 15


   
SvaraCitera

Mahad:

Alltså börjar du ifrån 15 och fortsätter upp.

Ex:

15, 30 , 45, 60 , 75 o.s.v

Mahad:

Sorry, det krävs intelligens på högsta nivå.

Du menar intelligens i nivå med en 10-åring.


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Hur vet man om ett tal är delbart med 15?

Först skulle jag nog utesluta alla tal som inte slutar på femma eller nolla, eftersom de garanterat inte är delbara med femton.

Om talet slutar på 0 eller 5 delar man med liggande stolen. Får man ingen rest, så är talet delbart med 15. Annars kör man fuskvarianten och använder miniräknaren. [wink]


   
SvaraCitera