Aviseringar
Rensa alla

Matte.. delbarhet


Divinator:

Du menar intelligens i nivå med en 10-åring.

A another failed attempt, haha!


   
SvaraCitera
elinc

jordgubbsflickan:

Hur vet man om ett tal är delbart med 15?

miniräknaren är din vän [y]


   
SvaraCitera

Mahad:

A another failed attempt, haha!

Det jag ville få fram är att din förklaring har samma djup som en 10-åring skulle förklara det.

Btw, varför fan skriver du "A another" för? Det är ju helt efterblivet.


   
SvaraCitera

Divinator:

Det jag ville få fram är att din förklaring har samma djup som en 10-åring skulle förklara det.

Becouse failed people like you have to understand. That is the reason to I simplified it.[smile]

Divinator:

Btw, varför fan skriver du "A another" för? Det är ju helt efterblivet.

I tried to adapt after your language skills.[rolleyes]


   
SvaraCitera

Mahad:

Becouse failed people like you have to understand.

lolwut


   
SvaraCitera

Mahad:

.

Btw Mahad, du är ett väldigt dåligt troll[zzz]


   
SvaraCitera

Divinator:

Btw Mahad, du är ett väldigt dåligt troll

[love][blush] Älskar när du säger så där, det tyder starkt på att du har förlorat.


   
SvaraCitera

Använd liggande stolen. Om det är jämnt delbart så kommer det i slutändan att bli 0.


   
SvaraCitera

if (n % 15 == 0)


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

Liksom hur vet man om ett tal är jämnt delbart med 15?

Divinator:

Om talets siffrors summa är delbart med 3 och om talet slutar på en 5 eller en 0 så är det delbart med 15

Ett heltal är delbart med 15, om och bara om det både är delbart med 3 och delbart med 5.

(Följande gäller under förutsättning att alla tal är skrivna i det vanliga decimalsystemet där 10 är bas.)

Ett heltal är delbart med 3, om och bara om dess siffersumma är delbar med 3. Till exempel har 12345 siffersumman 1+2+3+4+5=15, så eftersom 15 är delbart med 3 så är också 12345 delbart med 3.

Ett heltal är delbart med 5, om och bara om det slutar på 0 eller 5. Till exempel är 12345 och 67890 delbara med 5, eftersom de slutar på 5 respektive 0.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Dela först på 5, sen på 3. lättare.

Det där låtsas jag som att jag inte hörde. Helt obegripligt [tard]

Mahad:

I can be a evil bitch sometimes,

Det heter an evil, inte a evil. Gå om grundskolan va? [crazy]

Divinator:

Om talets siffrors summa är delbart med 3 och om talet slutar på en 5 eller en 0 så är det delbart med 15

Tack, Divinator. Du är bäst! Fattade direkt. Härmed utser jag dig till "the man of the day! Grattis! [bigcheers]

Ökänd:

Annars kör man fuskvarianten och använder miniräknaren. [wink]

elinc:

miniräknaren är din vän [y]

Nej! Inget fusk här inte [no-no] Miniräknare är bara för ointelligenta människor [cute] En genuint klok människa klarar av simpla uppgifter utan miniräknare. Ni tillhör nog inte den gruppen tyvärr [cool]

alter ego:

if (n % 15 == 0)

Driver du med mig? [tard]

AndersLkpg:

Ett heltal är delbart med 15, om och bara om det både är delbart med 3 och delbart med 5.

Tack! Det förtydligade det hela! [cheers]

AndersLkpg:

(Följande gäller under förutsättning att alla tal är skrivna i det vanliga decimalsystemet där 10 är bas.)

Vad? Det är nog inte särskilt väsentligt Men man blir nyfiken.[cute]


   
SvaraCitera

jordgubbsflickan:

genuint klok människa klarar av simpla uppgifter utan miniräknare. Ni tillhör nog inte den gruppen tyvärr

[bigsmile]

Din slutledningsförmåga är verkligen imponerande. [love]


   
SvaraCitera
elinc

jordgubbsflickan:

Nej! Inget fusk här inte [no-no] Miniräknare är bara för ointelligenta människor [cute]

miniräknare är för mig!*

eller för att räkna så passa avanceard matte så man inte wastar tid på att dela tal med 15 i huvudet?[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ökänd:

[bigsmile]
Din slutledningsförmåga är verkligen imponerande. [love]

Tack *tar åt mig* [bigsmile] Så värdelös på matte är jag väl ändå inte? [wink]

elinc:

eller för att räkna så passa avanceard matte så man inte wastar tid på att dela tal med 15 i huvudet?[bigsmile]

Jo Elin, det var liksom det som var meningen [crazy] Wasta tid är bland det värsta jag vet.


   
SvaraCitera

Mahad:

Till att börja med så måste det första talet vara över 15 för att inte talen ska innehålla decimaler.

Nej?

-30/15 = -2

?


   
SvaraCitera